لزوم مبارزه زراعی زمستانه علیه کرم ساقه‌خوار برنج

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۱۵
لزوم مبارزه زراعی زمستانه
علیه کرم ساقه‌خوار برنج

مازندران|

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: شخم و شیار زمستانه راهی برای کنترل آفت ساقه‌خوار برنج است.

به گزارش صدا و سیما، احمد صادقی گفت: کرم ساقه‌خوار برنج زمستان را به‌صورت لارو (کرم) کامل در بقایای کاه و کلش برنج، علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع گذرانده که انجام اقداماتی برای مدیریت تلفیقی در کاهش جمعیت انتقالی آفت به سال بعد بسیار موثر خواهد بود. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد افزود: از راه‌های موثر مدیریت کنترل آفت، مبارزه زراعی یا انجام شخم و شیار زمستانه بوده که باعث صدمات مکانیکی و زیر خاک رفتن لاروهای زمستان‌گذران موجود در کاه و کلش و مرگ‌ومیر بالای آنها می‌شود.

صادقی با بیان اینکه انجام شخم و شیار و زیرخاک کردن به‌موقع کاه و کلش به‌جا مانده در مزرعه، علاوه بر کنترل آفات باعث پوسیدگی بقایا و افزایش ماده آلی خاک و نیز افزایش محصول کشت سال بعد خواهد شد، گفت: جمع‌آوری و حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع به‌ویژه علف‌های هرز روی مرزها و اطراف کانال‌های آبیاری حداکثر تا دهه نخست اسفند در کاهش جمعیت انتقالی سال آینده ثمربخش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد همچنین با اشاره به ضرورت ضدعفونی کردن بذر شالی برای کنترل بیماری رایج برنج و نزدیک بودن فصل زراعی این محصول افزود: به علت تنوع کشت و کار در زراعت برنج، احتمال بیماری‌هایی مانند پوسیدگی طوقه، لکه قهوه‌یی، بلاست، ژیبرلا، شیت بلایت و... وجود دارد که در صورت نبود کنترل می‌تواند به‌طور جدی باعث کاهش محصول شود.

 

ارسال نظر