برگزاری دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی و اعطای جوایز مسوولیت اجتماعی مدیریت

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۳۳

دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌یی و مراسم اعطای دومین جایزه مسوولیت اجتماعی مدیریت در تاریخ 24 و 25 بهمن ماه 1396 در دانشگاه خاتم برگزار شد.

در این مراسم آقایان علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت و مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت، مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و تحلیلگران حضور یافتند و استادان برجسته پیرامون مسوولیت‌های اجتماعی و تجارب برتر در این حوزه، فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه‌یی، نگرش دانشی، منشور اخلاقی، چالش‌های اخلاقی در فناوری و... به سخنرانی پرداختند.  در این کنفرانس صالحی معاون رییس‌جمهور در خصوص فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاقی اظهار داشت: اخلاق امری بدیهی است که باید در همه امور از جمله در خانواده و در زندگی فردی جاری باشد. البته با وجود بدیهی بودن باید در این خصوص مطالعات علمی داشته باشیم.

وی به اهمیت هدف‌گذاری در فرهنگ سازمانی اشاره کرد و گفت: هدف از توجه و تلاش در این حوزه آن است که ما با ارائه خدمت همنوع خودمان را راضی و خشنود کنیم و موظفیم در چارچوب مقررات به خواسته‌های مردم عمل کنیم، چرا که عبادت جز خدمت به خلق نیست.

نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت و مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت نیز به جنبه‌های اخلاق در کسب و کار اشاره کرد و افزود: نخستین اصل اخلاق‌مداری در کسب و کار، شناخت و آگاهی نسبت به کسب و کار است. همچنین رعایت قوانین و مقررات و استانداردها، رعایت شؤونات، عرفیات و انصاف دیگر اصول اخلاق حرفه‌یی هستند. در کسب و کار، بزرگ‌ترین سرمایه اعتماد است. وقتی عملکرد شفاف و روشن باشد، اعتماد شکل می‌گیرد؛ شفافیت در زمان، در قیمت‌ها، معرفی کالا و... توجه به حقوق ذی‌نفعان، پایبندی به تعهدات، دقت و صحت در حساب و کتاب مهم است. مسوولیت‌پذیری روشن است ولی بسیار سخت است، یعنی اگر مسوولیتی قبول کردیم باید مسوول بمانیم. در بحث رقابت‌پذیری و رقابت‌مندی سالم می‌توان برد-برد عمل کرد و رقابت سالم داشت.

همچنین مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران با تعریف مسوولیت اجتماعی در حوزه شرکتی، منطقه‌یی و جهانی افزود: سازمان‌ها جزیی از محیط جامعه هستند و باید خود را مسوول بدانند در مقابل منابعی که از جامعه دریافت می‌کنند، منافعی را به جامعه منتقل کنند. توجه به مسوولیت‌های قانونی و اقتصادی از طریق رعایت اصول اخلاقی و پایبندی به قوانین و مقررات می‌تواند موجب ارتقای مزیت رقابتی و حداکثر کردن ارزش، بهبود کیفیت، رفاه و خشنودی آحاد جامعه شود.  در ادامه کنفرانس در روز 24بهمن به تجارب بانک پاسارگاد در مسوولیت اجتماعی به عنوان نخستین سازمانی که گزارش عملکرد خود را در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی به صورت مکتوب منتشر می‌کند و همچنین معرفی مدل جایزه مسوولیت اجتماعی مدیریت پرداخته شد؛ مدل مفهومی مسوولیت‌های اجتماعی بانک پاسارگاد در هرمی با 4سطح تبیین شده که از سطوح پایین به بالا عبارتند از: سطح یک-مسوولیت‌های اقتصادی (ارائه خدمات بانکی مورد نیاز مردم و ایجاد منافع منصفانه، متقابل و سودآور، مسوولیت‌پذیری در برابر پیامدهای اقتصادی)، سطح دو-مسوولیت‌های قانونی (رعایت قوانین و پرهیز از ایجاد هزینه‌های اجتماعی و...)، سطح سه-مسوولیت اخلاقی (التزام به رعایت ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی، پایبندی به اصول اخلاقی و...)، سطح چهار-مسوولیت انسانی (فعالیت‌های انسان‌دوستانه، اعطای کمک مالی و معنوی عام‌المنفعه، مشارکت در آگاهی‌رسانی و آموزش و...)  در دومین روز از کنفرانس در 25 بهمن‌ماه، مجید قاسمی با اشاره به مرزبندی‌های اخلاق، اخلاقیات و قوانین گفت: اخلاق به حوزه‌های اخلاق حرفه‌یی، اجتماعی، شخصی و هنجاری قابل‌ بخش‌بندی است که اخلاق در اقتصاد حرفه‌یی موضوعی است که بسیار مغفول مانده است. به ظاهر اقتصاد، علمی است که به اخلاق کاری ندارد و در هر صورت بدون اخلاق هم قادر است موفق باشد؛ اما اقتصاددانان و دست‌اندرکاران حرفه اقتصاد از جنبه‌های مختلف بر زندگی آحاد مردم اثر می‌گذارند. سیاست‌های اقتصادی به ندرت به نفع آحاد مردم در تمام نسل‌های بشر است. در بیشتر موارد اصلاحات به نفع یک گروه و به ضرر گروه دیگر تمام می‌شود.

ناصر میرسپاسی نیز به ضرورت ارتقای مسوولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌یی پرداخت. همچنین محمدرضا حمیدی‌زاده، نگرش دانشی زیربنای توسعه فرهنگ و اخلاق را تبیین کرد و پس از آن نسرین جزنی به تشریح منشور اخلاقی و نحوه تدوین آن پرداخت. غلامرضا خاکی رفتار اخلاقی فتوت‌مدار سازمانی را تشریح کرد و احمد طباطبایی پیرامون فرهنگ انگیخته و اخلاق حرفه‌یی در راینوری ایرانی به بحث و بررسی پرداخت. در ادامه منوچهر منطقی در خصوص مدل مفهومی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق در صنایع با فناوری پیشرفته، جواد فقیهی‌پور پیرامون کدهای اخلاقی و رفتاری کارکنان، ایرج سلطانی در خصوص نقش اخلاق حرفه‌یی در تقویت اشتیاق شغلی کارکنان و پرویز زارعی پیرامون فرهنگ و مدیریت صداقت و اعتماد به ایراد سخن پرداختند. آقایان خشایار خازن و علاءالدین رفیع‌زاده، چالش‌های اخلاق در فناوری همگرا و وضعیت اخلاق حرفه‌یی در مدیریت دولتی (با تاکید بر سیاست‌های کلی نظام اداری) را بررسی کردند.  در پایان جایزه مسوولیت اجتماعی به بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های مردم‌نهاد و اعضای حقیقی برگزیده به شرح ذیل اعطا شد؛ در حوزه بنگاه‌های اقتصادی از هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، شرکت هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، کانون‌ نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، شرکت مخابرات و شرکت فناپ تقدیر شد. همچنین به خانم گیتی آزادی و آقای احسان عباسی، آقای سید محمد پورحسینی و موسسه مهرگان، نامه سپاس مسوولیت اجتماعی مدیریت تعلق گرفت.

 

 

ارسال نظر