هشدار پیونگ‌یانگ درباره رزمایش مشترک سئول‌ـ واشنگتن

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۱۳

گروه جهان|

وزیر خارجه کره‌شمالی جمعه در نامه‌یی به سازمان ملل متحد در زمینه برگزاری رزمایش مشترک سالانه امریکا و کره‌جنوبی هشدار داده که پیونگ‌یانگ در قبال این رزمایش «بیکار نخواهد نشست».

به گزارش رویترز، ری یونگ‌هو در این نامه گفته است: «همه تلاش خود را برای بهبود روابط بین دو کره به کار خواهیم بست؛ اما در برابر اقدامات شرورانه برای تضعیف این تلاش‌ها بیکار نخواهیم نشست.» وی با فریبکارانه خواندن اظهارات مقامات امریکایی که مدعی تلاش برای ایجاد ثبات در منطقه هستند، ادامه داده: «نقطه عطف اساسی ایجاد شده برای صلح و ثبات، آشتی و اتحاد مجدد دو کره‌، آن هم در شرایطی که سایه جنگ سنگینی می‌کرد را مدیون علاقه وافر رفیق کیم جونگ‌اون به کشور هستیم. با این حال امریکایی‌ها افکار عمومی را به نحوی گمراه می‌کنند که گویا گفت‌وگوی مجدد میان دو کره، نتیجه تحریم‌ها و فشارهای شدیدی است که علیه کشورمان اعمال شده است.»

این در حالی است که در پی توافق‌های صورت گرفته میان سئول و پیونگ‌یانگ قرار است امسال 22 ورزشکار از کره‌شمالی در رقابت‌های المپیک زمستانی شرکت کنند و گروهی از قهرمانان ورزشی هر دو کشور در مراسم افتتاحیه زیر یک پرچم واحد رژه بروند. این رقابت‌ها از نیمه فوریه در شهر پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی برگزار می‌شود و به همین علت زمان برگزاری رزمایش مشترک سالانه سئول و واشنگتن از ماه فوریه به اواخر مارس موکول شده است. وزیر امور خارجه کره‌شمالی به امریکا هشدار داده که استقرار ناوهای هواپیمابر امریکایی و برگزاری رزمایش نظامی بلافاصله بعد از بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی روند بهبود روابط میان دو کره را تهدید خواهد کرد. ری‌ یونگ‌هو در ادامه نامه خود خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از این سازمان خواسته در برابر بازی خطرناک امریکا در ملتهب کردن وضعیت در داخل و اطراف شبه جزیره کره و کشاندن جهان به فاجعه احتمالی جنگ اتمی ساکت نماند.

 

ارسال نظر