وضعیت راه‌های کشور پس از بارش برف

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۹۷

گروه راه و شهرسازی  

با آغاز فعالیت سامانه بارشی از روز شنبه و در شرایطی که سازمان هواشناسی و مدیریت بحران بارها نسبت به بارش شدید برف و یخبندان هشدار داده بودند اما باز هم شاهد بسته شدن 13ساعته آزادراه تهران- قم، محبوس شدن چندین ساعته مسافران قطار تهران- مشهد و لغو بسیاری از پروازها بودیم.

در این شرایط و با وجود پیش‌بینی بارش شدید برف از هفته گذشته شاهد عدم آمادگی سازمان‌های ذی‌ربط برای مدیریت وضعیت موجود بودیم به گونه‌یی که پس از پایان بارش‌ها و درحالی که انتظار می‌رفت شرایط به حالت عادی بازگشته باشد دیروز وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی اعلام کرد که مردم اگر کار واجب ندارند به آزاد راه تهران- قم وارد نشوند.

در این میان، بارش سنگین برف و کولاک در بسیاری از جاده‌های کشور موجب شد، میزان تردد برون‌شهری در روز یک‌شنبه بیش از ۳۶درصد نسبت به روز قبل از آن کاهش یابد و با وجود برف سنگین و ترافیک قابل توجه همچنان آزادراه کرج به تهران پرترافیک‌ترین جاده بود و پس از آن تهران به کرج، کرج به قزوین، قزوین به کرج و ساوه به تهران قرار داشتند. ضمن اینکه در دو مسیر رفت و برگشت میان تهران و قم روز گذشته بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تردد کردند.

پس از اعلام اخبار درباره وضعیت بحرانی جاده‌های کشور دیروز راه‌آهن اعلام کرد آمادگی دارد در بسیاری از مسیرهای ریلی خود قطارهایی فوق‌العاده برای جابه‌جایی مسافران در نظر بگیرد. از این ‌رو در طول ساعات گذشته بسیاری از مسیرهای نزدیک به تهران ازجمله قم و قزوین با در نظر گرفتن قطارهای فوق‌العاده اقدام به جابه‌جایی مسافران کردند که به نظر می‌رسد این موضوع استقبال قابل توجه مردم را هم در پی داشته است. اگرچه در برخی مسیرهای ریلی شاهد تاخیرهای چندین ساعته در رسیدن قطارها بودیم.

نکته قابل تامل درباره ظرفیت قطارهای در نظر گرفته، تقاضای بسیار زیاد برای سفر به تهران است. راه‌آهن اعلام کرد با وجود تمام مشکلات جوی به وجود آمده در طول روزهای گذشته همچنان تمامی مسیرهای ریلی باز هستند اما امکان به وجود آمدن تاخیر در ورود برخی قطارها به ایستگاه راه‌آهن مقصد وجود دارد.

براساس گزارش‌ها، مسافران جاده‌یی و ریلی کشور طی روزهای گذشته شرایط سختی را تجربه کردند اما وضعیت مسافرانی که قصد سفر هوایی داشتند، بحرانی‌تر بود. در بارش اخیر برف 17فرودگاه درگیر شدند و پرواز بسیاری از این مسافران به دلیل شرایط آب و هوایی کشور لغو شد و تعدادی هم که چاره‌یی جز سفر هوایی نداشته‌اند با ارقام نجومی بلیت‌ها مواجه شدند. این موضوع صدای رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران را هم درآورد. حرمت‌الله رفیعی با انتقاد از رفتار سودجویانه و فرصت‌طلبانه برخی ایرلاین‌ها در شرایط جوی کنونی به مردم توصیه کرد، بلیت‌ پروازهای خود را کنسل نکنند چون شرکت‌های هواپیمایی در این شرایط بحرانی موظفند به مردم خدمات بدهند و حتی هزینه مازاد آنها را تقبل کنند. رفیعی با اشاره به افزایش چند برابری نرخ بلیت هواپیما در برخی مسیرهای هوایی ازجمله بندرعباس- تهران و کیش- تهران گفت: رفتار برخی شرکت‌های هواپیمایی در این روزهای برفی بسیار ناپسند، دور از اخلاق و غیرحرفه‌یی است و در این گرفتاری باید کمک همدیگر باشیم نه اینکه با دادن نرخ‌های سرسام‌آور اوضاع را بدتر کنیم.

اما فارغ از سودجویی برخی ایرلاین‌ها از این شرایط بحرانی، قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: از 17فرودگاه ‌15فرودگاه کشور عملیاتی هستند و پروازها در فرودگاه‌های امام و مهرآباد به علت توجه به ایمنی پروازها با وجود پاکسازی سطوح پروازی تا حدودی با تاخیر انجام می‌شود.

حسین اسفندیاری با اشاره به ضرورت انجام عملیات یخ‌زدایی هواپیماها افزود: عملیات یخ‌زدایی یک هواپیمای متوسط یک ساعت طول می‌کشد بنابراین تاخیر در پروازها یک امر عادی است و تمام پروازهای این دو فرودگاه به روال عادی با اولویت انجام می‌شود.

 

ارسال نظر