اخبار کلان

۱۳۹۶/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۰۰

اعتبارات جدول شماره 17 باید به حوزه فرهنگ برگردد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بازگرداندن اعتبار جدول شماره 17 به حوزه فرهنگ در صحن علنی را ضروری دانست و گفت: خروج این پول از حوزه مظلوم فرهنگ ناگوار است. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به حذف اعتبارات دستگاه‌های ذیل جدول شماره 17و خروج بودجه آن از بخش فرهنگی و اختصاص آن به سود وام مسکن رزمندگان و معلولان گفت: حذف جدول 17 را اقدام درستی دانسته و با آن موافقم هستم چراکه اغلب دستگاه‌های درون این جدول با لابی‌گری بودجه دریافت می‌کردند و شاخص مشخصی برای ارائه بودجه به آنها وجود نداشت ضمن آنکه بودجه به این دستگاه‌ها در اختیار یک فرد قرار می‌گیرد و هیچگاه معلوم نشد چگونه خرج می‌شود. نماینده ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اسامی مقدسی در راس برخی دستگاه‌های زیرمجموعه جدول شماره 17 بود که با وجود مشخص بودن کار آنها به دلیل عدم نظارت و هیاهوی رسانه‌یی فقط بدنامی این بودجه برای آنها می‌ماند. وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق باید درخصوص اینکه مبالغ پیش‌بینی شده کجا رفته، توضیح دهد چراکه این پول متعلق به حوزه فرهنگی است، افزود: خارج کردن این اعتبار از بخش فرهنگی کشور و اختصاص آن به امور عمرانی منطقی به نظر نمی‌رسد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس بیان کرد: باید این اتفاق را برای حوزه مظلوم فرهنگ ناگوار دانست لذا از آنجا که به بازگشت این پول به فرهنگ علاقه‌مند هستم، تلاش خود را برای تحقق این مهم در صحن علنی مجلس خواهم کرد.

طرح استانی‌ شدن بودجه سلامت قابل اجرا نیست

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، اجرای طرح استانی ‌شدن بودجه حوزه سلامت در فرصت باقی‌ مانده را به دلیل عدم برآورد درآمد و نبود زیرساخت‌های لازم در هر کدام از استان‌ها غیرممکن دانست. سیدمرتضی خاتمی در مورد استانی شدن بودجه حوزه سلامت کشور گفت: تصمیم برای تخصیص این نحوه بودجه‌بندی به این دلیل است که هر فردی فعالیتش را در حیطه اعتباراتی که دریافت می‌کند، محدود کند، با این حال این طرح قابل اجرا نیست چراکه در این فرصت نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان نیاز هر کدام از استان‌ها انجام داد. نماینده ماه‌نشان و انگوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون استان‌هایی وجود دارند که وضعیت آنها نسبت به سایر استان‌ها هم از نظر درآمد و هم زیرساخت‌ها مطلوب نیست بنابراین با اجرای این طرح متضرر خواهند شد چراکه نمی‌توانند خود را با این شرایط تطبیق داده و اداره کنند. این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: با اجرای این طرح هر کدام از استان‌ها مطابق با درآمد و اعتباراتی که دارند، هزینه می‌کنند البته به این شرط که بتوانیم توزیع این اعتبارات را بین استان‌ها به حدی متعادل کنیم که اعتبارات تخصیص یافته در یک استان بیشتر از نیاز آن نباشد و در مقابل اعتبارات تعیین شده در استانی دیگر پاسخگوی نیازهایشان نباشد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: استانی کردن بودجه بهترین نحوه اقتصادی عمل کردن واحدهای زیرمجموعه است اما به این شرط که اجرای این طرح برای تخصیص اعتبارات به هر کدام از استان‌ها برمبنای عدالت و نیاز آنها صورت بگیرد.

واردات تخم‌مرغ بیشتر می‌شود

معاون وزیر کشاورزی از افزایش تلفات مرغ‌های تخم‌گذار در پی شیوع آنفلوآنزای طیور خبر داد و گفت: با توجه به این شرایط و افت تولید تخم مرغ در داخل، واردات این محصول ادامه دارد و افزایش هم می‌یابد. علی‌اکبر مهرفرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری تهاجمی است و طی سال گذشته و امسال بابت آن تلفات بسیاری در مرغداری‌ها داشته‌ایم؛ به گونه‌یی که اخیرا ۲۵درصد گله‌های مولد ناشی از این بیماری از بین رفته‌اند و این آمار امروز به ۴۰درصد رسیده است. وی افزود: با وجود اینکه مرغداری‌ها خود متضرر اصلی در این زمینه هستند و مراقبت‌های بسیاری هم می‌کنند، این بیماری یقه بسیاری از مرغداری‌ها را گرفته است. مهرفرد اظهار کرد: در مناطقی که پاک بوده است، متناسب با این تلفات ظرفیت‌سازی برای تولید بیشتر در دستور کار قرار گرفته که البته به دلیل ریسک بالا برخی سرمایه‌گذاران نگرانند و با احتیاط به این مساله ورود می‌کنند. در واحدهایی که جوجه‌ریزی صورت می‌گیرد هم 6 ماه طول می‌کشد تا جوجه‌ها به محصول نهایی تبدیل شده و به بازار برسند. معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعرفه واردات تخم‌مرغ به حداقل خود یعنی

5 درصد رسیده است، ادامه داد: به همه اعلام کردیم که می‌توانند تخم‌مرغ از کشورهای مختلفی که مورد تایید سازمان دامپزشکی است، وارد کنند. البته این کار با چالش‌هایی مواجه شده است؛ چراکه اگر تاجران بخواهند از برخی کشورها واردات انجام دهند، قیمت تخم‌مرغ وارداتی بالاتر از قیمت موجود بازار داخلی تمام می‌شود. به گفته مهرفرد هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در بازارهای اروپایی حدود ۱.8تا ۲یورو در خرده‌فروشی‌هاست اما قیمت این محصول درحال حاضر در بازار ایران که با آنفلوآنزا دست و پنجه نرم می‌کند، ارزان‌تر است. وی با بیان اینکه قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مرغداری‌ها حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان است تا زمانی که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، شانه‌یی ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان باشد، گفت: تخم‌مرغ یک محصول تجاری به حساب نمی‌آید و با وجود اینکه واردات این محصول را اعلام عمومی کرده‌ایم و همه می‌توانند با شرایط و ضوابط مشخص آن را وارد کنند با برخی محدودیت‌ها از سوی کشورهای مختلف مواجه شده‌ایم؛ چراکه به عنوان مثال قیمت تخم‌‌مرغ در ترکیه 8 تا ۱۰دلار به ازای هر کارتن افزایش یافته است. معاون وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه در هر کارتن تخم مرغ ۱۰شانه وجود دارد، اظهار کرد: هر کارتن تخم مرغ ۲۱تا ۲۲دلار قیمت داشت اما زمانی که تجار ایرانی به بازار ترکیه وارد شدند به کیلویی بیش از ۳۰دلار رسید.

 

ارسال نظر