اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در توسعه اقلیم

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۰۴
اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در توسعه اقلیم

علی شمخانی: امنیت، خط قرمز ایران است

گروه ایران  

کمتر از 3 ماه بعد از برگزاری انتخابات استقلال اقلیم کردستان و در شرایطی که مسعود بارزانی باوجود تمام مخالفت‌های داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی دست به قمار خطرناک رفراندوم استقلال اقلیم زد، نیچروان بارزانی در شمایل نخست‌وزیر اقلیم کردستان راهی تهران شد تا در جریان دیدار با رییس‌جمهوری و دبیر شورای امنیت کشور دور تازه‌یی از مناسبات ارتباطی میان دوطرف آغاز شود.

سفری که رسانه‌های عراقی آن را دروازه‌یی به سمت احیای دوباره اقتصاد و بازار کردستان عراق ارزیابی کرده و اعلام کردند که این سفر دستاوردهای فراوانی برای این منطقه به‌دنبال خواهد داشت.

واکنش مقامات بلندپایه کشورمان به این سفر هم حاکی از آن است که بعد از عقب‌نشینی مقامات کردستان از طرح‌های تجزبه‌طلبانه ایران اعلام آمادگی کرده است که آماده توسعه مناسبات همه‌جانبه با اقلیم کردستان است و از افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی نیز حمایت می‌کند. اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و بازگشایی احتمالی بازارچه‌های مرزی نخستین دستاوردهایی است که این سفر برای کردستان عراق به‌دنبال خواهد داشت.

رییس‌جمهور در دیدار نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق اعلام کرد: دفاع از حاکمیت واحد و تثبیت مرزهای منطقه وظیفه همه کشورها و اقوام ساکن در آن است و بی‌تردید قدرت‌ها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم ما نبوده و نخواهند بود.

به گزارش پاد، روحانی دیروز در دیدار نیچروان بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، با اشاره به روابط تاریخی و ریشه‌دار ایران با کردهای عراق اظهار داشت: باید همه تلاش‌ها برای تقویت بیش از پیش روابط صمیمی دو ملت ایران و عراق به کار گرفته شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه منطقه کردستان عراق به‌عنوان بخش مهمی از این کشور، نقش و مسوولیت مهمی در تقویت ثبات و امنیت عراق دارد، تاکید کرد: ثبات و امنیت، لازمه رسیدن به توسعه و رفاه است و نباید اجازه داد این ثبات و امنیت در کشورهای منطقه، به هر بهانه‌یی تضعیف شود.

روحانی با اشاره به نقش برخی قدرت‌ها برای خدشه‌دار کردن امنیت و ثبات منطقه، بر تقویت همکاری‌های منطقه‌یی تاکید کرد و گفت: بی‌تردید قدرت‌ها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود و تنها به فکر دستیابی به منافع بلندمدت خود هستند. او در عین حال تاکید کرد که همه اقوام در کشورهای منطقه و ازجمله کردهای عراق، باید در چارچوب قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشورها به حقوق مشروع و قانونی خود دست یابند. رییس‌جمهور همچنین با اشاره به آمادگی سرمایه‌گذاران ایرانی برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌یی منطقه کردستان عراق و استقبال از تجار کرد عراقی برای حضور فعال‌تر در بازار ایران گفت: ما خواهان ایران و عراقی آبادتر و توسعه‌یافته‌تر هستیم و این به نفع همه ملت‌های منطقه است.

 دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی

نیچروان بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق نیز در این دیدار که «قباد جلال طالبانی» معاون نخست‌وزیر و جمعی دیگر از مقامات کردستان عراق حضور داشتند، اظهار داشت: همواره خواهان عراقی واحد و یکپارچه هستیم و معتقدیم که همه طرف‌ها باید به قانون اساسی عراق پایبند و در جست‌وجوی حل مشکلات در چارچوب قانون اساسی باشند.

نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق با قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ ایران از ملت و دولت عراق به‌ویژه منطقه کردستان عراق در مقابل یورش تروریست‌های گروهک داعش، تصریح کرد: ما پیوسته قدردان کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق در این مبارزه بوده و هستیم.

او با دعوت از سرمایه‌گذاران ایرانی برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌یی کردستان عراق، از استمرار فعالیت پایانه‌های مرزی میان ایران و منطقه کردستان عراق قدردانی کرد و خواهان تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شد.

بارزانی با بیان اینکه مرزهای ایران و عراق باید مرزهای دوستی و توسعه باشد، اطمینان داد که کردستان عراق به هیچ کس اجازه نخواهد داد از خاک کردستان عراق برای هرگونه تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و این از خطوط قرمز اربیل است.

 امنیت، خط قرمز ایران است

قبل از دیدار با رییس‌جمهوری، نیچروان بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق که در صدر هیاتی بلندپایه به تهران سفر کرده است با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو کرد. به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در این دیدار، پیروزی بر داعش و آزادسازی کامل عراق و رهایی مردم این کشور از بزرگ‌ترین تهدید تروریستی منطقه را نوید‌دهنده آینده بهتر برای عراق یکپارچه و غلبه بر فتنه‌های خارجی برای ایجاد انشقاق در این کشور دانست.

او با اشاره به علاقه متقابل و مراودات تاریخی مردم ایران و عراق به‌ویژه در استان‌های کردنشین اظهار داشت: باوجود فتنه‌انگیزی دشمنان دو ملت، بستر‌های همکاری همه‌جانبه و روابط راهبردی میان ایران و عراق رو به گسترش است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: همکاری نزدیک جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق و پذیرش هزینه‌های مادی و انسانی قابل‌توجه برای ایجاد ثبات، امنیت و پیشرفت در این کشور آزمونی تاریخی و فراموش نشدنی برای اثبات صداقت، برادری و اعتقاد به حسن همجواری با عراق بود.

دریابان شمخانی امنیت را خط قرمز ایران دانست و خاطرنشان کرد: اینکه برخی گروه‌های ضدانقلاب با استفاده از سرزمین‌های کردی، سربازان و شهروندان ما را ترور کنند و به مناطق تحت تسلط منطقه کردستان بازگردند و سپس در کمال وقاحت در مصاحبه با رسانه‌های رسمی کردی مسوولیت آن را برعهده بگیرند، به هیچ‌وجه قابل تحمل نیست.

او با اشاره به راهبرد اشتباه برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان که موجب ایجاد هزینه‌های گسترده اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای مردم کردستان عراق و کشورهای همسایه شد، اظهار داشت: برخی بر این باور بودند که امنیت مردم کرد از دیگر شهروندان عراق و منطقه جدا بوده و امکان مدیریت تهدید داعش و تروریسم با مذاکره و تعامل وجود دارد.

شمخانی با بیان اینکه خواست برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌یی، تضعیف عراق و کشورهای بزرگ در غرب آسیاست، تصریح کرد: با هوشیاری و درنظر داشتن منافع ملی و منافع جهان اسلام نباید اجازه داد این طرح‌های استعماری و وارداتی همچون خاورمیانه بزرگ محقق شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باتوجه به سیاست‌های جدید اربیل و تمرکز بر گفت‌وگو و همکاری با بغداد، جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت‌های خود را برای پشتیبانی از حل و فصل موانع پیش رو و کمک به موفقیت این روند به کار خواهد گرفت. نیچروان بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق نیز در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات منطقه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مردم کرد عراق بوده است، تاکید کرد: پیوند میان ایران و کردستان عراق تمدنی و تاریخی است و منطقه کردستان به دوستی با جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند.

وی با اشاره به پشتیبانی تعیین‌کننده ایران از امنیت منطقه کردستان و مردم آن در زمان حمله گروه تروریستی داعش به این منطقه اظهار داشت: گسترش مناسبات و همکاری میان ایران و منطقه کردستان تحت‌تاثیر تلاش مغرضان قرار نخواهد گرفت و از همه توان خود برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی علیه ایران استفاده خواهیم کرد.

 

ارسال نظر