نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۴۷

 ۳ عرضه عمده سهام: مدیر عملیات بازار نقد بورس تهران از 3 عرضه عمده سهام در بورس تهران طی

۲ هفته آینده خبر داد و گفت: استفاده فروشنده از وکالت دراختیار خود برای آگهی دوباره فروش بلوک کنترلی «ونیکی» ارتباطی به بورس ندارد. سیدمهدی پارچینی مدیر عملیات بازار نقد بورس تهران، با اشاره به برنامه عرضه‌های عمده این بازار در هفته جاری گفت: امروز بلوک 3.8درصدی غیرمدیریتی سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت به‌طور یک‌جا و نقد روانه میز فروش بورس تهران می‌شود. وی افزود: این بلوک معادل ۵۲۵ میلیون سهم از کل سهام «شبندر» بوده که به قیمت پایه هر سهم ۷۶۰تومان در بازار اول بورس تهران عرضه خواهد شد. به گزارش فارس، پارچینی گفت: بلوک 3.8درصدی پالایش نفت بندرعباس از طریق یک کد بورسی و براساس تسویه معامله طی 3 روز معاملاتی به‌طور یک‌جا و نقد از طریق شرکت کارگزاری بانک ملت عرضه خواهد شد. این مقام مسوول از عرضه سهام عمده غیرمدیریتی فولاد مبارکه از سوی سرمایه‌گذاری صدر تامین در روز چهارشنبه این هفته نیز خبر داد و گفت: یک‌میلیارد و 319 میلیون و 305 هزار و 742سهم فولاد مبارکه اصفهان معادل 1.759درصد از کل سهام این شرکت به قیمت هر سهم 310 تومان از طریق کارگزاری صبا تامین در بازار اول بورس عرضه خواهد شد. به گفته پارچینی، کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی در تمام عرضه‌های عمده هستند که 3درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را نقدا یا به‌صورت ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به شرکت بورس ارائه نمایند. وی ادامه داد: بلوک 1.759درصدی فولاد مبارکه از طریق 7 کد بورسی حقوقی از سوی سرمایه‌گذاری صدر تامین وابسته به شستا و به‌طور نقد یا پرداخت 3درصد از ثمن معامله به‌صورت وجه نقد و 97درصد مابقی به‌صورت اقساطی است که خریدار باید یک فقره چک به تاریخ 10 روز کاری پس از معامله به فروشنده ارائه کند. مدیر عملیات بازار نقد بورس تهران با اشاره به جزئیات عرضه بلوکی ایران‌خودرو در چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه امسال افزود: بلوک 15.85درصدی «خودرو» معادل 2 میلیارد و 426میلیون و 232 هزار و 834 سهم این شرکت ازسوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند و به وکالت از شرکت نگار نصر سهم به قیمت پایه هر سهم 4024ریال در بازار اول بورس عرضه خواهد شد. وی افزود: شرایط واگذاری این بلوک مدیریتی غیرکنترلی به‌طور یک‌جا و نقد یا پرداخت 28.26درصد از ثمن معامله به‌صورت نقد و 71.74درصد مابقی به‌صورت 6ماه تنفس و پس از آن در 6 قسط مساوی با فاصله هر قسط 6 ماه طی 3 سال پرداخت خواهد شد. به گفته پارچینی، این بلوک از طریق کارگزاری نهایت نگر و با ایجاد کد مجازی تجمیعی میان 3 کد حقوقی متعلق به سرمایه‌گذاری سمند و یک کد حقوقی متعلق به شرکت نگار نصر سهم در روز چهارشنبه 11بهمن ماه عرضه خواهد شد.

 واگذاری بلوک 17.34درصدی سهام بیمه البرز: بلوک 17.34درصدی سهام بیمه البرز توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. بر این اساس، بلوک 17.34درصدی سهام بیمه البرز شامل 693 میلیون و 666 هزار و 777 سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت 30درصد نقد و بقیه اقساط 4 سال در روز 16 بهمن امسال در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد. این در حالی است که، قیمت پایه تعیین شده برای هر سهم بیمه البرز برای این عرضه، قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه 20درصد به شرط آنکه از مبلغ 1275 ریال کمتر نباشد، اعلام شده است.

 پرداخت سود یک‌هزار میلیارد ریالی: معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هفته گذشته بیش از یک‌هزار و628 میلیارد ریال انواع سود به 1506سرمایه‌گذار پرداخت کرد. بر این اساس، در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران بیش از 5هزار و 529نفر با استفاده از اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. همچنین، حجم معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 29 دی ماه بیش از 318هزار برگه اوراق بود. این در حالی است که، معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده که هم‌اکنون بیش از 20 نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. براساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5 به 17.5درصد کاهش یافته و زمان بازپرداخت آن

12 سال تعیین شده است. افزون بر این، سقف فردی تسهیلات خرید از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران ۶۰۰میلیون ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر500 میلیون ریال و سایر مناطق شهری ۴۰۰میلیون ریال است.

 

 

ارسال نظر