اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۸۳

بهبود روابط بانکی ایران و آلمان

میکاییل کلوربرشتولد، سفیر آلمان در ایران با بیان اینکه شرایط برای بهبود بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور مهیاست، گفت: ایران رشد اقتصادی بسیار خوبی داشت که برای ما رویایی است. در این مسیر نیز آلمان تلاش می‌کند به ایران کمک کند تا اثرات مطلوب این رشد برای مردم عادی ملموس شود. سفیر آلمان در دیدار با رییس کل بانک مرکزی با تایید نظرات درباره سیاست‌های امریکا گفت: ترامپ سیاست ایجاد فضای عدم اطمینان و ابهام در مورد ایران را دنبال می‌کند و من عقیده دارم در ماه می‌آینده نیز همین روال ادامه خواهد یافت. همانطور که می‌دانید فضای ابهام و بی‌اعتمادی برای اقتصاد سم است. در این حالت ما دو وظیفه داریم: حفظ برجام و اجرای برجام به نحوی که مردم عادی اثرات آن را احساس کنند. میکاییل کلور برشتولد با بیان اینکه آلمان می‌تواند نقش موثری در اقتصاد ایران داشته باشد، عنوان کرد: مردم ایران به محصولات آلمانی علاقه دارند و ما باید راه‌های جدیدی برای رفع موانع پیدا کنیم. ایتالیایی‌ها در این زمینه از ما سریع‌تر عمل کرده‌اند. ما از هر گونه بهبود روابط استقبال می‌کنیم و امیدواریم بازگشت تحریم‌ها هیچگاه اتفاق نیفتد. در کنار این مهم از پیشرفت‌های ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اطمینان داریم. علاوه بر این ایران رشد اقتصادی بسیار خوبی داشت که برای ما رویایی است. معتقدیم شرایط برای بهبود بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور مهیاست و در این مسیر نیز آلمان تلاش می‌کند به ایران کمک کند تا اثرات مطلوب این رشد برای مردم عادی ملموس شود.

پایبندی به استانداردهای بین‌المللی مالی

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیات وزیران لوایح مرتبط با FATF را تایید و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده است، گفت: ایران مصمم به پایبندی به استانداردهای بین‌المللی در فعالیت‌های مالی است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف عصر روز گذشته در دیدار سفیر اتریش، ضمن تشکر از همکاری‌های موثر کشور اتریش در پسابرجام گفت: این امر در ارتقای روابط اقتصادی و نیز تشویق سایر کشورهای اروپایی اثرگذار بوده است. به عنوان نمونه واکنش اخیر کشورهای اروپایی از جمله اتریش در مقابل کارشکنی‌های دولت ترامپ در تایید پایبندی ایران به برجام قابل تقدیر است، چراکه ادامه این رفتار از سوی کشورهایی همچون اتریش موجب خواهد شد، تلاش‌های امریکا برای بی‌اثر کردن برجام بی‌نتیجه بماند. رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه برخورداری ایران از نیروی کار جوان و تحصیلکرده در کنار فناوری‌های نوین اتریش فضا را برای ایجاد منافع دوجانبه آماده کرده است، اظهار داشت: در این راستا باید عوامل بازدارنده گسترش همکاری‌های اقتصادی شناسایی و رفع شوند تا این‌گونه تفاهمنامه‌های امضا شده امکان عملیاتی شدن بیابند. وی عزم جدی اروپا در پایبندی به برجام را عامل مهمی برای حفظ منافع و روابط اقتصادی طرفین دانست و عنوان کرد: دولت ترامپ در تلاش است، این باور را ایجاد کند که در ایران ثبات وجود ندارد و مانع از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شود. در این رابطه عزم جدی اروپا در حفظ برجام تاکنون توانسته تا حدی این مشکل را برطرف کند و ادامه این رفتار علاوه بر ایجاد منافع اقتصادی برای طرفین، نقش کلیدی در حفظ ثبات و صلح در منطقه و جهان دارد. عالی‌ترین مقام مسوول بانک مرکزی، وجود روابط کارگزاری بانکی روان و آسان را حمایت از مبادلات اقتصادی خواند و گفت: در این مسیر اتریش توانسته نگرانی بانک‌های کشور خود و سایر کشورهای اروپایی را کاهش داده و موجب حضور بانک‌های بزرگ در عرصه همکاری‌های بین‌المللی با ایران شود. ادامه این روند کمک بزرگی به بهبود روابط دو کشور خواهد بود.

صدور مجوز بیمه‌های غیرتخصصی متوقف شد

رییس کل بیمه مرکزی راه مطمئن برای تامین مالی پایدار اقتصاد کشور را سرمایه‌گذاری‌های میان مدت و بلندمدت توسعه بیمه‌های زندگی در کشور دانست. به گزارش بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی در مراسم افتتاحیه همایش بیمه‌های عمر و تامین آتیه گفت: یکی از دوره‌های رشد سریع بیمه‌های عمر از سال 1392 به بعد است که طی این دوره سهم بیمه‌های زندگی از کل بازار از 7.8 درصد در سال 91 به 13.4 درصد فعلی رسید. وی بخشی از این رشد مستمر را مربوط به تحولات عرضه بازار بیمه و بخشی را نیز مربوط به تقاضای صنعت بیمه دانست و گفت: طی سال‌های اخیر در عرصه بیمه‌های زندگی اتفاقات مهمی رخ داده است که یکی از این اتفاقات توسعه کمی و کیفی سازمان فروش بیمه‌های زندگی است. همتی با اشاره به رشد نمایندگان تخصصی در حوزه فروش بیمه عمر گفت: در سال 1390، تنها 16 درصد نمایندگان بیمه در حوزه بیمه عمر فعال بودند اما در سال 96 سهم نمایندگان بیمه عمر حدود 25 درصد افزایش یافت که 5 واحد از این افزایش، مربوط به سال 95 و 96 است. رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر در 10 شرکت بیمه، سهم بیمه‌های زندگی بالاتر از 20 درصد است که در 4 مورد از آنها این سهم به بالای 50 درصد رسیده است. وی افزود: عامل دیگر برای رشد بیمه‌های عمر، اثرات فزاینده و جانبی رشد پرتفوی این رشته بیمه‌یی است، در حال حاضر حدود 14 میلیون و 200 هزار نفر دارای بیمه عمر هستند که فقط 2,5 میلیون نفر از آنها در سال 95 تحت پوشش بیمه عمر قرار گرفته‌اند. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به تصویب ماده خاص برنامه ششم، مبنی برتوسعه بیمه‌های زندگی گفت: براساس این مصوبه، باید در پایان برنامه سهم بیمه‌های زندگی تا 50 درصد افزایش یابد و این هم پیام دیگری برای صنعت بیمه کشور بود که دولت و مجلس مصمم به توسعه بیمه‌های عمر هستند. رییس کل بیمه مرکزی با ارائه آماری از روند فعلی رشد بیمه عمر در کشور گفت: در حال حاضر تنها 18 درصد مردم ایران بیمه عمر دارند و سهم بیمه‌های زندگی در پرتفوی صنعت بیمه کشور 13,4 درصد است. این نسبت در دنیا 55 الی 60 درصد و در منطقه ما حدود 25 درصد است که اینها نشانه وجود پتانسیل بالا برای رشد بیمه‌های عمر است.

 

ارسال نظر