پیشنهاد فروش ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۱:۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۱۴۸۸۲
پیشنهاد فروش 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: درحال حاضر پیشنهاد‌ی داده‌ایم که شهرداری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بفروشد و ما از مردم تهران خواهش کنیم برای کاهش آلودگی هوا کمک کنند و اوراق مشارکت را بخرند، دولت نیز تعهد سود بازپرداخت را به مردم بدهد.

محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چه برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران دارید، گفت: براساس بررسی‌های صورت‌ گرفته، آلودگی هوای شهر تهران ۴منبع جدی دارد. وی ادامه داد: در شهر تهران ۴منبع تولید دود و ذرات معلق داریم که ابتدا کامیون‌ها هستند که تردد شبانه کامیون‌ها ۲۲درصد آلایندگی تهران را ایجاد می‌کند. پورسیدآقایی ادامه داد: دو نوع آلایندگی نسبت به دیگر آلایندگی‌ها بیشتر است که آلایندگی گازهای سمی و ذرات معلق هستند و سهم هر نوع خودرو در ایجاد این آلایندگی‌ها فرق می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بیش از ۴۰درصد آلاینده‌های گازهای سمی ناشی از خودروهاست و در بخش ذرات معلق بیشترین آلایندگی‌ها برای کامیون‌هاست که ذرات معلق را تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران حل مشکل ذرات معلق باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: درحال حاضر آلایندگی که موجب بحران و ایجاد مشکلاتی در تهران می‌شود، ذرات معلق نام دارد و هنگامی که به اوج می‌رسد، شرایط ناسالم را برای شهر تهران ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: برای هر منبع ایجاد ذرات معلق باید بودجه و روش خاص خود را اجرایی کرد. در ابتدا باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و آلاینده در سطح شهر تردد نکنند و تسهیلاتی برای دریافت خودروهای برقی داده شود.

پورسیدآقایی یادآور شد: طرحی باید ارائه شود که موتورسیکلت‌های بنزینی قدیمی جمع‌آوری و با ارائه تسهیلات ۲,۵میلیون تومانی بلاعوض و نهایتا با ۷میلیون تومان بتوان موتورسیکلت برقی خریداری کرد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: با این طرح می‌توانیم در تهران ۸۰۰ هزار موتورسیکلت بنزینی را طی ۴سال تبدیل به موتورسیکلت‌های برقی کنیم که قطعا تاثیر بسزایی در کاهش ذرات معلق و آلودگی هوا دارد. وی ادامه داد: حداقل ۳هزار اتوبوس بنزینی و گازوییلی قدیمی در شرکت واحد باید از رده خارج شوند و برای تعدادی هم فیلتر دوده نصب شود البته باید اتوبوس‌هایی که جدید خریداری می‌شوند و به چرخه حمل‌ونقل اضافه می‌شوند نیز به فیلتر دوده مجهز باشند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: در وضعیت آلودگی هوا پلیس راهور باید تیم‌هایی را مستقر کند و از تردد کامیون‌های دودزا جلوگیری کند و این کامیون‌ها فک پلاک شوند و به پارکینگ برای اسقاط ارسال شوند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا ۷۵۰۰میلیارد تومان نیاز داریم، خاطرنشان کرد: برای کاهش آلودگی هوا باید دولت به کمک شهرداری تهران بیاید. با توجه به اینکه تهران پایتخت کشور است بنابراین دولت وظیفه دارد برای کاهش آلودگی هوا کمک کند.

وی افزود: درحال حاضر پیشنهاد‌ی داده‌ایم که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شهرداری اوراق مشارکت بفروشد و ما از مردم تهران خواهش کنیم برای کاهش آلودگی هوا کمک کنند و اوراق مشارکت را بخرند، دولت نیز تعهد سود بازپرداخت را به مردم بدهد. پورسیدآقایی یادآور شد: این پیشنهاد در کمیسیون عمران مجلس نیز مصوب شده است و در دستورکار کمیسیون تلفیق قرار گرفته که امیدواریم کمیسیون تلفیق نیز رأی بدهد و منبع جدیدی از طریق اوراق مشارکت ایجاد شود تا اگر دولت بودجه کافی برای رفع این مشکل را ندارد از طریق اوراق مشارکت و بازپرداخت چند ساله مردم را تشویق کنیم و خواهش کنیم که اوراق را خریداری کنند و در کاهش آلودگی هوا سهیم باشند.

پورسیدآقایی یادآور شد: با برنامه‌هایی که ارائه شده در یک بازه زمانی ۴ساله، موضوع آلودگی هوای شهر تهران حل می‌شود و یک آسمان آبی در شهر داریم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: ۳۰درصد آلایندگی‌ها مربوط به نیروگاه‌های برق و صنعت است و سازمان محیط‌زیست باید به صنایع فشار بیاورد تا فیلترهای لازم گذاشته شود. قطعا اگر این برنامه‌ها عملی شود، تهران به مرز تعطیلی و بحران نخواهد رسید و به این ترتیب سطح آلایندگی‌ها خیلی کاهش خواهد داشت و به شرایط شاخص‌های ۱۹۰و ۲۰۰ نخواهیم رسید.

پورسیدآقایی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم سال آینده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کاهش آلودگی هوا هزینه کنیم ۱۰درصد در کاهش آلودگی هوا سهیم خواهیم بود و ۹درصد گازهای سمی کم می‌شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شهرداری برای کاهش آلودگی هوا هزینه‌های مشخصی را تخصیص داده است، گفت: با توجه به کمبودهای موجود ۴هزارمیلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی اختصاص خواهد یافت تا اتوبوس و مترو خریداری شود و برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها نیز نیاز به ۲هزارمیلیارد تومان بودجه است.