اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۴۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۴۵۶۷

صنایع اثرگذار در صادرات

تعادل| رییس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به آمار مربوط به صادرات کشور گفت: صادرات محصولات پتروشیمی رتبه نخست صادرات را در کشور به خود اختصاص داده و پس از آن بیشترین صادرات متعلق به محصولات معدنی است.

مجتبی خسروتاج با اشاره به اینکه تشخیص کالاهایی با مزیت رقابتی بسیار کلیدی است، ادامه داد: نیاز به سازمان توسعه‌یی داریم تا بتوانیم اهداف توسعه صادرات غیرنفتی را متناسب با تغییرات فناوری بازار جهانی دنبال کنیم. البته عمده ارزش افزوده ایجاد شده در بخش صادرات در حوزه صنعت پتروشیمی به وجود آمده است. او ادامه داد: در دولت یازدهم در صنعت فولاد گروه‌های مختلف را وارد فرآیند صادرات کردیم که در این میان و در بخش معدن، صادرات فولاد پررنگ‌تر از سایر موارد بوده است. خسروتاج بر لزوم اصلاح دیدگاه‌ها در فرآیند صادرات تاکید کرد و افزود: ما باید روندهای جهانی را در نظر داشته باشیم و براساس این روندهای جهانی و متناسب با بازار جهان و نیاز مصرف‌کننده برنامه‌ریزی کنیم. به عبارت دیگر صنایع مختلف کشور ما نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های گوناگون هستند و ما جز با همفکری و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا نمی‌توانیم به اهداف صادراتی‌مان برسیم. از این جهت همکاری حاکمیت، دولتمردان و بخش خصوصی در پیشبرد اهداف صادراتی موثر خواهد بود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران به صادرات فرش به عنوان یک ظرفیت مناسب جهت پربار کردن صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: فرش توانسته خود را با بازارهای جهانی تطبیق دهد و ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور در این بخش نهفته است. در بخش معدن و مواد اولیه هم لازم است که روی ارزش افزوده کار شود چراکه وقتی از گاز به سمت پلیمر، اوره، متانول و مواد شیمیایی برویم، ارزش افزوده ایجاد شده افزایش می‌یابد.

او به برخی آمارهای صادراتی کشور هم اشاره کرد و گفت: صادرات ۸ ماهه سال در حوزه کشاورزی بیش از 3میلیارد دلار بوده است از این میزان ۶۴۷ میلیون دلار صنایع تبدیلی، ۵۳۷ میلیون دلار لبنیات و ۳۳۰میلیون دلار گل و گیاه بوده است. صادرات لبنیات نیز در ۸ ماهه سال جاری ۳۱درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. خسروتاج به لزوم افزایش بهره‌وری در صنایع داخلی هم گریزی زد و افزود: بهره‌وری موضوعی است که کنترل آن در دست بنگاه‌هاست و بخشی از افزایش بهره‌وری به توان و پتانسیل بنگاه‌ها برمی‌گردد. دولت از سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و منابع بانکی در قالب بسته حمایتی، منابعی با کارمزد(نرخ سود) پایین 13.5تا 14.5درصدی مصوب کرده است که هم‌اکنون نیز تسهیلاتی با همان نرخ در اختیار متقاضیان می‌گیرد.

پیش‌بینی کاهش قیمت سنگ‌آهن

ایسنا| دولت استرالیا پیش‌بینی کرد، قیمت سنگ‌آهن به دلیل رشد عرضه جهانی و ضعیف شدن تقاضای چین در سال ۲۰۱۸ به 51.50 دلار در هر تن بالغ شود که ۲۰درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش خواهد داشت. سه شرکت معدنی بزرگ جهان شامل BHP و واله با وجود اقداماتی که برای متنوع کردن فعالیت در سایر بخش‌های مواد خام معدنی مانند مس، آلومینیوم و زغال‌سنگ انجام داده‌اند، برای عمده درآمد خود به فروش سنگ‌آهن متکی هستند.

شرکت برزیلی واله قصد دارد، امسال صادرات سنگ‌آهن را 7درصد افزایش داده و به ۳۹۰میلیون تن برساند. در استرالیا شرکت‌های ریوتینتو و BHP به همراه فورتسکیو متالز قصد دارند ظرف چند سال آینده حدود ۱۷۰میلیون تن ظرفیت جدید ایجاد کنند.

طبق اعلام وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا، کاهش قیمت پیش‌بینی شده از متوسط 64.30 دلار در هر تن در سال ۲۰۱۷ در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه پیدا می‌کند و قیمت این ماده خام فولادسازی به ۴۹ دلار در هر تن بالغ می‌شود. انتظار می‌رود، قیمت سنگ‌آهن در اوایل سال ۲۰۱۸ که بازار به ابهامات پیرامون تاثیر محدودیت‌های تولید زمستانی چین بر تقاضا برای سنگ‌آهن واکنش نشان می‌دهد، نوساناتی پیدا کند. سنگ‌آهن در حال حاضر حدود ۷۵ دلار در هر تن فروخته می‌شود. قیمت‌های پایین‌تر، منعکس‌کننده عرضه رو به رشد از سوی تولیدکنندگان کم‌هزینه و کاهش تقاضا از سوی چین خواهد بود که صنعت فولادش کوچک می‌شود.

لزوم سختگیری بیشتر در مورد لوازم آرایشی وارداتی

ایسنا| رییس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های شوینده، آرایشی و بهداشتی ضمن انتقاد از اعمال سختگیری بیشتر در مورد استاندارد محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی نسبت به محصولات خارجی، گفت: باید به‌طور صریح و شفاف استانداردهای مربوط به تولید و واردات لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز خدمات ارائه شده در این بخش طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، تعریف شود.

بختیار علم‌بیگی درباره قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که منجر به تصمیمات جدید در مقوله سیاست‌گذاری، نظارت و هدایت نظام استاندارد در حوزه تولید و واردات لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز خدمات آرایشی و بهداشتی است، اظهار کرد: در حال حاضر همچنان در مقوله سیاست‌گذاری، نظارت و هدایت نظام استاندارد روال سابق برقرار است و ابلاغیه رییس‌جمهوری مبنی بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد به مرحله اجرا درنیامده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون استاندارد محصولاتی که مشمول استاندارد اجباری هستند، توسط سازمان ملی استاندارد به صورت آزمایشگاهی مدنظر قرار می‌گیرد و علاوه بر آن سازمان غذا و دارو نیز با توجه به اینکه پروانه ساخت صادر می‌کند، طی زمانی مشخص که حداقل یک ماه است، آزمایش استاندارد این محصولات را در دستور کار قرار می‌دهد. همچنین انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز به صورت مجزا و حداقل سه ماه یک بار آزمایش مربوط به استاندارد محصولات را انجام می‌دهد. رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های شوینده، آرایشی، بهداشتی با انتقاد از اینکه سختگیری‌های مربوط به لوازم آرایشی و بهداشتی تولید داخل در مورد محصولات وارداتی مشاهده نمی‌شود، بیان کرد: در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی تنها یک بار قبل از عرضه و در زمان ارائه مجوز آزمایش‌های مربوطه انجام می‌شود و ما هرگز در سطح بازار مشاهده نکرده‌ایم که استاندارد این محصولات مورد بازبینی قرار گیرد. امیدواریم با اجرای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، مکانیسم مربوطه در این راستا تعریف شود.

 

ارسال نظر