سرزمین زرادخانه‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۵۲
سرزمین زرادخانه‌ها

گروه گوناگون|

در آغاز سال 2018میلادی کیم جونگ اون، رهبر کره‌ شمالی در پیام تبریک خود به مناسبت کریسمس امریکا را به حمله هسته‌یی تهدید کرد. او در این پیام اعلام کرد که سراسر خاک امریکا در تیررس تسلیحات هسته‌یی ماست و دکمه هسته‌یی همیشه روی میز من است. این یک واقعیت است نه یک تهدید. این نخستین بار نیست که کره شمالی امریکا را به حمله هسته‌یی تهدید می‌کند. پیش از این نیز کیم جونگ اون، بارها با ارسال پیام‌هایی، امریکا را تهدید به نابودی کرده بود. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، تنش میان کره شمالی و امریکا به شدیدترین حالت خود رسیده است. همچنین کره شمالی از سال 2006 تاکنون 7 بار دست به آزمایش‌های اتمی زده که 2مورد از آنها در سال 2016 بود. همچنین این کشور در ماه سپتامبر 2017 بمب هیدروژنی آزمایش کرد و آخرین آزمایش اتمی این کشور مربوط به 29نوامبر 2017 بود. این آزمایش‌ها و تهدید‌هایی که کره شمالی با تکیه بر توان هسته‌یی خود دارد درحالی است که 9کشور در جهان در مجموع 14هزار و 900سلاح هسته‌یی در اختیار دارند که 93درصد از این تعداد در امریکا و روسیه قرار دارند. بر این اساس شمار کلاهک‌های هسته‌یی که در اختیار کره ‌شمالی قرار دارد بسیار اندک است. همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، پیام سال نو میلادی کیم جونگ اون با اعلام اینکه دکمه هسته‌یی روی میز من است آغاز شد و نتیجه این پیام تهدید متقابل دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا بود؛ ترامپ نیز اعلام کرد که دکمه هسته‌یی بزرگ‌تری در اختیار دارد. هر چند با توجه به تازه‌ترین گزارش‌هایی که در ژانویه 2018 منتشر شده، امریکا و روسیه درحال حاضر بزرگ‌ترین زرادخانه‌ها را در اختیار دارند. براساس این گزارش، امریکا و روسیه نسبت به دوران جنگ سرد مهمات هسته‌یی خود را به‌ شدت کاهش داده‌اند، با این‌ حال هر یک از آنها هنوز هم هزاران سلاح هسته‌یی را حفظ کرده‌اند. طبق آخرین آمار منتشر شده درحال حاضر امریکا نزدیک به 6 هزار و 800 کلاهک هسته‌یی در اختیار دارد که این تعداد در روسیه حدود 6 هزار و 600 کلاهک اعلام شده است. این درحالی است که در تازه‌ترین آمار منتشر شده در ژانویه 2018 کره شمالی تنها 20کلاهک هسته‌یی در اختیار دارد. همانطور که گفته شد، امریکا و روسیه بیشترین کلاهک‌های هسته‌یی را در اختیار دارند و با اختلاف قابل‌ توجهی در صدر کشورهای جهان قرار دارند. پس از این دو کشور، فرانسه با در اختیار داشتن حدود 300کلاهک هسته‌یی در جایگاه سوم در میان کشورهایی با بزرگ‌ترین زرادخانه‌ها قرار گرفته و پس از آن چین با 270کلاهک هسته‌یی در جایگاه چهارم قرار دارد. گفته شده که ارتش چین بخش‌های مختلف موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد را دارد که موشک‌های دارای توانایی حمله سلاح هسته‌یی را نیز شامل می‌شود.

براساس آمار منتشر شده در آغاز سال 2018 بریتانیا حدود 215کلاهک هسته‌یی در اختیار دارد. این آمار درحالی منتشر شده که پیش از این گفته شده بود امریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا عضو برنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی هستند.

آن طور که در این گزارش نیز اعلام شده، پاکستان با در اختیار داشتن 140کلاهک و هند نیز با داشتن 130کلاهک هسته‌یی به ترتیب رتبه‌های ششم و هفتم را در میان کشورهایی با بزرگ‌ترین زرادخانه‌ها به خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده اگرچه شمار سلاح‌های هسته‌یی در سراسر جهان در یک دهه اخیر یک سوم کاهش یافته است اما چین، پاکستان، هند و کره شمالی زرادخانه هسته‌یی خود را توسعه داده‌اند.

اگرچه اسراییل به ‌صورت رسمی برنامه اتمی خود را تایید نمی‌کند اما آن طور که در این گزارش گفته شده درحال حاضر 80کلاهک هسته‌یی در انبار مهمات این کشور وجود دارد.

بر این اساس با توجه به آمار منتشر شده، کره‌ شمالی در میان کشورهایی که کلاهک هسته‌یی در اختیار دارند، رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

بنا بر آمارهای موسسه صلح بین‌الملل استکهلم، شمار تسلیحات هسته‌یی در جهان در سال‌های اخیر کاهش قابل ‌توجهی داشته است. هر چند به گفته این موسسه، روسیه و امریکا درحال به روزرسانی گسترده تسلیحات باقیمانده خود هستند اما اصلی‌ترین دلیل کاهش ذخیره زرادخانه‌های هسته‌یی دنیا این است که امریکا در نیم دهه گذشته کلاهک‌های هسته‌یی خود را معدوم کرده و شمار آنها را از حدود ۹هزار و ۶۰۰ به 7هزار رسانده است. روسیه نیز تعداد سلاح‌های هسته‌یی‌اش را از ۱۲هزار به 7هزار و ۲۹۰کلاهک کاهش داده است. اما زرادخانه کشورهای دیگری همچون چین گسترش یافته است.

 

ارسال نظر