اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۲۸

نخستین پدیده «ماه‌آبی» و خسوف پس از ۱۵۰ سال

اسکای‌نیوز  در آخرین روز ژانویه ۲۰۱۸ برای نخستین‌بار طی ۱۵۰ سال اخیر دو پدیده خسوف و ماه آبی همزمان در آسمان قابل مشاهده هستند.  در ماه جاری نخستین پدیده خسوف کامل و ماه آبی طی ۱۵۰ سال اخیر در آسمان قابل مشاهده خواهد بود.  این دومین ابرماه در ژانویه است که با خسوف کامل مصادف شده است. به همین دلیل ناسا آن را «ابرماه آبی خونین» نامیده است. پدیده مذکور در ۳۱ ژانویه اتفاق می‌افتد. طبق گزارش سازمان فضایی امریکا دومین ابرماه از غرب امریکا و در سراسر شرق آسیا قابل مشاهده خواهد بود. پدیده ماه آبی بطور متوسط هر دو سال ونیم یک‌بار اتفاق می‌افتد اما ترکیب خسوف و ابرماه کامل آخرین بار در سال ۱۸۶۶ اتفاق افتاد. ماه آبی نامی است که به دومین ماه کاملی گفته می‌شود که در یک ماه اتفاق بیفتد. از آنجا که دوره تکمیل ماه 29.5 روز است، حدوث دو ماه کامل در یک ماه ۳۰ یا ۳۱ روزه عجیب است.  در نخستین روز از ۲۰۱۸ میلادی نیز ابرماه در آسمان ظاهر شد که ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۳۰ درصد درخشان‌تر از حالت معمولی این ستاره بود.

مشکل رایانه‌ای پروازها را در امریکا به‌هم‌ریخت

انگجت  نقص فنی در رایانه‌های اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده باعث تاخیر در تعدادی از پروازهای انجام شده در این کشور در روز گذشته شد.  با توجه به اینکه نقص فنی یادشده با بازگشت بسیاری از مسافران فصل تعطیلات کریسمس به شهرهایشان مواجه شده بود، مشکلات زیادی در فرودگاه‌های این کشور به وجود آمد و افراد زیادی به همین علت سرگردان شدند. اداره مهاجرت و گمرک امریکا از توضیح در مورد دلایل وقوع این نقص فنی خودداری کرده و می‌گوید به هر حال مشکل یادشده به علت وجود یک بدافزار یا برنامه معیوب رخ نداده است.  نکته جالب اینکه در سال گذشته هم مشکل مشابهی در فرودگاه‌های امریکا رخ داد و همین مساله به ایجاد ترافیک بی‌سابقه و مشکلات زیادی منجر شد و اعتراض‌های شدید مردم را هم به همراه آورد. امسال نیز بسیاری از مسافران معترض عکس‌هایی از صف‌های طولانی انتظار برای سوارشدن به هواپیماها را منتشر کرده‌اند و این موضوع که رویداد مذکور در نخستین روز سال 2018 رخ داده را به تمسخر گرفته‌اند.

«وی‌چت» هم به تشخیص چهره مجهز شد

سی‌نت  اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت در چین به فناوری تشخیص چهره و احراز هویت کاربران مجهز می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به کارت شناسایی، کارهای موردنیاز خود را انجام دهند. شین‌هوا اعلام کرد که با ارائه یک بسته نرم‌افزاری جدید، اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت از این پس به فناوری و سیستم احراز هویت مجهز می‌شود.  این قابلیت جدید که به زودی به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد به کاربرانش در کشور چین اجازه می‌دهد تا بتوانند هرکاری را که نیازمند احراز هویت و کارت شناسایی آنهاست را با سهولت و رفاه بیشتری انجام دهند.  به عنوان مثال کاربران چینی از این پس قادر خواهند بود با استفاده از این برنامه بدون نیاز به کارت شناسایی همچون شناسنامه و کارت ملی، به رزرو هتل یا ثبت‌نام برای خدمات دولتی و شهری و انجام کارهای بانکی اقدام کنند.  تمامی این امور از طریق اسکن و تشخیص چهره افراد و کاربران قابل انجام خواهند بود. در این سیستم، هویت و چهره افراد با بهره مندی از هوش مصنوعی قابل شناسایی بوده و براحتی تشخیص داده می‌شود. اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های کشور چین است که بالغ‌بر ۹۸۰میلیون کاربر داشته و تقریبا مشابه پیام‌رسان واتس‌آپ است. این پیام‌رسان ساخت شرکت چینی تنسنت است؛ شرکتی که ماه گذشته ارزش آن بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شد. اپلیکیشن وی‌چت همچنین دارای سرویسی به نام Wechat Pay است که امکان پرداخت غیرنقدی را برای کاربران فراهم می‌کند.

شناسایی آسیب‌پذیری مهم در اکثر تراشه‌های «اینتل»

مک رومورز  به‌‌تازگی آسیب‌پذیری خطرناک امنیتی در اکثر پردازنده‌های مرکزی شرکت اینتل شناسایی شده که عملکرد رایانه‌های مجهز به این تراشه‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.  نکته مهم این است که حفره امنیتی یادشده در تمامی رایانه‌های مدرنی که در ده سال گذشته تولید شده‌اند وجود دارد. زیرا تراشه‌های طراحی شده اینتل به آنها عموما دارای مشکل هستند.  این مشکل تمامی سیستم عامل‌های مشهور دنیا را نیز در بر می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به ویندوز، لینوکس و مک اشاره کرد. اینتل هنوز همه جزئیات فنی مربوط به این آسیب‌پذیری را اعلام نکرده است.  مشکل یادشده باعث می‌شود تا برخی محتویات حفاظت شده برنامه‌های عادی که در حافظه اصلی و هسته کرنل تراشه‌های اینتل وجود دارد، در دسترس عموم قرار بگیرد. در بدترین وضعیت مشکل امنیتی یادشده منجر به افشای کلمات عبور کاربران که در برنامه‌ها ذخیره شده، می‌گردد.  برای مقابله با این مشکل، باید هسته اصلی حافظه رایانه ایزوله شود که البته این امر روی عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد و سرعت رایانه‌های ویندوزی یا لینوکسی را بین 5 تا 30 درصد کاهش نشان می‌دهد. اینتل هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.

«پاوربانک» یک شارژر بی‌سیم است

اندروید هدلاینز   اگر به دنبال یک پاوربانک برای شارژ کردن سریع گوشی خود هستید، بد نیست پاوربانک «ویبا» را امتحان کنید که برای شارژ بی‌سیم نیز قابل استفاده است.  این پاوربانک که به گفته اویدو شرکت سازنده‌اش به زودی روانه بازار می‌شود ۱۰۰ دلار قیمت دارد و مجهز به صفحه شارژ بی‌سیم Qi برای شارژ بی‌سیم است.  صفحه شارژ این پاوربانک هم برای شارژ بی‌سیم گوشی و هم برای شارژ بی‌سیم خود پاوربانک قابل استفاده است. برای استفاده از این دستگاه تنها باید پاوربانک را روی صفحه شارژ یا در بالای آن قرار داد. انتظار می‌رود عرضه این محصول به بازار در ماه فوریه آغاز شود.

 

ارسال نظر