امانوئل ماکرون ۸ ژانویه به چین می‌رود

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۴۱۳۴

گروه جهان|

رییس‌جمهور جوان فرانسه در سفری دو روزه به چین می‌رود تا درباره مسائل مختلفی ازجمله سوریه و کره‌شمالی با رهبران پکن بحث و تبادل‌نظر کند. وزارت خارجه چین تایید کرده که امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، از هشتم تا دهم ژانویه (۱۸ تا ۲۰ دی) به این کشور سفر می‌کند. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که کره‌شمالی چندین آزمایش موشکی داشته و آینده صلح و ثبات منطقه‌یی را در هاله‌یی از ابهام قرار داده است.

به گزارش روزنامه ال‌پایس، این نخستین سفر ماکرون به چین از زمان روی کار آمدن در مه گذشته است. با این حال، رییس‌جمهوری فرانسه جولای گذشته با شی جین‎پینگ رییس‌جمهوری چین، در نشست گروه20 دیدار کرد. رییس‌جمهوری چین، چندی پیش از همتای فرانسوی خود خواسته بود تا نقشی سازنده در ازسرگیری مذاکرات مربوط به کره‌شمالی داشته باشد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که رهبران دو کشور در گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم اعمال فشار بین‌المللی بیشتر بر پیونگ‌یانگ توافق کرده‌اند تا این کشور به میز مذاکره بازگردد و از تشدید تنش جلوگیری شود.

مذاکرات 6 جانبه برای حل و فصل مساله هسته‌یی کره‌شمالی 2008 به بن‌بست رسیده است. کارشناسان نظامی بر این باورند که کره‌شمالی به تولید تسلیحات اتمی نزدیک شده است که قادر به هدف قرار دادن امریکا خواهد بود.

تجارت نیز از موضوعات مهم گفت‌وگوهای ماکرون در پکن است. فرانسه در مقایسه با برخی همسایگان اروپایی‌اش، خصوصا آلمان سرمایه‌گذاری کمتری در چین دارد. لوموند نوشته که سرمایه‌گذاری فرانسه در چین 6 برابر سرمایه‌گذاری چین در خاک فرانسه است، امری که ناظران فرانسوی را نگران کرده است. لوموند نوشته است: «چینی‌ها با قدرت قدم به عرصه تجارت فرانسه گذاشته‌اند. چین ظرف مدت چندماه دست روی فرودگاه تولوز-بلانیاک و ده‌ها شرکت گذاشته است. در ضمن نباید خرید هزار و

 700 هکتار زمین کشاورزی در منطقه اندر را فراموش کرد. چین تنها در سال ٢٠١٥ مبلغی معادل 2.3میلیارد دلار در فرانسه سرمایه‌گذاری کرده است، یعنی دو برابر سال ٢٠١٣. آیا باید این‌چنین نتیجه گرفت که خطری از جانب چین فرانسه را تهدید می‌کند؟»

 

ارسال نظر