هشدار قرمز دبیر کل سازمان ملل درباره جهان

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۶۰

گروه جهان  

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود به مناسبت آغاز سال نو میلادی، سال 2017 را سالی مملو از عقب‌گردها توصیف کرد و درباره وضعیت وحدت در سال 2018 «هشدار قرمز» داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل یک‌شنبه گفت ملی‌گرایی و بیگانه‌هراسی درحال افزایش است، بی‌عدالتی رو به افزایش است، تغییرات آب‌و‌هوایی سرعت گرفته‌اند و جهان شاهد موارد فاحش نقض‌ حقوق بشر است. وی با اشاره به بحران هسته‌یی کره‌شمالی افزود در همه جای جهان نگرانی‌های ناشی از سلاح‌های هسته‌یی به بالاترین سطح خود از زمان جنگ سرد تاکنون رسیده است.  این دیپلمات پرتغالی در پیام سال نو میلادی خود به کشور خاصی اشاره نکرد و افزود:«یک سال پیش با این دیدگاه که ۲۰۱۷ سال صلح خواهد بود، روی کار آمده است؛ اما متاسفانه جهان به ‌صورتی جدی عقب‌گرد کرده است. در آستانه سال ۲۰۱۸ از کشورها درخواست نمی‌کنم بلکه هشدار می‌دهم: یک هشدار قرمز برای جهان ما. مناقشات در جهان شدیدتر شده و خطرهای جدیدی سر برآورده است.»  گوترش بین سال‌های ۲۰۰۵تا ۲۰۱۵ کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان بود. او در طول یک سال خدمت به عنوان دبیرکل سازمان ملل با بحران‌های انسانی متعددی در میانمار، یمن، سوریه و نقاط دیگر مواجه شد. گوترش گفت که جامعه جهانی قادر به حل درگیری‌ها غلبه بر نفرت و دفاع از ارزش‌های مشترک است اما این تنها با وحدت ممکن است. او خطاب به رهبران جهان افزود:«شکاف‌ها را کم کنید، روی اختلافات پل بسازید، اعتماد را از طریق متحد کردن مردم حول اهداف مشترک متحد کنید.» مشکلات اکنون جهانی شده و در نتیجه راه‌حل جهانی می‌طلبد و در این درحالی است که مردم جهان هر کدام به لاک خودشان فرو رفته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از سخنان خود افزود:«ما می‌توانیم مناقشات را حل کنیم، بر کینه فائق آییم و از ارزش‌های انسانی دفاع کنیم اما شرط این است که با هم متحد باشیم. وحدت و همبستگی تنها راه پیش روی ماست. آینده ما در گرو آن است. رهبران جهان باید با گرد آوردن ملت‌ها حول اهداف مشترک دوباره اعتمادسازی کنند.»

 

ارسال نظر