آری به اعتراض نه به اغتشاش

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۳۵

ادامه از صفحه اول

حال مسوولان کشور باید صدای مردم را بشنوند و اعلام کردن این موضوع در رسانه‌ها که شرایط خوب است و مشکلی وجود ندارد با شرایطی که مردم لمس می‌کنند، سازگاری ندارد و مردم از این وعده‌ها خسته شده‌اند. او با اشاره به اینکه اعتراضات مردمی به همه مسوولان و نمایندگان کمک می‌کند تا قبول کنیم مسیری که در اقتصاد طی کرده‌ایم اشتباه بوده است، گفت: برخی شعارهایی در این تجمعات مطرح می‌شود مورد تایید مردم ایران نیست ولی قاطبه مردم نظام، رهبری و کشور را دوست دارند و اگر حرف مردم شنیده شود، مشکلات آنها نیز حل می‌شود. محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران هم سخنان رییس‌جمهور را مورد اشاره قرار داد که اعتراض حق مردم است. او درباره نحوه واکنش مسوولان به اعتراضات گفت: در درجه اول این مسوولان نظام هستند که باید در رده‌های بالا تا پایین خویشتنداری کنند و در برابر این اعتراضات اقدامات فوری نشان داده و اعتراضات مردم را به رسمیت بشناسند و پاسخگو باشند. نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه دولت روحانی تلاش زیادی داشته تا در این چند سال از رشد لجام ‌گسیخته بالای ۳۵درصدی تورم جلوگیری کرده و آن را مهار کند، افزود: به نظر می‌رسد این ناآرامی‌ها ممکن است به حرکتی که دولت برای رشد اقتصادی شروع کرده، ضربه بزند و سیگنال منفی برای آرامش و امنیت در حوزه سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی منتقل کند درحالی که امنیت یکی از راه‌های اصلی اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری است. صادقی اظهار کرد: طبیعتا مجلس هم همسو با خواسته‌های مردم اقداماتی را در دست دارد که اصلاح لایحه بودجه ازجمله آن است. در واقع مجلس با توجه به انتظارات مردم اصلاحاتی را در بحث حامل‌های انرژی یا حذف بودجه نهادهایی که توجیهی برای آن وجود ندارد، انجام خواهد داد. در واقع تکاپوی خوبی در مجلس برای متناسب کردن بودجه با شرایط کشور و در نظر گرفتن مطالبات مردم ایجاد شده است.

محمدرضا نجفی، نماینده تهران هم ریشه اعتراضات را اینگونه توضیح می‌دهد:«بخش عمده‌یی از اعتراضات و ناراحتی‌ها دلایل یا علت‌های اقتصادی و معیشتی دارد، گرفتاری‌هایی از جنس بیکاری، عدم تکاپوی درآمد با هزینه‌ها و مضیقه و محدودیت در تامین نیازهای اساسی خانوارها و گله‌مندی از چگونگی صرف منابع و سرمایه‌های کشور طی سنوات و ادوار گذشته که با وجود تحصیل منابع و سرمایه‌ها، اندوخته‌یی درخور در حساب ذخیره ارزی یا توسعه‌یی متناسب در اقتصاد و معیشت و زیرساخت‌ها ایجاد نشده و کثیری از نیازهای ضروری زندگی بخش مهمی از مردم که با مشکلات قابل توجهی مواجه است.» به اعتقاد این نماینده مجلس باید به سمت وفاق، تعامل و همکاری مشترک، حفظ و بهره‌وری و ارزش‌افزایی هر چه بیشتر همه داشته‌ها و سرمایه‌ها حرکت کرد تا ضمن کاهش موثر مشکلات جاری و بهبود شرایط زندگی مردم، کشور با کمترین هزینه مسیر سازندگی را با صلابت طی کند. اما نماینده دیگری از فراکسیون امید اعتراضات اخیر را نتیجه بالا بردن سطح توقع مردم دانست؛ درحالی که مردم از وضع فعلی خود نیز رضایت ندارند. جلال میرزایی به خانه ملت گفت: ما حتی از منابع کشور نیز نمی‌توانیم با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده و فشارهای خارجی استفاده کنیم و من تعجب می‌کنم با وجود این محدودیت‌ها جریانی وجود دارد که سطح توقعات مردم را بالا می‌برد.

وقتی سطح توقعات مردم بالا می‌رود با وجود اینکه منابع و امکانات مالی محدود است خود به خود شکافی ایجاد می‌شود که مردم احساس محرومیت نسبی می‌کنند و این احساس سرچشمه اعتراضات خیابانی می‌شود.

 

ارسال نظر