سرنوشت طرح‌های حمایتی از تولید

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۲۲

صنعت   

درحالی قرار بود 3طرح حمایتی از تولید در سال ۱۳۹۶ با اعتبار ۵۰ هزارمیلیارد تومانی مد نظر قرار گیرد که از این بین تنها آمار مربوط به پرداختی‌ها در طرح رونق تولید مشخص شده و از میزان تسهیلات پرداختی دو طرح دیگر که شامل بهسازی و نوسازی صنایع و نیز حمایت از تولید و اشتغال بنگاه‌های اقتصادی و طرح‌های نیمه تمام است، اطلاعاتی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، امسال دومین سالی است که شبکه بانکی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و تامین مالی ویژه برای تولید ورود کرده است و در کنار تسهیلات عمومی که به بخش‌های مختلف اقتصادی در طول سال پرداخت می‌کند این بخش‌ها مورد توجه قرار گرفته و از سهم مشخصی برخوردار شده‌اند. طرح ۲۰هزارمیلیارد تومانی رونق تولید برای بهبود وضعیت فعلی ۱۵هزار واحدهای تولیدی، طرح ۱۰هزارمیلیارد تومانی برای نوسازی و بهسازی ۵ هزار واحد صنعتی و نیز طرح ۱۰هزارمیلیارد تومانی برای حمایت از تولید و اشتغال ۱۰هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶ هزار واحد نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد ۳ بسته حمایتی از تولید کشور در سال ۱۳۹۶ بود.

در این بین تاکنون تنها آمار دقیقی از پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی در طرح ۲۰هزارمیلیارد تومانی رونق تولید ارائه شده و هیچ آمار منتشر شده‌یی در ارتباط با پرداخت یا اختصاص تسهیلات مربوطه در طرح نوسازی و بهسازی صنایع و نیز طرح پرداخت تسهیلات برای حمایت از تولید و اشتغال ۱۰هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶ هزار واحد نیمه‌تمام مربوطه نیست. در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۱۷هزارمیلیارد تومان به حدود ۲۴هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستورکار قرار گرفت و پس از آن تصمیم بر این شد که در سال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی در جهت پرداخت تسهیلات به ۳۰هزارمیلیارد تومانی به ۱۵هزار واحد صنعتی مد نظر قرار گیرد که ۲۰هزارمیلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت به ۱۰هزار واحد صنعتی در راستای بهبود وضعیت فعلی و ۱۰هزارمیلیارد تومان برای ۵ هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ برای نوسازی و بهسازی تعریف شد.

براساس آخرین اطلاعات از ۲۰هزارمیلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده در طرح رونق تولید برای بهبود وضعیت فعلی واحدها از زمان آغاز طرح رونق تولید در سال جاری که اواخر تیر ماه کلید خورد تاکنون حدود ۶۸ هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانکی به حدود ۹۵۰۰واحد تولیدی پرداخت شده است.

براساس اطلاعات به دست آمده از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا ۲۵ آذر ماه سال جاری معادل ۲۳۸هزارمیلیارد ریال تسهیلات به ۳۳هزار و ۴۰۰واحد بنگاه کوچک و متوسط در سراسر کشور اختصاص یافته که براساس برآوردها، سهم تسهیلات پرداختی به این بنگاه‌ها از کل تسهیلات پرداختی در سال گذشته که حدود ۵۷۰ هزارمیلیارد تومان بوده به 3.1درصد رسید که با توجه به پیش‌بینی پرداخت حدود ۶۴۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال جاری سهم بنگاه‌های تولیدی در مجموع به 7.7درصد در پایان سال ۱۳۹۶ افزایش خواهد یافت. اما از 3 بسته حمایتی مذکور در طرح مربوط به نوسازی و بهسازی ۵ هزار واحد صنعتی که اعتباری معادل ۱۰هزارمیلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شد هیچ‌گونه آماری وجود نداشته و مشخص نیست که از این رقم تاکنون چه میزان پرداخت شده است. علاوه بر این و برای حمایت از تولید و اشتغال، تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیاز تعداد ۱۰هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی 6 هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد با اختصاص ۲۰۰هزارمیلیارد ریال با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در برنامه سال جاری نظام بانکی قرار گرفته که در این رابطه نیز هیچ آمار مشخصی تاکنون اعلام نشده است.

 

ارسال نظر