8 نوبت ملاقات احمد جلالی با افسران سرویس اطلاعاتی

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۵۳
8 نوبت ملاقات احمد جلالی با افسران سرویس اطلاعاتی

اتمام تحقیقات پرونده املاک نجومی

گروه ایران   

در روزهایی که برخی افراد و جریانات سیاسی تلاش می‌کنند تا فعالیت‌های دستگاه قضایی را با انتقادات گسترده زیر سوال ببرند، جلسه شورای معاونان دادسرای تهران با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت بر زندان‌ها و دادیاران تحقیق سه ناحیه از دادسرا، به ریاست دادستان تهران فرصتی شد تا یک‌بار دیگر مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی و قضایی کشور مورد بررسی قرار بگیرد و در کنار آن موضع رسمی دستگاه قضا درباره این انتقادات داده مطرح شود.

اما در شرایطی که رییس دولت‌های نهم و دهم طی روزها و هفته‌های اخیر تندترین انتقادات را نسبت به ساختار قضایی کرده، جعفری دولت‌آبادی ترجیح داد تا به صحبت‌های رییس‌جمهوری واکنش نشان دهد و گفت: قبول داریم که بابت یک تصادف نباید بزرگراه مسدود ‌شود؛ اما در همان بزرگراه نیز تمام خودروها دارای پلاک انتظامی مشخص‌ هستند؛ دوربین‌های متعدد برای کنترل سرعت و تخلفات نصب شده و ماموران پلیس نیز حضور فعال دارند. لذا مانند بزرگراه‌ها، در فضای مجازی اشخاص باید هویت داشته باشند. اینکه عده‌یی بتوانند آزادانه و با هویت‌های مجعول یا مجهول مرتکب جرم شوند، کالاهای قاچاق و ممنوعه خرید و فروش نمایند و... سلب اعتماد عمومی و بر هم زدن امنیت فکری مردم را در پی دارد. اینها هیچ یک موافق حقوق شهروندی نیست. اتفاقا لازمه حقوق شهروندی آن است کسی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند، نام و نشان و هویت مشخص داشته باشد. در کنار این موضوعات، موضوعات دیگری چون مسیر پرونده جلالی، سرنوشت املاک نجومی، فرآیند مقابله با مفاسد اقتصادی و... از دیگر مواردی بودند که دادستان تهران درباره آنها به اظهارنظر پرداخت.

 لزوم نظارت بیشتر بر بازداشتگاه‌ها

جعفری دولت‌آبادی برنامه اجرا شده طی هفته گذشته را گشت شبانه آن دادستانی و معاونان و سرپرستان نواحی دادسرا در شب یلدا دانست که با بازدید از برخی کلانتری‌ها، بازداشتگاه‌ مرکزی پلیس آگاهی، برخی رستوران‌ها، مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و اماکن عمومی اجرایی شد.

دادستان تهران با اشاره به اینکه بیش از دو سال است که برنامه گشت شبانه به‌صورت مستمر توسط معاونان دادسرای تهران صورت می‌گیرد و با ذکر برخی ایرادها، اظهار داشت: یکی از مراکز بازدید شده در گشت اخیر، بازداشتگاه مرکزی پلیس آگاهی تهران بود. وی گفت این بازداشتگاه ‌باید صرفا به نگهداری متهمان جرایم قتل عمد و سرقت، آن هم حداکثر برای مدت دو ماه اختصاص یابد و اعزام دیگر متهمان به‌ویژه متهمان نواحی تخصصی دادسرا به این بازداشتگاه ممنوع است و در صورت ضرورت امر و درخواست کتبی سرپرست ناحیه از معاون اول دادسرای تهران و موافقت کتبی وی، آن هم حداکثر برای مدت یک هفته، قابل اقدام خواهد بود. وی تفکیک متهمان در بازداشتگاه مرکزی پلیس آگاهی از حیث نوع بزه ارتکابی و سن متهمان را ضروری دانسته و اظهار داشت: صرف بازداشت کردن هنر نیست؛ این امر باید در چارچوب قانون و با نظارت مستمر مقام قضایی صورت گیرد. لذا حضور طولانی‌مدت برخی متهمان در بازداشتگاه پلیس آگاهی، خلاف قانون و حقوق شهروندی است و نباید اجازه داد چنین امری به وقوع بپیوندد.

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از اعزام و معرفی برخی متهمان زیر 18 سال به پلیس آگاهی تهران اظهار داشت: این دادستانی طی سال‌های قبل با ابلاغ بخشنامه‌های متعدد این امر را اکیدا ممنوع کرده است.

جعفری دولت‌آبادی همچنین با اشاره به ملاقات اخیر خود با زندانی احمدرضا جلالی که بابت جاسوسی به اعدام محکوم شده است، اظهار داشت: نامبرده دارای دکترای حوادث غیرمترقبه و کارشناس پزشکی هسته‌یی است و همسرش از کارشناسان سازمان انرژی اتمی بوده که در حال حاضر از خدمت منفصل شده است.

نامبرده در این بازدید به 8 نوبت ملاقات با ماموران سرویس جاسوسی بیگانه اقرار نموده و در همین رابطه وجوهی را اخذ کرده است. این زندانی علاوه بر اطلاعات مربوط به پروژه‌های وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی، اسامی و اطلاعات تعدادی از مدیران سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع را به افسران موساد تحویل داده است. حسب اقرار متهم، وی اطلاعاتی در حوزه سایت‌های انرژی اتمی، نام‌های مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، سازمان‌های تابعه و طرح‌ها و برنامه‌های آنها، نقشه و پلان ساختمان‌ها را دراختیار ماموران موساد قرار داده است. متهم به آلوده‌سازی سیستم‌ها اقرار کرده و باتوجه به قرائن موجود و اظهارات کارکنان وزارت دفاع در همان مقطع، حمله ویروسی به سیستم‌های این مرکز انجام شده و متهم اقرار نموده فلش‌هایی را که دراختیار داشته، با پوشش انتقال دیتا به سیستم‌های بسیاری از افراد موردنظر، وصل کرده است.  دادستان تهران افزود: اهم اطلاعات ارائه شده از سوی نامبرده شامل اطلاعات کامل و مستند درخصوص 30نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌یی از جمله شهیدان علی محمدی و شهریاری است. متهم همچنین به انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سری نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌یی در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش اقرار کرده است. این پرونده پس از اخذ آخرین دفاع و صدور قرار جلب به دادرسی، در تاریخ 15/‌10/‌1395 منتهی به صدور کیفرخواست گردیده و در شعبه‌ 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران با حضور متهم، وکیل وی و نماینده دادستان رسیدگی شده و دادگاه با استناد به ماده 286 قانون مجازات اسلامی، نامبرده را به اعدام محکوم کرده است که با ابلاغ دادنامه به وکیل و اعتراض محکوم‌علیه و وکیل نامبرده، رای صادره در تاریخ 11/‌9/‌1396 در دیوان عالی کشور ابرام شده است.

 پاک کردن نقش پرچم رژیم‌صهیونیستی

موضوع دیگری که دادستان تهران به آن اشاره کرد، پاک کردن نقش پرچم رژیم‌صهیونیستی در زمین یکی از دانشگاه‌های کشور در آستانه 16 آذر سال جاری بود که در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت.  وی با انتقاد از این رفتار، اظهار داشت: این اقدام آن هم در شرایطی که ترامپ رییس‌جمهور امریکا، قدس شریف را به‌عنوان پایتخت این رژیم غاصب معرفی کرده است، تصویری منفی از مقابله جمهوری اسلامی با رژیم‌صهیونیستی به نمایش می‌گذارد. وی ضمن انتقاد از این اقدام گفت: پرونده مرتبط با این موضوع در دست بررسی است.

 

 

ارسال نظر