آمادگی برای حضور در خانه‌ کودکان معلول و آموزش آنها

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۴۶
آمادگی برای حضور در خانه‌ کودکان معلول و آموزش آنها

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امسال، سال نوآورانه‌یی برای رابطه دولت با معلولان بوده است، گفت: در حال حاضر غربالگری بینایی و شنوایی به شکل ۱۰۰ درصدی در غالب استان‌ها انجام شده است.

علی ربیعی که در همایش تجارب آموخته سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه معلولان صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه گاهی درک درستی از مسائل حوزه معلولان و سیاست‌گذاری در مورد آنها وجود ندارد، افزود: گاهی ما عارضه و بیماری را با یکدیگر اشتباه می‌گیرم و به همین دلیل سیاست‌گذاری‌هایمان دچار مشکل می‌شود.

او با اشاره به سه مساله اصلی پیرامون حوزه معلولان اظهار کرد: نخستین مساله مربوط به برنامه‌های این قشر از جامعه است که گفته می‌شود به اندازه کافی برنامه در این خصوص وجود دارد این در حالی است که ما باید به دنبال اندازه‌گیری اثربخشی برنامه‌ها باشیم و برنامه‌ریزی‌ها را با حرف‌های کلی و آرمانی اشتباه نگیریم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در برنامه‌ها باید تلاش کنیم تا عمل در سطح پایین جامعه را امکانپذیر کنیم، گفت: باید در حوزه زندگی واقعی معلولان اثر بخش باشیم این در حالی است که گاهی برنامه‌های ما طبقه‌بندی درستی ندارند. امیدواریم در لایحه حمایت از حقوق معلولان مجلس جاهای خالی را پر کند. او با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه معلولان افزود: بخشی از مشکل ما معلولانی است که مدرسه نمی‌روند و آینده‌شان را با بی‌سوادی سپری می‌کنند این مساله به خصوص در مناطق مرزی با توام شدن با فقر دو برابر می‌شود و در حال حاضر در وزارت رفاه توجه به اینکه کودک معلولی بدون تحصلیل قرار نگیرد مورد توجه قرار گرفته بطوری که این آمادگی وجود دارد در صورت امکان در خانه‌های کودکان معلول برای آموزش حاضر شویم. وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه آموزش عالی به دنبال پرداخت هزینه تحصیل افراد معلول هستیم توضیح داد: همچنین قصد داریم به عنوان مشاوران معلولان در دانشگاه‌ها حاضر شویم بطوری که معلول بعد از خروج از آموزش عالی آموزش‌های جانبی و تکمیلی را دیده باشد. ربیعی با تاکید بر اهمیت آموزش دوگانه به معلولان در این باره گفت: آموزش دوگانه به این معناست که به معلولان همراه با آموزش‌های عادی چگونگی ورود به جامعه و دستیابی به فرصت‌ها را نیز آموزش دهیم. او در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های وزارت رفاه توجه به کودکان و زنان است، اظهار کرد: کودکی که ممکن است تا دوران سالخوردگی با معلولیت زندگی کند باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین زنان نیز به دلیل نقشی که در جامعه دارند از اولویت برخوردارند. این موارد اگرچه ممکن است در همه بندهای لایحه حمایت از حقوق معلولان به چشم نخورد اما در روح قانون جاری هستند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشارکت جمعی در حل مسائل را یکی دیگر از مسائل حوزه معلولان دانست وگفت: ضرورت کسب دانش و دنبال کردن تجارب جهانی از دیگر مسائل این حوزه هستند.

ربیعی با اشاره به اینکه کسب دانش در حوزه معلولان تنها نباید مربوط به تحقیقات توانبخشی باشد اظهار کرد: در حال حاضر دانش ما توانبخشی فیزیکی است اما باید بیش از همه به توانبخشی اجتماعی بپردازد. او با اشاره به اضلاع چهارگانه معلول، نهادهای مدنی‌، جامعه و دولت در حوزه معلولان ادامه داد: توانخواهی معلولان باید به توان‌گستری آنان تغییر یابد؛ ما باید معلولان را سرمایه‌های اجتماعی کشور بدانیم. همچنین در حوزه نهاد‌های مدنی باید از آنها در سیاست‌گذاری‌ها استفاده کنیم. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه یکی از مشکلات نهادهای مدنی را در حوزه معلولان کمبود ارتباطات افقی آنان اعلام کرد و گفت: این خلأ باعث می‌شود که نهادهای مدنی با یکدیگر مرتبط نباشند بطوری که حتی به یکدیگر کمک نیز نمی‌کنند؛ لازم نیست این نهادها با هم ادغام شوند اما باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و با حفظ هویت خودشان در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا جامعه قوی‌تری داشته باشیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه درک محوری جامعه ما نسبت به معلولان باید تغییر کند اظهار کرد: این نگاه که چه کتاب‌های درسی، چه صدا سیما و چه خود معلولان نیاز به بازنگری است. در جامعه یا باید توانایی‌های معلولان یا حقشان به رخ کشیده شود و حقوقشان به عنوان یک مساله بدهی گسترش یابد. او با اشاره به اینکه باید مسیر طولانی در خصوص بهسازی مسیر معلولان را با دقت پیگیری کنیم افزود: همزمان با تصویب این لایحه ممکن است از فردا همه ساختمان‌ها برای معلولان مناسب‌سازی نشود اما باید تغییرات را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم تا معلولان در جامعه زندگی بهتری داشته باشند.

 

ارسال نظر