ماشه‌های خشونت

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۱۳
ماشه‌های خشونت

گروه گوناگون   

براساس تازه‌ترین گزارش‌های سال 2017 حدود 560 هزار نفر در سراسر جهان در درگیری‌های خشونت‌آمیز با اسلحه کشته شدند. شمار این تلفات معادل 7.5نفر در هر 10هزار نفر از جمعیت جهان است. در این میان حدود 385هزار نفر خودکشی کرده و 210هزار نفر با اسلحه به قتل رسیده‌اند. قابل ذکر است که در آن موارد خودکشی نیز از اسلحه‌های کوچک شخصی استفاده شده است.

طبق آخرین آمار منتشر شده، معامله اسلحه در دنیا پیشرفت قابل ‌توجهی داشته است. موسسه بین‌المللی پژوهش‌ صلح استکهلم در آماری که از معامله تسلیحاتی در 5 سال گذشته مننتشر کرده، افزایش فروشی بیش از 30درصد برای اسلحه در جهان اعلام کرد.

طبق این آمار، امریکای لاتین و کاراییب بیشترین سطح مرگ‌ومیر با اسلحه را به خود اختصاص داده‌اند. اطلاعات به دست آمده، نشان می‌دهد در بسیاری از کشورها در این مناطق بیش از 50 درصد از مرگ‌ومیرهای خشونت‌آمیز در سال 2016 با اسلحه بوده است. پیش از این نیز اعلام شده بود که میزان فروش 100شرکت بزرگ تولید‌کننده سلاح در دنیا در سال گذشته میلادی 1.9درصد افزایش داشته است. طبق این آمار 100شرکت بزرگ فروش اسلحه و خدمات نظامی در دنیا- غیر از چین- در سال 2016 حدود 374میلیارد و 800 میلیون دلار فروش داشتند؛ این نخستین افزایش فروش سلاح از سال 2010 به ‌شمار می‌رود. طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده، استفاده از اسلحه در درگیری‌های خشونت‌آمیز در پورتوریکو بیشترین شمار تلفات را به خود اختصاص داده است. براساس این آمار در سال 2016 حدود 79درصد از مرگ‌ومیرها توسط سلاح‌های گرم شخصی در این منطقه صورت گرفته است. پورتوریکو کشوری با مشکلات فراوان، بحران‌های سیاسی و اجتماعی، مشکلات مالی و بسیاری موارد دیگر است که این موضوع منجر به اعمال خشونت‌های بسیاری از سوی شهروندان شده است؛ به صورتی که پورتوریکو یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان قتل را به خود اختصاص داده است. از طرفی بحران بدهی 74میلیارد دلاری نیز در این کشور بسیاری نهادهای دولتی را ورشکست و بیکاری شدیدی ایجاد کرده است. این موضوع نیز بسیاری از مردم را به سوی تجارت مواد مخدر و اسلحه سوق داده است.

ونزوئلا از دیگر کشورهایی است که در آن استفاده از سلاح‌های کمری شخصی تلفات بسیاری به دنبال دارد. به گفته مقامات ونزوئلا در سال 2016 هر روز به ‌طور میانگین حدود 60 نفر در درگیری‌های خشونت‌آمیز در این کشور کشته ‌شدند. طبق آمار منتشر شده، عامل 78درصد از تلفات در درگیری‌های خشونت‌آمیز در ونزوئلا، سلاح‌های کمری شخصی بوده است. جرایم خشونت‌آمیز یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی مردم ونزوئلا به‌ خصوص ساکنان مناطق فقیرنشین به حساب می‌آید.

آن طور که در ادامه این گزارش آمده، سهم اسلحه در قتل‌ها و تلفات السالوادور نیز 73درصد اعلام شده که این میزان در گواتمالا حدود 71درصد است. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها اعلام شده، گواتمالا هشتمین کشور خطرناک جهان به شمار می‌رود؛ به‌ طوری که هر 90دقیقه یک نفر در درگیری‌های خشونت‌آمیز به قتل می‌رسد.

براساس آمار منتشر شده، عامل 70درصد از مرگ‌ومیرها در پاراگوئه نیز مربوط به استفاده از سلاح‌های کمری است. میزان خشونت در این کشور در حدی است که بارها هزاران شهروند پاراگوئه‌یی از اقشار مختلف، مسوولان اتحادیه کارگری و سازمان‌های اجتماعی و برخی از مقام‌های حزب‌های سیاسی در این کشور علیه بیکاری، فقر و خشونت دست به تظاهرات زدند. سهم اسلحه‌های شخصی در تلفات درگیری‌های خشونت‌آمیز‌ ترینیداد و توباگو نیز 69 درصد اعلام شده که این آمار در بولیوی حدود 68 درصد است. هندوراس، آلبانی و برزیل نیز از دیگر کشورهایی هستند که استفاده از سلاح‌های کمری، سهم بالایی در خودکشی‌ و قتل‌ها دارند. بر ساس سایر گزارش‌های منتشر شده، تعداد افرادی که بر اثر خشونت در برزیل جان خود را طی ۴سال گذشته از دست داده‌اند بیشتر از قربانیان خشونت در سوریه بوده است. طبق آمار منتشر شده در سال 2016 عامل مرگ 63 درصد از افرادی که در درگیری‌های خشونت‌آمیز کشته‌ شده‌اند، اسلحه‌های کمری بوده است. کلمبیا و امریکا نیز آماری مشابه شمار تلفات ناشی از اسلحه در برزیل دارند. طبق گزارش‌های به دست آمده، فهرست کشتارهای دسته‌‌جمعی در امریکا و شمار افرادی که هر ساله با سلاح‌های گرم در این کشور کشته می‌شوند همچنان رو به افزایش است و در 9ماه اول سال 2017میلادی 11565نفر کشته و هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند.

 

 

ارسال نظر