کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۱۳

آغاز ریاضت‌ اقتصادی در اقلیم کردستان عراق

در حالی که بغداد برای کاهش سهمیه اربیل در بودجه از ۱۷ به 12.67درصد تلاش می‌کند، دولت اقلیم کردستان عراق به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها جهت پرداخت حقوق کارمندان است و نخستین اقدام ریاضتی اربیل نیز طبق اعلام وزارت پیشمرگه‌ها کاهش یک‌سوم حقوق این نیروها بوده است. اختلافات اربیل و بغداد در شرایطی ادامه دارد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، این هفته در برلین میزبان نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق است. سخنگوی دولت آلمان با اشاره به اینکه بارزانی دوشنبه آینده به برلین سفر خواهد کرد، گفته بارزانی در این سفر درباره شرایط منطقه‌یی ازجمله مبارزه با داعش گفت‌وگو خواهد کرد.

 

کمبود مواد غذایی در ترکمنستان

گزارش‌هایی درباره کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت محصولات غذایی در ترکمنستان منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری آپا، در ایالت ماری و آخال ترکمنستان قیمت آرد دو برابر افزایش یافته و مردم که نگران کمبود این محصول هستند، بیشتر آرد می‌خرند. در اوایل دسامبر کمبود آرد در سراسر ترکمنستان مشاهده شده و بر اثر آن قیمت یک قرص نان از یک منات ارز ملی این کشور به 1.4 تا 1.5 منات افزایش یافته است. یک منات ترکمنستان حدود یک‌هزار و 50 تومان ایران است. در عشق‌آباد ظرف 2 هفته گذشته قیمت نان تهیه شده از آرد با کیفیت از 2 منات تا 3.5 منات افزایش پیدا کرده است.

اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان

مجلس ملی جمهوری آذربایجان در آخرین جلسه خود پیش‌نویس اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان این کشور را بررسی و با رای اکثریت نمایندگان آن را تصویب کرد. به گزارش روزنامه رسمی آذربایجان، پیش‌نویس اصلاح قانون انتخابات، شامل برخی مفاد درخصوص برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز نحوه مشارکت شهروندان واجد شرایط رای دادن در انتخابات این کشور است. سال آینده دوره 5‌ساله ریاست‌جمهوری الهام علی‌اف به پایان می‌رسد و رییس‌جمهوری جدید مطابق قانون به مدت 7 سال در راس امور خواهد بود.

105 ماه حبس برای نماینده سابق ترکیه

ادیبه شاهین نماینده سابق شهر تونجالی در مجلس ملی ترکیه و عضو حزب دموکراتیک خلق‌ها (ح.د.پ) به تحمل 105 ماه حبس محکوم شد. به‌ گزارش بیرگون، شعبه یکم دادگاه شهر تونجالی با صدور حکمی، ادیبه شاهین نماینده مهم‌ترین حزب مخالف رجب طیب اردوغان و تبلیغ آن، به تحمل 8 سال و 9ماه مجازات حبس محکوم کرد. ترکیه پس از کودتای 2016 قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو کرد و پس از آن نمایندگان زیادی به مراجع قضایی احضار شدند ولی نمایندگان حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها از حضور در مراجع قضایی سر باز زدند.

 

ارسال نظر