ریسک مزایده آنلاین ابرکالاها در ایران

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۸۷
ریسک مزایده آنلاین ابرکالاها در ایران

گروه راه و شهرسازی  زهره علامی

برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش 2 فروند هواپیمای بویینگ 747 در چین، سرو صدای بسیاری را در میان ایرلاین‌ها و همچنین فعالان حوزه هوانوردی به پا کرد، زیرا خرید و فروش آنلاین هواییما آن هم به صورت مزایده نخستین‌بار بود که در جهان اتفاق می‌افتاد. برگزاری این مزایده جدا از جار و جنجال‌هایی که به همراه داشت، این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد کرد که آیا می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آتی برگزاری چنین مزایده‌هایی درباره کالاهایی مانند مسکن، ‌هواپیما و زمین رایج شود؟ آیا صنعت هوانوردی و همچنین حوزه مسکن ظرفیت برگزاری چنین مزایده‌هایی را دارند؟

البته هم‌اکنون در سراسر جهان خریدوفروش آنلاین کالاهای کوچک انجام می‌شود، اما خرید و فروش آنلاین آن هم به صورت مزایده برای کالای بزرگی مانند هواپیما یا کالای غیرهمگنی مانند مسکن چقدر امکان پذیر است و خریداران و فروشندگان تا چه حد از چنین مزایده‌هایی استقبال می‌کنند؟ آیا می‌توان در سال‌های آتی شاهد برگزاری چنین مزایده‌هایی در ایران باشیم؟

نظرات کارشناسان و فعالان حوزه هوانوردی و مسکن درباره برگزاری مزایده آنلاین خرید وفروش در این حوزه‌ها متفاوت است درحالی که اغلب کارشناسان حوزه مسکن موافق برگزاری چنین مزایده‌های با توجه به ویژگی‌های مثبت آن هستد و شفافیت در معاملات، آسانتر شدن دریافت عوارض و مالیات‌های مربوط به مسکن و آسانتر شدن معاملات و کاهش هزینه‌های طرفین را از نکات خوب این طرح می‌دانند اما فعالان حوزه هوانوردی چندان موافق برگزاری اینگونه مزایده‌ها در این حوزه نیستند و دلایل آنها هم کاملا منطقی و اصولی است.

 نخستین گام برای خرید هر فروند هواپیما بازدید از بدنه و بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن است که با این روش اجرای این گام امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه در چنین مزایده‌هایی شاهد فروش انواع مختلف هواپیما با تعداد فراوان نخواهیم بود زیرا اغلب سایت‌های برگزارکننده دراین زمینه خرده فروش هستند و علاوه برهواپیما کالاهای دیگری را هم به فروش می‌رسانند و همین موضوع موجب می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی که پروازهای برنامه‌یی و مسافری دارند و بیزینس مدل و استراتژی پلن خاصی را برای خود تعریف کرده‌اند و تنها می‌توانند هواپیماهای مشخصی را خریداری کنند قادر به خرید هواپیماهای عرضه شده در این مزایده‌ها نباشند به اعتقاد کارشناسان این حوزه برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما مناسب شرکت‌هایی است که ارائه‌دهنده پروازهای غیربرنامه‌یی و دربستی هستند.

 معامله آنلاین مناسب مدل‌های خاص

آرمان بیات کارشناس ارشد حوزه هوانوردی درباره امکان برگزاری چنین مزایده‌های آنلاینی برای خرید و فروش هواپیما در ایران طی سال‌های آینده به «تعادل» می‌گوید: خرید و فروش الکترونیکی قطعات هواپیما پیش از این هم از سوی سایت‌های سازنده هواپیما و قطعات آن انجام می‌شد، اما هیچ‌گاه این خرید و فروش به صورت آنلاین و آن هم به شیوه مزایده‌یی انجام نشده بود.

بیات می‌گوید: سابقه فروش سایبری متعلقات هواپیما و لوازم یدکی درمورد هواپیماهای کوچک در امریکا و سایر کشورها وجود داشته است و سازندگان برای معرفی محصولات خود اقدام به چنین خرید و فروش‌هایی می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: در امریکا و در حوزه هوانوردی عمومی که حجم معاملات مرتبط با هوانوردی بالاست، این‌گونه معاملات در مورد قطعات هواپیماهای کوچک بسیار است اما موضوع این است که آیا تغییر این نوع معاملات به سمت حوزه حمل و نقل تجاری امکان‌پذیراست؟

به گفته این کارشناس ارشد حوزه هوایی، ریشه خرید هواپیما از یک مدل تجاری گرفته شده است که انتخاب سایز و نوع هواپیما برگرفته از یک بیزینس مدل و استراتژی پلن است و با داشتن بیزینس مدل خاص و استراتژی پلن ویژه آنگاه می‌توانید سایز و نوع هواپیمای مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بیات اظهار می‌کند: بر همین اساس خریدار عموما به سمت خرید هواپیماهایی از نوع سال، سریال تولید و... مشابه حرکت می‌کند، درحالی که در مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما ممکن است چنین مدل‌هایی وجود نداشته باشد و در اغلب این مزایده‌ها انواع هواپیماهای مختلف ارائه می‌شود و هواپیماهای ارائه شده با هدف خریدار هماهنگ نیستند، در واقع سایت‌های خرده‌فروش چند هواپیمای یکسان و یک نوع را به فروش نمی‌رسانند، پس نمی‌توان انتظار داشت که خریداران به سمت خرید از طریق مزایده آنلاین حرکت کنند.

او تصریح می‌کند: بهترین روش برای خرید هواپیما گفت‌وگوی مستقیم خریدار و فروشنده و ارائه خواسته‌های خریدار و اعلام بیزینس مدل و استراتژی پلن خریدار است و استفاده از مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما بیشتر مناسب شرکت‌هایی است که به دنبال خرید یک یا دو فروند هواپیما هستند و ارائه‌دهنده خدمات غیربرنامه‌یی بوده و به صورت دربستی در حمل و نقل کالا و مسافر فعالیت می‌کنند و اگر هواپیما کوچک باشد و در حوزه هوانوردی عمومی فعالیت کند که پیش از این هم خرید و فروش آنلاین قطعات و موتور هواپیما هم انجام می‌شد.

بیات درباره امکان گسترش چنین مدل خرید و فروشی در ایران می‌گوید: در صورتی که صنعت هوانوردی عمومی در کشور گسترش یابد و ارزش انواع وسایل هواپیما کاهش یابد و درمقابل تعداد و خدمات مربوط افزایش یابد، آنلاین مارکتینگ در ایران هم فعال می‌ شود و شاهد راه‌اندازی استارت‌آپ‌هایی در آینده خواهیم بود.

او می‌افزاید: بهره‌گیری ازچنین روشی محدود به مدل‌های تجاری خاص می‌شود و نباید انتظار داشت که شرکت‌های هواپیمایی مسافربری با خدمات برنامه‌یی از چنین روش‌هایی استقبال کنند.

 مزایده آنلاین هواپیما در ایران؟

محمدرضا ابراهیم‌پور، کارشناس ارشد اقتصاد هوانوردی درباره مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما به «تعادل» می‌گوید: هم‌اکنون شرایط لازم برای برگزاری چنین مزایده‌هایی در ایران وجود ندارد و در شرایط فعلی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش کالاهای کوچک‌تر از هواپیما هم در کشور وجود ندارد و قابل اجرا نیست.

ابراهیم‌پور می‌افزاید: هواپیما کالایی است که یکی از بخش‌های مهم در زمان خرید آن بخش فیزیکال چک(بازدید فیزیکی) آن است در واقع پیش از خرید هر فروند هواپیما باید از ایمنی و سلامت بدنه و سایر بخش‌های هواپیما اطمینان حاصل شود که این اطمینان تنها از طریق حضور کارشناسان در محل امکان‌پذیر است.

او ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط ذکر شده برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما در ایران و حتی سایر کشورها بعید به نظر می‌رسد.

به گفته این کارشناس ارشد اقتصاد هوانوردی، امکان گسترش چنین مزایده‌هایی در آینده همچنین در سایر کشورها وجود دارد اما پیش از آن باید این موضوع بررسی شود که این مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما در چین تحت چه شرایطی انجام شده است و به این سوال پاسخ داده شود که چرا نخستین برگزار‌کنندگان این مزایده، کشورهای سازنده هواپیما نبوده‌اند؟ یعنی تاکنون این کشورها به برگزاری چنین طرح‌هایی نیندیشیده‌اند؟‌

ابراهیم‌پور معتقد است که برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما بیشتر یک اقدام ساختارشکنانه است و فروشندگان هواپیما بیش از فروش هواپیما به دنبال اجرای طرح‌های نوآورانه و جدید بوده‌اند و به دنبال جلب ‌توجهات به کشور چین بوده‌اند تا انجام اقدامی عملیاتی و درخور.

او اظهار می‌کند: برگزاری مزایده آنلاین برای خرید و فروش هواپیما اتفاق نادری است و برای بررسی درستی همچنین سنجش احتمال تداوم چنین طرح‌هایی باید به این موضوع توجه شود که هدف این سایت از برگزاری چنین مزایده‌یی چه بوده است؟

این فعال صنعت هوانوردی بیان می‌کند: برگزاری چنین مزایده‌هایی در آینده امکان‌پذیر است و فروش آنلاین هواپیما ممکن است در سال‌های آتی انجام شود و حتی می‌توان پس از انجام مزایده خریدار به صورت حضوری از هواپیما دیدن داشته باشد همان‌گونه که در مورد خرید و فروش آنلاین کالاهای کوچک وجود دارد مشتری پس از خرید، کالا را به صورت حضوری مشاهده می‌کند.

ابراهیم‌پور با اشاره به اهمیت اعتبار سایت‌های برگزار‌کننده مزایده‌های آنلاین می‌گوید: اگر سایت مورد نظر با توجه به سابقه و اعتبار گذشته خود، اطمینان مشتری‌های سابق را کسب کرده باشد، نیازی به مشاهده حضوری کالا نیست و در این زمینه کسب اعتماد عمومی بسیار مهم است.

او می‌افزاید: اگر یک سایت برگزار‌کننده مزایده آنلاین برای نخستین بار اقدام به برگزاری چنین مزایده‌یی کرده باشد شاید امکان نتیجه‌بخش بودن این مزایده با اما و اگرهایی همراه شود.

این کارشناس ارشد اقتصاد هوانوردی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رفت که برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما از خرید و فروش جت‌های شخصی آغاز ‌شود زیرا این هواپیماها در اندازه‌های کوچکی هستند و امکان معامله این نوع هواپیماها آسان‌تر است و پس از موفقیت فروش جت‌های شخصی کوچک به سمت خرید و فروش هواپیماهای بزرگ‌تر که در بورس هستند، حرکت کنیم.

ابراهیم‌پور ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هواپیمایی فروخته شده بویینگ 747 بوده و این نوع هواپیما در آینده نزدیک از رده خارج می‌شود و در قبرستان‌های هواپیما در امریکا این نوع هواپیما مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد هدف این سایت این بوده که این دو فروند هواپیما را به صورت آنلاین با قیمت پایین به فروش برساند اما برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیمای ایرباس 320 یا 330 که در بورس هستند، پاسخگو نیست زیرا قطعا مشتری باید از نزدیک این هواپیما را مشاهده کند.

به گفته او، هواپیمای بویینگ 747 باید در کشورهایی پرواز کند که مورد ایمنی و امنیتی ندارند به عنوان نمونه در قاره آفریقا پرواز کند یا برخی کشورها که استانداردهای روز دنیا در حوزه هوانوردی رعایت نمی‌شود و این امکان وجود ندارد که چنین هواپیماهایی بتوانند در فضای اروپا پرواز کنند.

این فعال حوزه هوانوردی ادامه می‌دهد: این امکان هم وجود دارد که خریداران همچنین فروشندگان این دو فروند هواپیما به دنبال بهره‌گیری از این دو فروند برای پرواز نبوده‌اند و قصد بهره‌گیری از مواد و قطعات آنها را داشته باشند.

او می‌گوید: فروش هواپیمایی که قابلیت پرواز ندارد و تنها به نیت استفاده از آلومینیوم بدنه آن یا بهره‌گیری از بدنه آن برای ساخت یک رستوران با این شیوه امکان‌پذیر است اما برگزاری مزایده آنلاین برای خرید و فروش هواپیماهایی که قصد پرواز دارند و در بورس هستند، امکان‌پذیر نیست و با استقبال خریداران همچنین سازندگان هواپیما مواجه نمی‌شود.

 پیشنهاد نمی‌کنم

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه املاک کشوری درباره امکان برگزاری مزایده آنلاین برای خرید و فروش مسکن به «تعادل» می‌گوید: انجام مزایده بیشتر مربوط به خرید و فروش اموال، املاک و مستغلات شرکت‌های خصوصی و دولتی است و برای خرید و فروش کالاهای دیگر عمومیت ندارد، چون برخی مزایده‌ها هاله قیمت را بسیار بالاتر از نرخ واقعی کالا یا ملک انتخاب می‌کنند که این موضوع موجب شده مزایده‌ها چندان مورد توجه قرارنگیرند. ضمن اینکه تجربه انجام مزایده در ایران نشان داده که بسیاری از مزایده‌ها انجام نشده و به نتیجه نرسیده است مگر اینکه قیمت‌های اعلام شده برای کالاها مناسب باشد بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای برگزاری مزایده در گام نخست ارزش املاک، اموال و مستغلات به صورت مناسب و واقعی قیمت‌گذاری شود.

قلی‌خسروی می‌افزاید: معاملات مزایده‌یی شرایط بسیار پیچیده‌یی دارند ضمن اینکه انجام مزایده رایگان نیست و انجام معاملات هزینه‌هایی هم به همراه دارد. خرید و فروش آنلاین آن هم به صورت مزایده در هیچ کجای دنیا معمول و رایج نیست و شاید تعداد محدودی از سایت‌ها اقدام به برگزاری مزایده با چنین شرایطی کنند.

او ادامه می‌دهد: انجام مزایده به صورت آنلاین برای خرید و فروش مسکن پیشنهاد نمی‌کنیم چون پایه مزایده بالا گذاشته می‌شود، یعنی قیمت کالا بیشتر از قیمت واقعی در سایت یا روزنامه اعلام می‌شود که همین موضوع می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد ضمن اینکه برگزار‌کننده مزایده باید هزینه‌یی را برای انجام آن پرداخت کند و اگر مزایده به نتیجه نرسد، بازگشت پول با ریسک همراه است، علاوه بر اینکه برگزاری مزایده پیچیدگی‌هایی دارد که مردم و خریداران مسکن چندان از آن استقبال نمی‌کنند زیرا خریداران به دنبال یافتن آسان‌ترین راه برای خرید مسکن هستند.

قلی‌خسروی اظهار می‌کند: البته برخی از انجام مزایده استقبال می‌کنند اما بحث این است که برگزاری مزایده تخصصی است و انجام آن خارج از توان و تخصص همه مشتریان و خریداران مسکن است در واقع برگزاری مزایده مانند فعالیت در بورس کالا نیاز به سواد و اطلاعات خاص دارد بنابراین برگزاری مزایده آنلاین برای خرید و فروش مسکن پیشنهاد نمی‌شود.

رییس اتحادیه املاک کشوری بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه تاکنون انجام مزایده برای خرید و فروش کالاهای مختلف در ایران چندان موفقیت‌آمیز نبوده است، تعمیم مزایده برای خرید و فروش مسکن آن هم به صورت آنلاین نباید نتیجه‌بخش باشد.

 ضرورت تدوین قوانین بومی

عباس اکبرپور، ‌استاد دانشگاه از انجام مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن استقبال می‌کند و به «تعادل» می‌گوید: با پیشرفت سیستم‌های ارتباط جمعی طی سال‌های اخیر قاعدتا درسال‌های آتی بخش‌های مختلف اقتصادی هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند و بخش املاک هم از سایر بخش‌ها جدا نیست ضمن اینکه می‌توان گفت، اطلاع‌رسانی غیرمتعارف از طریق شبکه‌های مجازی و پیامک‌ها درباره خرید و فروش ویلا و مسکن هم تاحدودی در راستای خرید و فروش آنلاین املاک است. اما تاکنون ساز و کار رسمی و سیستماتیکی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

اکبرپور می‌افزاید: انجام مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن می‌تواند تبعاتی را هم به همراه داشته باشد، یعنی افرادی که در چنین مزایده‌هایی شرکت می‌کنند و از یک سایت، ویلا یا واحد مسکونی خریداری می‌کنند باید این اطمینان به آنها داده شود که در صورت ایجاد مشکل پس از برگزاری مزایده‌ از حمایت‌های سیستم‌های قانونی برخوردار می‌شوند و می‌توانند خسارت خود را مطالبه کنند.

او ادامه می‌دهد: اگر قوانین مربوط به برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن به صورت سیستماتیک تدوین شود و اصول، روش‌ها و تجربه کشورهای دیگر در این زمینه اقتباس شود و مفاد و اصول آن با توجه به شرایط اقتصادی و قانونی کشور بومی‌سازی شده و نیازهای مردم هم در تدوین این اصول درنظر گرفته شود اجرای آن چندان سخت نیست و برگزاری مزایده آنلاین مسکن موجب تسریع خرید و فروش می‌شود و به طیف وسیعی از افراد که به دنبال سرمایه‌گذاری دربخش مسکن یا تبدیل واحدهای مسکونی خود به احسن را دارند کمک می‌کند.

این استاد دانشگاه معتقد است، برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن بطور غیرمستقیم به ایجاد اشتغال افراد بسیاری کمک می‌کند ضمن اینکه گردش بیشتر پول را هم به همراه دارد و این موضوع به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند زیرا یکی از عوامل مهم در رشد اقتصادی و شکوفا شدن آن، گردش مداوم پول در اقتصاد یک کشور است.

 لزوم برگزاری دوره‌های تخصصی

اکبرپور اظهار می‌کند: برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن همچنین در راستای برآورده شدن نیازهای به روز علاقه‌مندان به بهره‌گیری از خدمات آنلاین برای خرید و فروش ملک است، البته باید این موضوع لحاظ شود که در کشورهای پیشرفته، فروش املاک و معاملات ملکی به صورت تخصصی و حرفه‌یی انجام می‌شود و متقاضیان ایجاد دفاتر معاملات ملکی و همچنین افرادی که در این دفاتر فعالیت می‌کنند دوره‌هایی را سپری می‌کنند، درحالی که گذراندن چنین دوره‌هایی در ایران معنا و مفهوم چندانی ندارد.

به گفته او، برای بهبود در نحوه انجام معاملات چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری باید افرادی که خواهان برگزاری مزایده یا فعالیت در دفاتر مشاور املاک هستند دوره‌های تخصصی درباره خرید و فروش ملک را به صورت تخصصی سپری کنند به عنوان نمونه در مراحل ابتدایی فرد با گذراندن دو تا سه دوره و پذیرفته شدن در آزمون مورد نظر قادر به فعالیت حضوری یا آنلاین برای خرید و فروش ملک و مسکن در استان خود باشند و برای فعالیت در سایر استان‌ها و سطح کشور فرد باید سابقه فعالیت در این حرفه را در استان مورد نظر داشته باشد تا بتواند دوره‌های تخصصی بیشتری را سپری کند و پس از قبولی در آزمون کشوری، مجوز فعالیت در بخش مسکن را دریافت کنند، در واقع یک فرد فعال در خرید و فروش ملک باید استانداردها و مجوزهای لازم دراین زمینه را کسب کند.

اکبرپور با انتقاد از شیوه کنونی خرید و فروش مسکن در کشور می‌گوید: افراد مشتاق برای فعالیت در دفاتر مشاور املاک و همچنین افرادی که تقاضای برگزاری مزایده آنلاین برای خرید و فروش مسکن دارند باید دوره‌های مربوط به مسائل حقوقی نقل و انتقالات و همچنین بازاریابی را طی کنند و هم‌اکنون کمبود چنین دوره‌هایی برای فعالان و مشاوران املاک درکشور احساس می‌شود و برگزاری دوره‌های تخصصی و حرفه‌یی برای فعالان این حوزه نهادینه نشده است و فعالان کنونی بخش مسکن به صورت حرفه‌یی خدمات مربوط به بخش مسکن و زمین را ارائه نمی‌دهند.

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: برای بهره‌گیری از سیستم مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن باید گذراندن چنین دوره‌های تخصصی اجباری شود زیرا برگزاری مزایده آن هم درحوزه مسکن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای برگزاری مزایده آنلاین نیاز به اطلاعات و سواد خاص است تا اجرای چنین طرحی با مشکلات قانونی و... مواجه نشود زیرا با برگزاری دوره‌های تخصصی و حرفه‌یی دراین زمینه تمام جنبه‌های انجام چنین طرح‌هایی هایی هم به خوبی سنجیده می‌شود.

او تصریح می‌کند: البته برگزاری دوره‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه اتحادیه املاک کشور هم تاحدودی می‌تواند به بهبود انجام معاملات زمین و مسکن کمک کند اما این موضوع باید درنظر گرفته شود که فعالان این حوزه پس از گذراندن این دوره‌ها با توجه به نمره کسب شده رتبه‌بندی شوند ضمن اینکه فعالان کنونی بازارمسکن هم مجبور به سپری کردن چنین دوره‌هایی باشند.

اکبرپور به دارابودن تخصص ویژه درزمینه ساخت‌وساز مسکن برای فعالان دفاتر مشاور املاک و همچنین برگزارکننده مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: مهندسان عمران و معماری باید برای برگزاری مزایده‌های آنلاین و همچنین فعالیت در دفاتر املاک در اولویت باشند زیرا این افراد می‌توانند به خریداران مسکن درباره نحوه و چگونگی ساخت و مصالح مورد نظر مشاوره‌های تخصصی ارائه کنند درحالی که هم‌اکنون مشاوران املاک در این زمینه تخصصی ندارند و عموما نقش واسطه را بازی می‌کنند ضمن اینکه برای متقاعدکردن خریدار برای خرید واحد مسکونی اطلاعات تخصصی رشته عمران و معماری بسیار کارساز است.

او ادامه می‌دهد: درحال حاضر کمبودهای فراوانی در زمینه وجود افراد متخصص درحرفه مشاور املاک وجود دارد که اولویت دادن به مهندسان معماری و عمران می‌تواند این مشکل را تاحدودی مرتفع کند.

 منافع عمومی و مزایده آنلاین مسکن

این استاد دانشگاه می‌افزاید: هم‌اکنون در سایر کشورها بسیاری از فعالان حوزه خرید و فروش ملک، ‌گواهینامه‌های بین‌المللی دراین زمینه دارند موضوعی که درایران تعریف نشده است و اصولا مجوزی برای فعالیت یا عدم فعالیت به افراد ارائه نمی‌شود و جایگاه چنین گواهینامه‌هایی در ایران خالی است.

اکبرپور می‌گوید: برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن فرآیندی شبیه فعالیت اپلیکیشین‌هایی مانند اسنپ، تپسی و... است در این اپلیکیشن، مسافر به صورت آنلاین و با واسطه این اپلیکیشن با راننده ارتباط برقرار می‌کند، آغاز به کار این اپلیکیشن فعالیت آژانس‌های اتومبیل و همچنین تاکسی داران را با مشکل مواجه کرد و موجب بیکاری تعدادی از آنها شد اما موضوع این است که استفاده از این اپلیکیشن علاوه بر کاهش نرخ سفرهای درون شهری، بهبود کیفیت خدمات رسانی را هم به همراه داشت و در کل به نفع مردم و مسافران بود البته برای برخی فعالان حمل و نقل مسافر چندان به صرفه نبود اما موجب شد تا آنها برای بهره‌گیری از سیستم‌های آنلاین ترغیب شوند.

او با تاکید بر فواید خرید و فروش آنلاین مسکن می‌گوید: با توجه به اینکه تجربه نشان داده است که خرید و فروش آنلاین سایر کالاها موفقیت‌آمیز بوده است انتظار می‌رود که برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن هم علاوه بر اینکه با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شود و‌ تجربه موفقی برای این حوزه باشد.

اکبرپور با اشاره به شفافیت معاملاک مسکن در صورت برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن می‌افزاید: با برگزاری چنین مزایده‌هایی، معاملات به صورت شفاف انجام می‌شود ضمن اینکه دولت هم از این طریق به راحتی می‌تواند اقدامات لازم برای دریافت عوارض و مالیات از دارندگان مسکن را اجرایی کند.

 کاهش نقش واسطه‌ها در معاملات

محمود جهانی، کارشناس ارشد حوزه مسکن نیز درباره برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن به «تعادل» می‌گوید: استفاده از چنین طرح‌هایی در بخش مسکن به شفافیت معاملات خرید و فروش کمک می‌کند و هرچه شفافیت معاملات افزایش یابد هم دست واسطه‌ها دربازار مسکن کوتاه می‌شود و هم اینکه اطلاعات مربوط به خرید و فروش ملک راحت‌تر و بهتر در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

جهانی می‌افزاید: با برگزاری مزایده آنلاین خرید و فروش مسکن، معاملات راحت‌تر انجام می‌شود و هزینه معاملات کاهش می‌یابد و خریدار و فروشنده هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: ممکن است مشاوران املاک با اجرای چنین طرح‌هایی مخالفت کنند اما موضوع این است که معاملات خرید و فروش در جهان به سمت آنلاین شدن پیش می‌رود و نمی‌توان مانع از گسترش این امر شد.

به گفته این کارشناس ارشد مسکن، پس از آغاز به کار اپلیکیشن اسنپ بسیاری از دفاتر آژانس اتومبیل و همچنین تاکسی داران احساس خطرکردند اما پس از مدتی مجبور شدند که خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

 

ارسال نظر