فرصت‌طلبی برای حمله به قوانین مهاجرتی

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۷۶
فرصت‌طلبی برای حمله به قوانین مهاجرتی

گروه جهان|

حمله دوشنبه نیویورک که توسط یک مهاجر بنگلادشی انجام شده، فرصتی جدید برای رییس‌جمهوری امریکا فراهم آورده تا بار دیگر قوانین مهاجرتی این کشور را مورد انتقاد قرار دهد و خواستار اصلاح آن شود. دونالد ترامپ گفته که این دومین حمله تروریستی نیویورک در دو ماه گذشته است و این اتفاق‌ها ضرورت اصلاح قوانین برای حفظ جان امریکایی‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش یورونیوز، دونالد ترامپ در واکنش به این حمله تروریستی گفته است: «هیچ امریکایی نباید به‌خاطر جنایت کسانی که غیرقانونی در کشورمان هستند از عزیزانش جدا شود. شهرهای ما باید پناهگاه امریکایی‌ها باشد نه جنایتکاران بیگانه.» رییس‌جمهور امریکا بار دیگر مقررات مهاجرتی جاری را معیوب خوانده و گفته که این قوانین تاثیر هولناکی بر اقتصاد و امنیت امریکا گذاشته است.

گفته شده، مهاجم بنگلادشی در آخرین ساعات روز دوشنبه یک بمب دست‌ساز را به خود بسته بود و آن را در ساعات پر رفت‌وآمد مترو نیویورک در حوالی میدان تایمز، منفجر کرده که بر اثر آن خود او و

 سه نفر دیگر مجروح شده‌اند. ترامپ ساعاتی پس از این حمله با انتقاد از اهمال‌کاری در پذیرش مهاجران به ایالات‌متحده گفته عامل حمله با استفاده از نظام مهاجرت زنجیره‌یی وارد خاک امریکا شده و مقررات موجود با امنیت ملی سازگار نیست. شهردار دموکرات نیویورک اما سخنان ترامپ را رد کرده است. دبلاسیو گفته متهم حمله نیویورک هیچ‌گونه سوءسابقه‌یی نداشته و نشانه‌یی از تندروی هم در او دیده نشده بود.

اصطلاح مهاجرت زنجیره‌یی معمولا از سوی محافظه‌کاران امریکا استفاده می‌شود و منظور از آن مقرراتی است که روند مهاجرت اعضای خانواده فردی که ملیت امریکایی کسب کرده را تسهیل می‌کند. دونالد ترامپ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش تاکنون سه‌بار اقدام به صدور فرمان‌هایی کرده که جلوی ورود شهروندان شماری از کشورهای جهان را می‌گیرد. سومین فرمان او 23 سپتامبر صادر شد و بر پایه آن، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی ابلاغ شد. این فرمان شامل شهروندان کشورهای ایران، چاد، لیبی، کره‌شمالی، سومالی، سوریه، یمن و مقام‌های ونزوئلا می‌شود. بنگلادش از جمله این کشورها نیست.

صدور فرمان‌های مهاجرتی همواره با مخالفت برخی دادگاه‌های فدرال روبه‌رو شده که برای مدتی جلو اجرای آنها را گرفته‌اند. درنهایت پنجم اکتبر دیوان عالی ایالات‌متحده حکم به اجرای کامل فرمان سوم داد.

 عامل حمله کیست؟

به گفته مقام‌های امنیتی، عامل حمله دوشنبه در میدان تایمز نیویورک عقاید‌الله 27 ساله، فرزند یک مهاجر سابق است که از طریق ویزای خانوادگی وارد امریکا شده است. به ‌گفته رییس پلیس نیویورک، وی احتمالا تحت‌تاثیر گروه داعش بوده اما هنوز هیچ مدرکی دال بر ارتباط میان وی و این گروه منتشر نشده است.

عقایدالله در سال ۲۰۱۱ از بنگلادش وارد امریکا شده است. او تا سال ۲۰۱۵ میلادی راننده تاکسی بوده و پس از انقضای گواهینامه رانندگی‌اش در یک شرکت برقکاری مشغول به کار شده و با استفاده از تخصص خود به‌عنوان برقکار توانسته یک وسیله انفجاری بسازد. به ‌گفته پلیس، این فرد در بیمارستان بستری است و وضع مساعدی ندارد. پلیس گفته، عقایدالله زمان عملیات انتحاری خود را از این جهت انتخاب کرده که انتظار داشته داعش در ایام کریسمس حملاتی را در کشورهای مختلف از جمله امریکا اجرا کند و دلیل انتخاب این ایستگاه اتوبوس مشخص را هم مشاهده یک پوستر تبلیغاتی برای سفرهای تفریحی در این محل عنوان کرده است.

منابع امنیتی گفته‌اند در پی وقوع انفجار و بازداشت مهاجم، ماموران پلیس سه محل مسکونی در بروکلین را که با این فرد مرتبط بود مورد بازرسی قرار دادند اما گفته‌اند که نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که بمب‌گذار انتحاری ارتباط مشخص و سازمان یافته‌یی با هیچ گروه خاصی نداشته است. با فرا رسیدن ایام جشن‌های میلاد مسیح و خرید سال نو، معمولا شهرهای مختلف در کشورهای غربی ازجمله امریکا با ازدحام جمعیت مواجه است و در همین ارتباط هم تدابیر امنیتی خاصی به اجرا گذاشته می‌شود؛ به‌ویژه اینکه داعش تهدید کرده به تلافی حملات نظامی علیه مواضع آن در عراق و سوریه، شهرهای دشمن را هدف حمله قرار دهد.

در واکنش به انفجار اخیر در نیویورک، شورای روابط مسلمانان امریکا در این شهر در بیانیه‌یی ضمن محکوم کردن این اقدام، کسانی را که در مورد جمعیت مسلمانان امریکا تردید ایجاد می‌کنند نیز مورد انتقاد قرار داده است. در ماه اکتبر سال جاری هم یک مهاجر اهل ازبکستان به نام سیف‌الله ساییپوف ۲۹ ساله، با وانت وارد خط ویژه

دوچرخه سواری در نیویورک شد و 8 نفر را کشت و شماری را زخمی کرد. او در سال ۲۰۱۰ به امریکا مهاجرت کرده و دارای اجازه رسمی اقامت در این کشور بود.

 

ارسال نظر