کاهش قیمت سکه و طلا در بازارهای جهانی و داخلی

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۲۶
کاهش قیمت سکه و طلا در بازارهای جهانی و داخلی

220تومان رشد دلار مبادله‌ای در 3 ماه

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

روز شنبه 18 آذر 96 نرخ اونس جهانی به 1284دلار کاهش یافت و همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند احتمالا این روند در هفته‌های آینده نیز تداوم خواهد داشت.

به گزارش «تعادل» در بازار ارز نیز کاهش نرخ دلار به میزان 5 تومان باعث شد که نرخ دلار با ثبت عدد 4192 تومان شرایط را برای کاهش نرخ طلا و سکه در بازار فراهم کند و بر این اساس نرخ سکه طرح جدید به یک‌میلیون و 404 هزار تومان کاهش یافته و البته همچنان بالای نرخ 1.4 میلیون تومان است.

در بازار رسمی نرخ 23 ارز افزایش و 13 ارز کاهش یافته و بهای 3 ارز بدون تغییر ماند. بر این اساس نرخ رسمی دلار با 60 ریال افزایش 3543.4 تومان، پوند با 102 ریال رشد 4743.2 تومان و یورو با 28 ریال کاهش 4171.4 تومان ارزش‌گذاری شد.

در حال حاضر با توجه به نرخ 4192 تومانی دلار در بازار آزاد، فاصله دو نرخ مبادله‌یی و آزاد به 649 تومان رسیده که نسبت به ماه‌های قبل فاصله زیادی دارد.  همچنین پوند 4743.2 تومان، یورو 4171.4 تومان معامله شد. در بازار آزاد صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۵ تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته ۴ هزار و ۱۹۲ تومان می‌فروختند. همچنین هر یورو با ۱۱۰ تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته ۵ هزار و ۷ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۲۹ تومان افت ۵ هزار و ۸۴۵ تومان معامله شد.

هرچند در معاملات بازار ارز، قیمت دلار امریکا برای دقایقی در میانه روز به 42هزار ریال رسید اما دوباره کاهش یافت و 41 هزار و 960 ریال به فروش رفت که نسبت به پنج‌شنبه گذشته 10ریال افزایش قیمت دارد.  در سامانه نظارت ارز سنا، قیمت هر دلار امریکا 41 هزار و 819 ریال، هر یورو 50 هزار و 232 ریال و هر درهم امارات 11 هزار و 432 ریال درج شده که بیانگر میانگین نرخ موزون فروش آنها در صرافی‌های مجاز سراسر کشور است.

طبق سنت سال‌های گذشته با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، نیاز شرکت‌ها برای انجام تسویه حساب‌های مالی خود با طرف‌های خارجی به ارزهای جهانروا و عمده به ویژه دلار امریکا و یورو افزایش می‌یابد که این افزایش بیش از هرچیز اثر خود را بر افزایش قیمت بازارها می‌گذارد.

مسوولان ارزی کشور به ویژه بانک مرکزی معتقدند که این تقاضای فصلی با ورود به سال جدید میلادی و فروکش کردن تقاضا، نرخ‌ها متعادل می‌شود.

 220تومان رشد دلار مبادله‌ای در 3ماه

دلار مبادله‌یی که برای حدود دو هفته از سرعت گرانی آن کم شده بود، دوباره روند رشد سریع خود را در پیش گرفته است.

برخلاف شاید یک‌سال و حتی 6ماه قبل که قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی با وجود طی مسیر افزایشی روند کندی داشت، در ماه‌های اخیر با سرعت بیشتری افزایش قیمت داشت و میزان گرانی آن در روز به بیش از پنج تومان هم طی روزهای بسیاری رسیده است؛ حتی در ماه اخیر در یک روز افزایش ۳۰ تومانی را هم تجربه کرد که بانک مرکزی دلیل آن را تحولات بازار جهانی ارز اعلام کرد.

طی سه ماه اخیر دلار در مرکز مبادلات ارزی حدود ۲۲۰ تومان گران شده است. در مدت اخیر حدود دو هفته از شدت رشد قیمت دلار کاسته شد به گونه‌یی که برای حدود ۱۰روز حتی در یک رنج قیمتی نوسان ریالی داشت اما از چند روز گذشته مجدد رشد آن سریع شده و تا ۳۵۴۳ تومان پیش رفته است. این در شرایطی است که در بازار آزاد هم طی روزهای اخیر قیمت گران‌تر شده و از ۴۱۵۰ تا ۴۲۰۰ تومان و حتی بالاتر پیش رفته است.

  کاهش قیمت سکه

 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ۹ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. براساس آمار، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۵ هزار تومان افت، یک میلیون و ۳۶۱ هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین در بازار آزاد قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با ۷ هزار تومان افت نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته ۷۱۱ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۳ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش ۴۱۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود.

سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت ۲۶۶هزار تومان معامله و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با هزار و ۶۵۴ تومان کاهش، ۱۲۸هزار و ۳۰۰ تومان داد و ستد می‌شد.  هرچند قیمت سکه در هفته‌های اخیر بر مدار رشد بوده و بانک کارگشایی نیز برای از بین بردن حباب قیمتی آن، حراج سکه را کلید زده است، اما قیمت سکه تمام همچنان بالاست.

علت باقی ماندن قیمت سکه در کانال 14 میلیون ریالی را می‌توان در اظهارات محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر جست‌وجو کرد که معتقد است: در روزهای اخیر قیمت طلا و سکه بیشتر تحت تاثیر قیمت دلار در بازار افزایش داشته است.

  بیشترین سیر نزولی در ۷ ماه اخیر

عملکرد هفتگی طلا نشان می‌دهد که قیمت فلز زرد با بیشترین روند کاهشی خود از ماه مه ‌به بعد روبه‌رو شده است.

به گزارش بلومبرگ، عملکرد قیمت جهانی طلا در هفته گذشته با ضعیف‌ترین سیر خود در ۷ ماه اخیر روبه‌رو شد؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی و تصویب نهایی لایحه بودجه امریکا و به دنبال آن تقویت دلار خوش‌بین هستند که این موضوع کاهش بیشتر قیمت طلا را به همراه داشته است. در همین حال قیمت تحویل فوری طلا در هفته گذشته در مجموع 2.6درصد روند نزولی داشت که بیشترین سیر کاهشی هفتگی فلز زرد از پنجم ماه مه ‌سال جاری میلادی محسوب می‌شود.  در آخرین روز معاملات آتی طلا در هفته جاری میلادی، قیمت آن برای تحویل در ماه فوریه با ۴ دهم درصد کاهش به یک‌هزار و ۲۴۸ دلار و ۴۰ سنت در هر اونس رسید. البته قیمت منطقه‌یی طلا هم با کمتر از یک دهم درصد رشد به یک‌هزار و ۲۴۷ دلار و ۵۸ سنت در هر اونس در نیویورک معامله شد.  بر پایه این گزارش، آمار اشتغال‌زایی ایالات متحده در ماه نوامبر حاکی از رشد ۲۲۸ هزار نفری دارد که این موضوع چراغ سبز را برای فدرال رزرو جهت بالا بردن مجدد نرخ بهره بانکی نشان می‌دهد و به‌طور کلی بازتاب افزایش اشتغال‌زایی در امریکا نشان‌دهنده روند رو به جلو اقتصاد این کشور است.

 حراج سکه باعث دلال‌بازی می‌شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حراج سکه به نفع کشور نیست، گفت که حراج سکه باعث دلال‌بازی می‌شود و بهتر است که این کار صورت نگیرد چون سود آن بیشتر به جیب دلالان می‌رود.  محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اقدامات بانک مرکزی در حراج سکه گفت: این‌گونه طرح‌ها تاثیر بیرونی بر قیمت سکه نخواهد داشت و تنها منفعت آن برای دلالان خواهد بود. به همین دلیل لازم بود قبل از این اقدام بررسی صورت می‌گرفت مبنی بر اینکه حراج سکه چه تاثیری بر بازار می‌گذارد.  وی با بیان اینکه حراج سکه به فضای دلالی در بازار کشور کمک می‌کند، گفت: با وجودی که ممکن است برخی مردم از این حراج استفاده کنند ولی در نهایت بازار دلالی را تقویت می‌کند که به صلاح کشور نیست به همین دلیل پیش‌بینی ما این است که بهتر است، چنین کاری انجام نشود.  پورابراهیمی تاکید کرد که برای انجام این‌گونه اقدامات احتیاج به کار کارشناسی و عوامل مختلف و تاثیرگذار دارد. پس بهتر است که این کار متوقف شده و پس از بررسی‌ها در مورد ادامه آن فکر شود.

 کنترل‌های لازم در بازار

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که اقدام بانک مرکزی در حراج سکه جهت تامین منابع مالی کشور است. البته لازم است که بانک مرکزی کنترل‌های لازم را برای جلوگیری از هرگونه دلال‌بازی انجام دهد.  سیدکاظم دلخوش در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اقدامات بانک مرکزی در حراج سکه گفت: دولت برای تامین منابع خود به پول نیاز دارد که در مواقع ضروری و حساس بانک مرکزی وارد شده و کارهایی همچون حراج سکه را انجام می‌دهد چون بانک مرکزی برای تامین هزینه‌ها چاره‌یی جز این ندارد.  وی ادامه داد: طلا و سکه جزو ذخایر کشور هستند که بانک مرکزی در برخی موارد برای تامین منابع مالی به فروش آنها دست می‌زند. طبیعتا فروش طلا و سکه در کنار فروش اوراق مشارکت و حتی فروش نفت همه برای تامین هزینه‌های کشور است که صرف اقداماتی همچون انجام پروژه‌های عمرانی خواهد شد.  این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: انتظار می‌رود که بانک مرکزی کنترل‌های لازم را در حراج و فروش سکه داشته باشد تا منجر به دلال‌بازی نشود. موضوعی که نیازمند نظارت دقیق است.

 

 

ارسال نظر