توسعه اقتصادی برای ترویج وحدت در منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۶۴
توسعه اقتصادی برای ترویج وحدت در منطقه

با زور و عصبانیت نمی‌توان کسی را به مسیر دیگری هدایت کرد

گروه ایران  

«استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی برای ترویج وحدت در منطقه»؛ ایده‌یی است که رییس‌جمهوری در دومین روز سفر به سیستان‌وبلوچستان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه روابط با کشورهای منطقه یاد می‌کند. راهکاری که از طریق آن می‌توان فرهنگ تعامل و گفت‌وگو را به جای تهدید و جنگ به کار گرفت و از نتایج آن تمام طرف‌ها بهره‌مند می‌شوند، چراکه از منظر رییس دولت دوازدهم، مناسبات اقتصادی پایدار است که می‌تواند نیاز‌های کشورهای منطقه به یکدیگر را ساماندهی کند و از خلال این مناسبات اقتصادی، روابط سیاسی، امنیتی و فرهنگی دو طرف را شکل داد. روحانی در ادامه اظهاراتش خطاب به کشورهایی که این روزها بر طبل جنگ و حاشیه‌سازی در منطقه می‌کوبند، اعلام می‌کند که هیچ کشوری در این منطقه قادر نیست خود را به‌عنوان قدرت بلامنازع و بی‌رقیب معرفی کند؛ چراکه بافت تاریخی، اقلیمی و فرهنگی منطقه به‌گونه‌یی است که امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... تنها از طریق هماهنگی و همکاری کشورهای تاثیرگذار شکل می‌گیرد و هیچ کشوری به تنهایی قادر نیست این فرآیند را محقق کند. رییس‌جمهوری با اشاره به این واقعیت که اگر کشورهای مختلف بتوانند در جاده، ریل و بندر همدیگر را کنار هم یابند و منافع مشترک‌شان را دریابند، باعث ایجاد وحدت و امنیت می‌شود؛ توسعه اقتصادی را شاه‌کلید افزایش امنیت در منطقه ارزیابی کرد.  در کنار بحث اقتصاد رییس‌جمهوری با انتقاد از جماعتی که تلاش می‌کنند تا به اجبار مردم را به طرف فضیلت‌های دینی و اخلاقی سوق دهند، اعلام کرد که با زور و عصبانیت نمی‌توان کسی را به مسیر درست هدایت کرد. روحانی تصریح کرد: تعامل سرآغاز وحدت و همبستگی است و اعتدال راهی است که ما را به تعامل سازنده و گسترده می‌رساند.

 امنیت پایدار با مشارکت همگانی

رییس‌جمهوری طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه بندر و اسکله شهید بهشتی چابهار، اظهار کرد: در این روز به‌یاد ماندنی که سفرای کشورهای مختلف، علما و مسوولان و مردم چابهار در استان سیستان‌وبلوچستان حضور دارند، فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار در ایام فرخنده میلاد پیامبر اکرم(ص) و همچنین میلاد امام صادق(ع) افتتاح می‌شود. وی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه‌یی ما از گذشته یک قدم بهتر است. عده‌یی فکر می‌کردند منطقه ما منطقه جنگ است، منطقه نزاع است و منطقه برخورد شیعه و سنی است و نیز منطقه برخورد افراطیون و مردم خوب این سرزمین است و سرزمین حضور قدرت‌های خارجی و دخالت‌های آنهاست اما از همه اینها یک قدم فاصله گرفته‌ایم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: مردم این منطقه نشان دادند که بین مذاهب مختلف و اقوام مختلف در این سرزمین فاصله‌یی وجود ندارد. در این راستا علمای شیعه و سنی، نخبگان، روشنفکران چه در ایران و چه در کشورهای منطقه گام‌های بلندی برداشتند.

رییس‌جمهور ادامه داد: مذاهب هم باید یکدیگر را به‌رسمیت بشناسند، به زور، با عصبانیت و با شعار و خشونت هیچ کس را نمی‌توان از مسیری به مسیر دیگر هدایت کرد. اگر کسی فکر می‌کند دین و مذهبش بهتر است باید با عملش نشان دهد نه با زبان.

رییس دستگاه اجرایی همچنین اظهار کرد: در این منطقه هیچ کشوری نمی‌تواند مدعی شود که من قدرت برتر هستم و باید کشورهای دیگر تسلیم و تابع من باشند. ابرقدرت‌ها هم نتوانستند این کار را انجام دهند. هیچ قدرت منطقه‌یی هم قادر نخواهد بود. باید قبول کنیم قدرت ما در قدرت منطقه است نه تک‌تک کشورها.

 نقش اقتصاد در حل مشکلات

رییس‌جمهوری ادامه داد: اقتصاد هم در این میان نقش بسیار مهمی برعهده دارد. باید اقتصاد کشورها را به هم متصل کنیم. برای ایجاد وحدت باید راه‌های تجاری و پیوستگی دانشگاه‌ها و نخبگان را حفظ کنیم. امروز هم از پیوستگی حمل و نقل صحبت می‌کنیم؛ چه حمل و نقل دریایی، چه ریلی، چه جاده‌یی و چه حمل و نقل هوایی. اگر کشورها به هم متصل شوند به هم احساس نیاز پیدا می‌کنند.

روحانی همچنین گفت: اگر کشورهای مختلف بتوانند در جاده، ریل و بندر همدیگر را کنار هم یابند و منافع مشترک‌شان را دریابند، باعث ایجاد وحدت و امنیت می‌شود. امنیت تنها با قدرت نظامی به دست نخواهد آمد. اگر همه کشورهای اسلامی کنار هم بودیم، منافع مشترک را احساس می‌کردیم و این منافع مشترک ما را به یکدیگر متصل می‌کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه بندر چابهار می‌تواند کشورهای منطقه را به یکدیگر متصل کند، گفت: این بندر می‌تواند منافع مشترک مردم منطقه را تامین کند. ارزش چابهار در سایه وحدت و امنیتی است که مردم سیستان‌وبلوچستان ایجادش کردند. اگر سیستان‌وبلوچستان ناامن باشد، چابهار اهمیتش را ازدست می‌دهد. بنابراین نخستین تشکر من از تمام اقوام و مذاهبی است که در این منطقه زیست می‌کنند. احساس امنیت را مردم به وجود می‌آورند.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی اظهار کرد: سالیان درازی است که ما با کشورهای شرقی‌مان همزیستی مسالمت‌آمیزی داریم. گاهی در منطقه غرب و شمال مشکلاتی داشته‌ایم اما با شرق کشور کمتر به مشکل خورده‌ایم. رابطه ایران با هندوستان، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان و سایر کشورهای همسایه ما در شرق و جنوب شرقی رابطه‌یی خوب و براساس تعامل‌هاست. روحانی همچنین گفت: ما معتقدیم اگر در منطقه مشکلی وجود دارد با گفت‌وگو قابل حل و فصل است. نه نیاز به اسلحه و نه نیاز به دخالت‌ قدرت‌های بزرگ جهانی داریم. خودمان با وحدت و گفت‌وگو می‌توانیم مشکلات‌مان را حل کنیم. وی سپس یادآور شد: ترانزیت یکی از مواردی است که از طریق موقعیت ایجاد در چابهار می‌تواند کشورهای حاشیه‌یی آفریقایی و آسیایی را به آسیای مرکزی و اروپای شمالی متصل کند. نخستین قدم این بود که در بندر چابهار ظرفیت لازم برای رفت و آمد بار مسافرها ایجاد شود. خوشحالیم که امروز فاز اول این بندر افتتاح می‌شود.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: در فاز اول کشتی‌های صد هزار تنی می‌توانند در این بندر رفت و آمد کنند. از پنج اسکله دو تای آن برای حمل و نقل کانتینری است که برای ترانزیت منطقه اهمیت دارد.

 توسعه خطوط حمل و نقل

وی افزود: مساله دیگر وجود خطوط ریلی است که از طریق راه‌آهن چابهار را به ریل سراسری کشور متصل کنیم. از اینکه امروز می‌شنویم 27درصد این پروژه راه‌آهن بین چابهار و زاهدان انجام شده خبر خوشی است اما در عین حال باید تسریع کرده و در انتظار آن روز باشیم زیرا این راه‌آهن جایگاه بندر چابهار را ارتقا داده و ظرفیت را بالا می‌برد.

رییس‌جمهور همچنین بیان کرد: از اینکه محموله‌ها از طریق این بندر بین پاکستان و افغانستان انتقال می‌یابند به معنی اتصال کشورهای منطقه با هم است. ما از طریق چابهار می‌توانیم به آسیای مرکزی متصل شویم و حتی از طریق اتصال به گرجستان می‌توانیم با اروپای شرقی و شمالی هم ارتباط پیدا کنیم. روحانی با بیان اینکه ترانزیت می‌تواند تحول مثبتی برای اقتصاد باشد، گفت: مزیت هر بندر تجاری به این است که کسی که از طریق آن بندر حمل و نقل را انجام می‌دهد، راحت‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر کالای خود را جابه‌جا کند. اینکه بنادر دیگری هم در منطقه باشند ما استقبال می‌کنیم. وی ادامه داد: اینکه تصمیماتی اتخاذ شده تا به لحاظ قیمت برای پهلوگیری کشتی‌ها و انبارداری تخفیف قائل شوند، کار بسیار درستی است. این بندر باید جاذبه بیشتری پیدا کند و کشورهای منطقه تشویق شوند تا برای حمل و نقل از بندر چابهار استفاده کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز فرح و خوشحالی ما به‌خاطر پیشرفت اقتصادی در یک بندر نیست، تنها برای توسعه یک استان در ایران هم نیست، از همه اینها مهم‌تر تعامل بیشتر و وحدت بیشتر بین کشورهای منطقه است که اتفاق می‌افتد تا کشورهای منطقه از طریق این راه‌ها بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

 

 

ارسال نظر