اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۲۹

مذاکره بی‌نتیجه با عراقی‌ها برای بازگشت تعرفه محصولات لبنی

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی از اعلام مذاکرات مسوولان با عراقی‌ها برای بازگرداندن تعرفه محصولات لبنی ایرانی به حالت سابق خبر داد و اظهار کرد: مسوولان تمامی تلاش خود را برای بازگرداندن تعرفه محصولات لبنی به نرخ‌های سابق باید به کار گیرند که تاکنون این مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی، همه ساله 80درصد محصولات لبنی با ارزشی معادل 600 میلیون دلار به بازار عراق صادر می‌شود.

باکری ادامه داد: در چند ماه اخیرعراقی‌ها تعرفه واردات شیر خام ایرانی را 25درصد و ماست را 15درصد افزایش دادند که طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت در جهت حمایت از صادرات باید از طریق چانه‌زنی با عراقی‌ها جهت کاهش تعرفه و پرداخت مابه‌التفاوت تحت عنوان مشوق صادراتی، این بازار را حفظ کنند. دبیر انجمن صنایع لبنی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال که موضوع توزیع شیر مدارس که قرار بود از اول آذر اجرا شود به کجا رسید، بیان کرد: وزیر صنعت طی ابلاغیه به معاونت توسعه بازرگانی داخلی خواستار تهیه گزارشی راجع به علل اجرا نشدن این طرح شد تا براساس آن تصمیمات لازم را اتخاذ کند. وی با اشاره به اینکه هیات وزیران بودجه‌یی بالغ بر 200میلیون تومان برای توزیع شیر مدارس در سال 96-97 درنظر گرفت، تصریح کرد: این میزان، جوابگوی توزیع 90 نوبت شیر مدارس نیست و تنها یک‌چهارم این پروژه را جوابگو است. باکری درخصوص آخرین وضعیت افزایش قیمت سه قلم محصولات لبنی که ماه‌ها از سوی سازمان حمایت در حال بررسی بود، گفت: پس از بررسی‌های لازم، سازمان حمایت گزارش‌های لازم را به ستاد تنظیم بازار برای تعیین و تکلیف قیمت اعلام کرد. وی در پاسخ به این سوال که افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی، می‌تواند بر کاهش سرانه مصرف لبنیات تاثیرگذار باشد، اذعان کرد: دولت در بعد اقتصاد کلان برای رشد درآمد سالانه خانوار باید برنامه‌ریزی کند که انتظار می‌رود طرح‌هایی نظیر رشد اشتغال، رفع بیکاری و رونق اقتصادی در اقتصاد کلان دنبال شود تا درآمد خانوار افزایش یابد.

واردات‌چی‌ها ماجرای گندم آغشته به خاک را مطرح می‌کنند

در سال‌های اخیر، خودکفایی گندم و تبدیل ایران واردکننده به صادرکننده با حواشی و انتقادات زیادی از سوی مافیای واردات همراه شد.

اگرچه خودکفایی مجدد گندم در سال‌های گذشته را می‌توان یکی از درخشان‌ترین عملکرد‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم برشمرد اما برخی افراد با اظهارنظرهای غیرکارشناسی مبنی بر اختلاط گندم با خاک درصدد هستند که این امر مهم را زیر سوال برند. البته ناگفته نماند که وزارت جهاد کشاورزی در واکنش نسبت به مباحث مطرح شده ادعای بی‌کیفیتی گندم و آلودگی نان به عنوان قوت اصلی مردم به خاک را کذب دانست.  علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند‌سازی گندمکاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با رد ادعای اختلاط خاک با گندم اظهار کرد: مافیای واردات با اظهاراتی مبنی بر اختلاط گندم داخل با خاک و ماسه درصدد هستند که به هر طریقی خودکفایی گندم را زیر سوال برند.

وی با اشاره به اینکه در مراکز خرید مسوولان بازرگانی دولتی به عنوان مباشر خرید حضور دارند، گفت: بر این اساس گندم تولیدی کشاورزان را طبق جدول پاکی خریداری می‌کنند و به جرات می‌توان گفت که هیچ گندمکاری تاکنون اختلاط محصول با خاک را انجام نداده است. رییس بنیاد توانمند‌سازی گندمکاران ادامه داد: در نمایشگاه اخیر صنعت آرد و نان، نانوایان فرانسوی اظهاراتی مبنی بر کیفیت بالای گندم ایرانی مطرح کردند که این امر بدان معناست که بی‌کیفیت گندم داخل صحت ندارد.

وی با اشاره به شیطنت‌های دلالان و واسطه‌ها در زمان برداشت گندم بیان کرد: این افراد سودجو در فصل برداشت کشاورزان را نسبت به فروش نقدی گندم خود و امتناع در تحویل به دولت تحریک می‌کنند که درنهایت به سبب روابط خود با برخی کارخانه‌های آرد و اختلاط با خاک، تولید داخل را زیر سوال می‌برند درحالی که گندمکاران در این میان هیچ گناهی ندارند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه پس از سال‌ها تلاش گندمکاران و مسوولان مجددا به خودکفایی رسیدیم، تصریح کرد: واردات چی‌ها با اظهارات غیرکارشناسی مبنی بر اختلاط گندم با خاک و بی‌کیفیتی گندم تولید داخل درصدد واردات محصول و ضربه به تولید داخل هستند. به گفته وی، در جدول پاکی وزارت جهاد شرایط گندم خرید بر مبنای چند درصد افت مفید و غیر مفید مشخص شده است. ایمانی، خرید گندم در سال زراعی 95-96 برحسب 4درصد افت غیرمفید (علف هرز، سنگ، کلوخ) و 4درصد افت مفید (شکستگی گندم) 1300 تومان تعیین کرده بود و افزود: جدول ماتریسی وزارت جهاد، کشاورزان را به تولید گندم کیفی و عاری از مواد خارجی تشویق می‌کند چراکه در صورت بی‌توجهی، از قیمت گندم کاسته خواهد شد.

رکود بازار لوازم بهداشتی 4 ساله شد

رییس اتحادیه لوازم بهداشتی درخصوص وضعیت بازار لوازم بهداشتی ساختمانی اظهار کرد: رکود حاکم بر بازار لوازم بهداشتی ساختمانی، متاثر از کسادی چهارساله ساخت و ساز در کشور است.

وی ادامه داد: نوسان بازار ارز و تحریم‌های اقتصادی تاثیر مستقیمی بر روند خرید مواد اولیه توسط تولیدکنندگان داشته به همین سبب، قیمت تمام شده تولیدات داخلی افزایش خواهد یافت. فرهمند زاد، با اشاره به اینکه، شدت رکود حاکم بر بازار از سال 92 افزایش یافته تصریح کرد: تعدادی از تولیدکنندگان در بخش شیرآلات، کالاهای‌شان از استاندارد‌های لازم برخوردار بوده و بازارهای هدف این افراد، کشور‌های حوزه خلیج فارس است. وی بیان کرد: نوسانات بازار ارز، بالا بودن هزینه‌های جاری تولید، مالیات و بیمه افزایش هزینه‌های تولید دربر داشته و موجب شده، تولیدات داخلی، شرایط لازم برای رقابت با نمونه‌های خارجی را نداشته باشند. رییس اتحادیه لوازم بهداشتی با اشاره به مشکل مالیات که این روزها بخش زیادی از اصناف کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تشریح کرد: مطالبات سازمان امور مالیاتی که توسط ممیزی‌ها دریافت می‌شود عمدتا براساس سلایق، اقدام به دریافت مالیات می‌کنند در حالی که روند مالیات‌دهی افراد طبق وضعیت کسب درآمد افراد باشد.

 

ارسال نظر