اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۴۸

ضرب‌الاجل اصناف برای ثبت‌نام سامانه صندوق فروش

تسنیم   رییس اتاق اصناف گفت: کلیه صاحبان مشاغلی که براساس اولویت‌های تعیین شده در سال‌های۹۲ تا ۹۴ برای نصب و استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی فراخوان شده‌اند، مکلف هستند تا پایان دی ماه سال جاری نسبت به ثبت‌نام درخواست تخصیص شناسه سامانه صندوق فروش اقدام کنند. علی فاضلی رییس اتاق اصناف با ارسال نامه‌یی به اتحادیه‌های اتاق اصناف تهران اظهار کرد: «به اطلاع می‌رساند برابر ماده 17 آیین‌نامه اجرایی تبصره 2 ماده 169 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم (مصوب 96/4/18 هیات وزیران) کلیه صاحبان مشاغلی که براساس اولویت‌های تعیین شده در سال‌های 1392، 1393 و 1394 برای نصب و استفاده از سامانه صندوق فروشگاهی فراخوان شده‌اند مکلفند تا پایان 1396/10/30 نسبت به ثبت‌نام درخواست تخصیص شناسه سامانه صندوق فروش (شماره شناسه منحصر به فرد برای هر صندوق فروش) درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.

بدیهی است مودیان از قبل فراخوان شده از ابتدای سال 1397 مشمول مقررات آیین‌نامه یاد شده خواهد بود. لذا مقتضی است برای جلوگیری از تضییع حقوق و استفاده از تسهیلات ایجاد شده مراتب را به نحو شایسته به اعضاء تحت پوشش خود اطملاع رسانی نمایند.»

76 درصد ظرفیت تولید کره گیاهی خالی است

ایرنا   دبیر انجمن کره گیاهی کشور گفت: ظرفیت اسمی تولید کره گیاهی کشور 300 هزار تن در سال است؛ درحالی که ما سالانه نزدیک 70 هزارتن تولید داریم. محسن کشمیری در نمایشگاه و همایش بین‌المللی روغن‌های خوراکی دانه‌های روغنی و فراورده‌های صنایع و ماشین آلات وابسته افزود: طبق استانداردهای ملی پنج نوع کره گیاهی در کشور تولید می‌شود که در بخش پخت و پز با مارگارین مایع هنوز تولیدکنندگان ایرانی ورود پیدا نکرده‌اند اما در آینده باید به این سمت گام‌برداریم. وی ادامه داد: در این بخش سرمایه‌گذاری مناسبی شده است و قابلیت تولید این محصولات با دانش فنی کنونی وجود دارد که می‌توان از آن برای تولید و صادرات بهره گرفت.

کشمیری تصریح کرد: صادرات، حمایت از به روزرسانی ثبت فناوری کره گیاهی و مارگارین در داخل، بهبود سیستم آموزش، فرهنگ‌سازی مصرف و تنوع تولید محصولات خانوار از چشم‌اندازهای این صنعت است.

به گفته دبیر انجمن کره گیاهی کشور، سالانه 15 میلیون تن انواع کره گیاهی در جهان تولید می‌شود و «لهستان، آلمان، انگلیس، بلژیک و لوکزامبورگ» اصلی‌ترین تولیدکنندگان کره گیاهی در اتحادیه اروپا به شمار می‌روند. به گفته وی، سرانه مصرف کره گیاهی در اتحادیه اروپا پنج تا 6 کیلوگرم در سال است. کشمیری افزود: در جهان عقایدی با هدف گرایش بیشتر به سمت و سوی مصرف کره گیاهی شکل گرفته است و شعارها و ادعاهایی مانند تولید محصول بدون چربی لبنی، چربی بدون ترانس و غنی شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی، حاوی امگا3، مبتنی بر سنت (حلال) و گیاه‌خواری روی برچسب کره گیاهی درج می‌شود. به گفته وی، انجمن کره گیاهی کشور در سال 1381 با هدف حفظ حقوق کارفرمایان در تولید، بسته‌بندی و توزیع کره گیاهی ثبت شد و اکنون 12 شرکت عضو این انجمن‌اند. پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

سرنوشت قیمت نان چه می‌شود؟

پس از گذشت چند ماه از درخواست نانوایان برای افزایش قیمت نان و تصویب و ابلاغ نرخ‌های جدید، رییس‌جمهور با این مصوبه مخالفت و آن را متوقف کرد که حالا پس از اظهارات روحانی در تلویزیون مشخص نیست سرنوشت قیمت نان چه می‌شود و تکلیف نرخ‌های جدید چیست؟ ایسنا در این باره نوشت: از سال گذشته درباره افزایش قیمت نان گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفته بود و مسوولان مختلف ازجمله معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اعلام کردند که تا نیمه سال جاری قیمت نان افزایش پیدا نمی‌کند. البته قاسم زراعتکار، رییس اتحادیه نانوایان سنتی نیز قبل از ماه رمضان اعلام کرد که قیمت انواع نان از سال ۱۳۹۳ تاکنون تغییری نکرده است، اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، آنالیز قیمت جدیدی را برای دستگاه‌های متولی ارسال کرده‌ایم و اگر بخواهیم قیمت را افزایش دهیم و مجوزی برای آن دریافت کنیم، نرخ‌های جدید پس از ماه مبارک رمضان اعمال می‌شود. پس از ماه رمضان امسال نیز صحبتی از افزایش قیمت نان نشد و همه دستگاه‌های متولی بیشتر به مساله کیفیت نان در ایران اشاره کردند تا جایی که نانوایان نیز صدایشان درآمد و پایین بودن کیفیت نان را به بی‌کیفیتی گندم داخلی نسبت دادند و در این میان وزارت جهاد کشاورزی نیز پاسخ‌ آنها را داد و یزدان سیف،  مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در این باره گفت: براساس آزمایش‌های انجام شده پروتئین گندم امسال یک تا یک و نیم درصد افزایش یافته و با آنکه در سال ۱۳۹۶ واردات گندم نداشته‌ایم، کیفیت نان ایرانی از نمره ۸۲ به ۸۴ بیشتر شده که ثمره زحمات معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی است. کار کیفیت گندم به جایی رسید که وزیر بهداشت درباره آن نیز اظهار نظر کرد و گفت: نمک نان ایرانی 3برابر حد مجاز است و وقتی به نانوا می‌گوییم چرا از نمک سفید استفاده می‌کنید، می‌گوید آردی که در اختیار من قرار می‌دهند مناسب نیست. بنابراین باید گندمی وارد کنیم تا نانوا نان خوبی به مردم عرضه کند، چرا که اگر مشکل نان حل شود از بروز برخی از بیماری‌ها پیشگیری می‌شود. این کشمکش‌ها و تناقض‌گویی‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که مسوولان مختلف جهاد کشاورزی از آقای وزیر تا دیگر معاونان در این باره صحبت کردند و بی‌کیفیتی نان را به طور کلی رد کردند. بالاخره با تصویب ستاد تنظیم بازار و اعلام نرخ‌های جدید قرار شد تا از اول آذرماه قیمت انواع نان 15درصد افزایش یابد که دقیقا در همین تاریخ نرخ‌های جدید نان نیز از سوی اتاق اصناف ایران که متولی تعیین قیمت در پایتخت بود اعلام شد اما کار به اینجا ختم نشد و در چهارم آذرماه خبر از منتفی شدن افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی آمد و مسوولان اتاق اصناف اعلام کردند که این تصمیم با مخالفت رییس‌جمهور گرفته شده است. اما رئیس‌جمهور در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که با افزایش قیمت نان مخالف است. حال باید دید سرانجام تکلیف قیمت نان چه می‌شود و چه نرخ‌هایی در آینده برای آن اعمال خواهد شد.

 

ارسال نظر