تکمیل مترو نیازمند 22 هزار میلیارد تومان اعتبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۹۶
تکمیل مترو نیازمند 22 هزار میلیارد تومان اعتبار

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران به بررسی وضعیت ترافیک و حمل و نقل شهر تهران اختصاص داشت و از همین رو محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن شورا به بیان گزارشی در خصوص وضعیت و نیز عملکرد شهرداری تهران در این حوزه پرداخت.

به گزارش «تعادل» پورسیدآقایی ابتدا توضیحاتی در خصوص وضعیت حمل و نقل شهر تهران ارائه کرد و گفت: اکنون بیش از 22شرکت تاکسی اینترنتی مشغول فعالیت هستند که هر یک از آنها بیشتر از سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران خودرو در اختیار دارند و تابع هیچ مقررات خاصی نیستند.

وی افزود: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران 9 شرکت و سازمان زیرمجموعه دارد که یک‌سوم کارکنان شهرداری تهران یعنی حدود 19 هزار نفر در این معاونت مشغول کار هستند. اهم نیروهای معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در شرکت‌های اتوبوسرانی، مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، مترو، ستاد مرکزی معاینه فنی و سازمان حمل و نقل و ترافیک مشغول به کار هستند.

وی در تشریح اعتبارات معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: مجموعه اعتبارات شهرداری در سال جاری اگر به فصول ماموریتی مختلف تقسیم شود 6000میلیارد تومان به فصل معاونت حمل و نقل و ترافیک اختصاص داده شده که معادل یک‌سوم کل اعتبارات شهرداری تهران است. بیشترین بودجه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یعنی حدود 70درصد کل اعتبار در مترو هزینه می‌شود که نشان می‌دهد، اولویت در حل معضلات ترافیکی شهر تهران به مترو اختصاص داده شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اختصاص ردیف‌های بودجه‌یی از سوی دولت برای بخش حمل و نقل در شهرها اشاره کرد و افزود: در دولت نیز ردیف‌هایی برای توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای کشور اختصاص داده شده اما پرداختی‌ها در این حوزه اندک بوده، در حقیقت ردیف‌های مصوب زیاد داریم اما دریافتی بسیار ناچیز است. مجموعه ردیف‌های بودجه‌یی اختصاص داده شده از سوی دولت 100میلیارد تومان بوده که در این حوزه تاکنون در یک مرحله 48میلیارد تومان به صورت غیرنقد و 24میلیارد تومان به صورت نقد پرداختی داشته‌ایم. امسال نیز هیچ دریافت نقدی از سوی دولت نداشته‌ایم. به این ترتیب یارانه بلیت مترو و اتوبوس برای سال جاری پرداختی از سوی دولت نداشته و در جرایم رانندگی نیز متاسفانه پرداخت از سوی دولت صفر بوده است.

وی در تشریح چالش‌های بخش حمل و نقل شهر تهران به پایین بودن سهم حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: بر خلاف آمارهای گذشته که سهم حمل و نقل عمومی را 60 درصد اعلام می‌کرد، باید به این نکته توجه کنیم که امروزه در دنیا تاکسی جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود اما در تهران تاکسی‌ها در آمار حمل و نقل عمومی مورد محاسبه قرار می‌گیرند. به این ترتیب با احتساب تاکسی‌ها مجموع حمل و نقل عمومی در تهران به 44درصد می‌رسد و در صورت حذف تاکسی‌ها مجموع واقعی حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس در تهران حدود 21درصد خواهد بود.

وی افزود: علت اینکه ماشین شخصی در تهران زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیمی از سفرهای درون شهری توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود، این است که عوارض حمل و نقل شخصی ما در تهران بسیار پایین است. این در شرایطی است که در عموم کشورهای دنیا عوارض خاص برای برخی معابر وجود دارد و نبود این عوارض در شهر تهران تقویت استفاده از حمل و نقل شخصی را به همراه دارد.

البته نکته مغفول صحبت‌های پورسیدآقایی را می‌توان این‌گونه کامل کرد که ابتدا باید وسایل حمل و نقل عمومی ارتقا یابد تا مردم برای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو با مشکل مواجه نشوند. بعد از آن می‌توان عوارض حمل و نقل شخصی را افزایش داد. در غیر این صورت تا زمانی که شاهد شلوغی بیش از حد در مترو به دلیل نبود قطار باشیم یا مردم مجبور باشند دقایق طولانی در سرما و گرما در صف‌های طولانی اتوبوس منتظر بمانند، قطعا استفاده از وسیله شخصی را به حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند.

پورسیدآقایی همچنین اظهار کرد: توسعه حمل و نقل عمومی نیازمند منابع مالی بسیاری است. به شکلی که برای تکمیل 7 خط مترو ساخته شده در شهر تهران و کاهش سرفاصله این خطوط به 3دقیقه، با کمبود حدود 22هزار میلیارد تومان منابع مالی در شهرداری تهران مواجه هستیم.

پورسیدآقایی همچنین آماری درباره اتوبوس‌های شهر تهران ارائه کرد و گفت: در شهر تهران به 10هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز داریم و از اتوبوس‌های موجود نیز 3700دستگاه از رده خارج هستند و باید جایگزین شوند. نبود سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی و عدم پوشش متعادل در شهر تهران از دیگر معضلات ماست، به شکلی که در غرب تهران به ویژه در منطقه 22 هیچ گونه سیستم حمل و نقل عمومی این منطقه را پوشش نمی‌دهد.  وی افزود: در حال حاضر 2800دستگاه واگن مترو نیاز داریم و در حوزه حمل و نقل عمومی با چالش‌های دیگری از جمله عدم مدیریت واحد و چندگانگی مدیریت ترافیک مواجه هستیم. متاسفانه امروز اختیارات و وظایف شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک همخوانی ندارد. در وزارت کشور شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصمیم‌گیری می‌کند. در استانداری‌ها تصمیم‌گیری در حوزه ترافیک وجود دارد و نیروی انتظامی نیز بخش عمده‌یی از مسوولیت‌های ترافیکی را بر عهده دارد. از این‌رو عوامل بسیاری نمی‌گذارند تصمیمات یکپارچه در این حوزه اتخاذ شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر تحقق طرح TOD در شهر تهران گفت: طرح جامع تهران بر مبنای TOD (توسعه شهر بر مبنای حمل و نقل) شکل نگرفته است. باید در شهر موضوع شهرسازی و توسعه حمل و نقل را با هم مد نظر قرار دهیم به شکلی که مردم هر منطقه نیازهای خود را حتی‌المقدور در همان منطقه تامین کنند و این طور نباشد که کسی برای یک پارک بازی از شرق تهران به منطقه ارم برود.

پورسیدآقایی با اشاره به ضرورت ساماندهی محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد افزود: بیش از 30 سال است که طرح ترافیک در شهر تهران اجرایی شده و طرح زوج و فرد نیز که به عنوان یک طرح اضطراری آغاز شده تا به امروز تداوم پیدا کرده است، از این‌رو نیاز است که بازنگری در نتایج این طرح‌ها انجام شود. به ویژه اینکه برخی دستگاه‌های نظارتی بر اجرای این طرح‌ها از جمله وجود کارت‌های شناور اعتراض دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به وجود 3میلیون موتورسیکلت در شهر تهران اشاره کرد و افزود: در کلان‌شهر تهران 3میلیون موتورسیکلت پلاک شده است که هیچ چارچوبی ندارند. بیشترین آمار کشته‌شدگان تصادفات شهر تهران مربوط به راکبان موتورسیکلت است که معمولا این تصادفات با جرح راکب موتورسیکلت همراه است. به همین دلیل باید تیم قضایی بر سر صحنه حادثه حضور پیدا کنند که به‌شدت باعث ایجاد ترافیک می‌شود.

وی افزود: باید در برخورد با موتورسیکلت‌سواران تبعات اجتماعی را مد نظر قرار دهیم چراکه این افراد اکثرا از قشر پایین جامعه هستند. باید سعی کنیم این موتورها را برقی کنیم چون حجم آلودگی موتورها در تهران بیش از حجم کل آلودگی خودروهاست.

 زیان‌دهی مترو مانع ورود به بازار بورس

همچنین بعد از جلسه شورا پورسیدآقایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا مترو وارد بورس نمی‌شود، گفت: مترو سالی 700میلیارد تومان زیان می‌دهد و شرکت زیانده نمی‌تواند وارد بورس شود.

بعد از صحبت‌های پورسیدآقایی اعضای شورای شهر نقطه نظرات خود را در این خصوص عنوان کردند. محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه ما با ناهنجاری تمام عیاری در حوزه حمل و نقل روبه‌رو هستیم، گفت: معاون حمل و نقل در این جلسه تنها به بیان چالش‌ها و راهبردها پرداخت.

درحالی که انتظار افکار عمومی و شورای شهر این است که برنامه عملیاتی برای حل این مشکلات همچنین چشم‌انداز تهران در 4سال آتی ترسیم شود.

همچنین شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل نیز با بیان اینکه هر 24ساعت 12نفر در تهران جان خود را به علت آلودگی هوا از دست می‌دهند، گفت: در برنامه دوم شهرداری، معاونت حمل و نقل باید روی 8000 اتوبوس، فیلتر دوده نصب می‌کرد اما حالا گزارش داده‌اند که تنها روی 50 دستگاه اتوبوس این فیلتر نصب شده است که باید چرایی عقب ماندن از برنامه تشریح شود.

در ادامه افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر با بیان اینکه تهران در آستانه قفل شدن است، گفت: برنامه‌های خوبی از سوی معاونت اعلام شد اما نویدبخش برای حل مساله ترافیک در ماه‌های باقیمانده نبود.

 

 

ارسال نظر