شکرگزاری 50 دلاری

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۳۴
شکرگزاری 50 دلاری

گروه گوناگون   

چیزی به روز شکرگزاری نمانده است. روز تعطیلی ملی در امریکا و کانادا که مردم به شکرانه برداشت محصولات، جشنی برگزار می‌کنند. در این روز علاوه بر آنکه آیین خرید کریسمس انجام می‌شود، هزینه‌های بسیاری برای برگزاری شام شکرگزاری صرف می‌شود. هر ساله سازمان کشاورزی امریکا فهرستی از قیمت اقلام مورد استفاده در میز شام شکرگزاری منتشر می‌کند. طبق تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی این سازمان، هزینه‌های متوسط جشن در سال 2017 حدود 49.12دلار اعلام شده که این رقم، کاهشی معادل 75سنت نسبت به سال 2016 را نشان می‌دهد.

این برآورد هزینه‌ها براساس نظرسنجی صورت گرفته و با توجه به پرمصرف‌ترین مواد غذایی میان خانوارها اعلام شده است. پر مصرف‌ترین منوی کلاسیک شکرگزاری شامل بوقلمون، زغال‌اخته، کیک کدو و سبزیجات ریشه‌یی مربوط به برداشت‌های پاییز در امریکاست. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، پرمصرف‌ترین ماده غذایی در جشن شکرگزاری، بوقلمون است. براساس سایر اطلاعات منتشر شده، در روز شکرگزاری بسیاری از افراد و خانواده‌ها به مکان‌های تفریحی خارج از شهر رفته و در کنار هم مراسم مفصلی برای سرو ناهار بر پا می‌کنند. مظهر این پذیرایی و مهمانی بزرگ بوقلمون است. براساس آمار منتشر شده متوسط قیمت بوقلمون در سال 2017 حدود 22.38دلار اعلام شده که این رقم کاهشی معادل 36سنت در مقایسه با سال گذشته میلادی داشته است. بعد از بوقلمون، سیب زمینی شیرین بیشترین طرفدار را در میز شکرگزاری امریکایی‌ها دارد. متوسط هزینه این خوراکی کلاسیک در ضیافت شکرگزاری حدود 3.52دلار اعلام شده که در مقایسه با سال 2016 حدود 8 سنت کاهش داشته است.

همانطور که گفته شد در منوی کلاسیک روز شکرگزاری، کیک کدو حلوایی طرفداران بسیاری دارد. براساس آمار منتشر شده، متوسط قیمت این ماده غذایی حدود 3.21دلار اعلام شده است. هر چند که مجموع منوی روز شکرگزاری در مقایسه با سال 2016 با کاهش روبه‌رو بوده اما این محصول در مقایسه با سال میلادی گذشته حدود 8 سنت افزایش قیمت داشته است. قیمت هر بطری شیر نیز با کاهش 18سنتی در سال 2017 با قیمت 2.99دلار عرضه می‌شود. بسته‌های نان خرد شده که در انواع سالادها و دسر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز با 14 سنت افزایش قیمت در مقایسه با سال میلادی گذشته حدود 2.81دلار عرضه می‌شوند. سبد مخلفات نیز که شامل زیتون، عسل، انواع ماست‌ها و دسرهاست در این مراسم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبد نیز در مقایسه با سال 2016 حدود 9سنت کاهش قیمت داشته و با مبلغی حدود 2.72دلار به فروش می‌رسد. کیک با طعم صدف خوراکی نیز در سال 2017 با کاهش 14سنتی به قیمت 2.45دلار به فروش خواهد رسید.

زغال‌اخته از دیگر خوراکی‌های محبوب منوی شکرگزاری در امریکاست. این میوه نیز در میان محصولاتی قرار دارد که در سال 2017 افزایش قیمت داشته و حدود 2.43دلار به فروش می‌رسد. در این میان انواع خامه و سینی سبزیجات نیز در مقایسه با سال 2016 افزایش قیمت داشته و رول‌های گندم سبوس‌دار و نخود فرنگی با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است. رول‌های گندم سبوس‌دار از دیگر گزینه‌های مهم در منوی میز شکرگزاری به شمار می‌رود. این محصول نیز در مقایسه با سال 2016 حدود 20سنت کاهش قیمت داشته و در روز شکرگزاری پیش رو با قیمت 2.26دلار به مشتریان عرضه می‌شود.

طبق گزارش‌های به دست آمده، نخستین جشن‌های شکرگزاری اروپایی‌ها به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شد. به‌ گفته بعضی از مورخان، نخستین جشن شکرگزاری در امریکای شمالی در سال ۱۵۷۸ پس از بازگشت مارتین فروبیشر از سفر تحقیقاتی و طولانی‌اش در جست‌وجوی گذرگاه شمال‌غربی به شکرانه نجات معجزه‌آسا و عجیبش در این سفر طولانی و خطرناک برپا شد. در این جشن کلیساها با ظرف‌های قیف ‌مانند که پر از میوه‌ و محصولات فصل است مانند کدو تنبل، ذرت، خوشه‌های گندم و دیگر محصولات تزیین می‌شوند و سرودهایی برای برداشت محصول در روز یک‌شنبه قبل از تعطیلات آخر هفته شکرگزاری خوانده می‌شود.

 

 

ارسال نظر