نقش اتاق‌های مشترک در توسعه روابط

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۱۲

سید رسول رنجبران  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران   

نگاهی اجمالی به اقتصاد کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته مبین این ادعاست. در دنیای امروز رقابتی، میدان مبارزه بسیار پیچیده و دشوار است و در این کارزار کسانی باقی می‌مانند که به رمز و رموز مبارزه آگاهی دارند و توانمند و دانا ظاهر می‌شوند. این مسیری است که همه پیروزمندان طی کرده‌اند و مفری برای فرار و گریز از آن وجود ندارد. متاسفانه کشور ما به دلایل عدیده در یک دهه گذشته از ارتباطات و مناسبات دوجانبه خوبی با کشورهای توسعه یافته برخوردار نبوده و از این بابت به‌شدت آسیب دیده است.

امروز ما بیش از همیشه نیاز به بازسازی روابط اقتصادی با کشورهای هدف داریم تا بتوانیم سهم منافع خودمان را از منابع متعدد ببریم. با توجه به کمبود منابع در داخل کشور و رشد منفی سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر نیاز به منابع خارجی به ‌شدت و افزون‌تر لمس و احساس می‌شود. به هرجهت یکی از پیش نیازهای توسعه، داشتن منابع لازم و کافی است که اگر از داخل قابل تامین نباشد باید از منابع خارجی تامین شود. این مهم ‌زمانی قابل فکر کردن است که مقدمات آن از جمله روابط اقتصادی وجود داشته باشد. اتاق‌های مشترک بازرگانی بین کشورها، نقش فوق‌العاده‌یی در ایجاد و توسعه روابط اقتصادی و تجاری آنها دارند. این نقش آن‌قدر مهم است که کشوری مانند آلمان دارای بیش از 90 اتاق مشترک با کشورهای جهان است و از قبل آنها بسیار سود می‌برد.

متاسفانه کشور ما، مسوولان و سازمان‌های مربوطه از این فرصت مانند سایر موارد حداقل بهره را می‌برند.

اگر فعالان اقتصادی بخش خصوصی بتوانند که می‌توانند حضوری موثر در انتخابات هیات رییسه این اتاق‌ها داشته باشند، قادر خواهند بود با انتخاب افرادی خبره و نخبه، بسیاری از اهداف و برنامه‌های خودشان را تا حصول نتیجه دنبال کنند.

امروزه اکثر فعالان اقتصادی آلمان برای ورود به اقتصاد و تجارت کشور ما از پنجره اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و آلمان ورود پیدا می‌کنند. علت آن هم این است که آنان به این نوع اتاق‌ها اعتماد دارند و اطلاعات اولیه تصمیم‌سازی خویش را از آنان دریافت می‌کنند. این اتاق‌ها نه فقط محل اطمینان و رجوع فعالان اقتصادی هستند بلکه تسهیل و تسریع‌کننده حضور آنان در فعالیت‌های اقتصادی دو کشور محسوب می شوند که این جزو برنامه‌ها و تلاش‌های ذاتی اتاق‌های مشترک است.

تعامل مستمر مسوولان اتاق با مسوولان ذیربط دو کشور برای بسط و گسترش روابط تجاری با در نظر گرفتن نیازها و نظرات اعضا امری لازم و ضروری است. استفاده صحیح و به موقع از ظرفیت‌های اعضای اتاق از اولویت‌های کاری اتاق محسوب می‌شود. تقویت اتاق‌های مشترک بازرگانی به نوعی تقویت ساختارهای مورد نیاز فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی است که نباید از آن غافل ماند!انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان که در پنجم آذرماه امسال (١٣٩٦) برگزار خواهد شد فرصتی بس گرانبها و ذی‌قیمت است که فعالین اقتصادی به ویژه اعضای محترم این اتاق باید قدر آن را بدانند و با تمام توان در این انتخابات حضوری موثر پیدا کنند. انتخات افراد شایسته که دارای دانایی‌ها و توانایی‌های فردی و حقوقی هستند، کمک خواهد کرد تا عملکرد این اتاق‌ها روز‌به‌روز بهتر و موثرتر از گذشته باشد. اتاق قوی و پرقدرت زمانی معنا پیدا می‌کند که از هیات رییسه قدرتمند و قوی برخوردار باشد تا بتواند به مطالبات برحق اعضای خویش پاسخی درخور شأن بدهد!پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد بین‌الملل از مسیر افزایش توانمندی‌های اتاق‌های مشترک مقدور خواهد شد.

 

 

ارسال نظر