امریکاییها در انتظار جمعه سیاه

گروه گوناگون تنها دو هفته تا عید شکرگزاری باقی مانده است. طبق گزارشهای منتشر شده، مصرفکنندگان و خردهفروشان در امریکا در این روزها معمولا در حال آماده کردن خود برای خرید و فروش محصولات هستند، چرا که پس از عید شکرگزاری، آیین خرید کریسمس آغاز میشود.
طبق گزارشهای به دست آمده، روز بعد از عید شکرگزاری که چهارمین پنجشنبه نوامبر است، به جمعه سیاه شهرت دارد.
«جمعه سیاه» از سال ۱۹۵۲ به عنوان روز شروع خریدهای کریسمس و سال نو میلادی شناخته میشود. آنطور که در سایر گزارشها به دست آمده، جمعه سیاه از سال ۲۰۰۵ به شکل امروزی عنوان شلوغترین روز خرید سال را به خود گرفته است. البته بسیاری معتقدند که جمعه سیاه از سالها پیش از این هم شلوغتر بوده است. جدیتر شدن جمعه سیاه بهعنوان زمان شروع خریدهای سال نو میلادی و هدایای کریسمس با توسعه و نفوذ بیشتر اینترنت در کشورهای پیشرفته جهان همزمان شد تا به این ترتیب علاقهمندان به خریدهای آنلاین هم دست به کار شده و روز مخصوصی را برای خرید آنلاین هدایا و ملزومات سال نو انتخاب کنند. بر این اساس، نخستین دوشنبه بعد از روز عید شکرگزاری «دوشنبه مجازی» یا سایبر ماندی نام گرفت تا شرکتهای بازاریابی و فعال در زمینه تجارت الکترونیک مردم را به خرید آنلاین تشویق کنند.
بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، آخر هفته شکرگزاری امسال نیز رکورد فروش جدیدی ثبت خواهد کرد؛ چرا که طبق آمار منتشر شده حدود ۵۰ درصد امریکاییها اعلام کردهاند که قصد خرید در روز جمعه سیاه یا دوشنبه سایبری دارند. بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۹درصد از امریکاییها در روزهای پس از روز شکرگزاری در آیین خرید کریسمس شرکت کردهاند که این آمار در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۴ درصد اعلام شده بود. همانطور که اعلام شد، سالهاست که روز جمعه سیاه شلوغترین روز برای فروشندهها به شمار میرود. هرچند این آیین در ابتدا در امریکای شمالی برگزار میشد، اما مانند بسیاری از سنتهای دیگر به سایر کشورها سرایت کرده است.
اهمیت خرید در روز جمعه سیاه به قدری است که فروشگاهها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاهها رفته و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند. آنطور که آمار نشان میدهد، آمار خرید در این روز نیز هر سال افزایش مییابد.
در سال ۲۰۱۴، نیمی از امریکاییها در این روز در آیین خرید کریسمس شرکت کردند که این آمار در سال ۲۰۱۶ به ۵۶ درصد رسیده و پیشبینی میشود در سال ۲۰۱۷ خریداران جمعه سیاه به ۶۱ درصد خواهند رسید.
با گسترش نفوذ اینترنت، دوشنبه سایبری نیز بازار داغتری پیدا کرده تا جایی که آمارها نشان میدهد در سال ۲۰۱۵ فروش آنلاین در این روز رکوردی حدود ۲,۹۸میلیارد دلار به ثبت رساند. این رقم در سال ۲۰۱۴ حدود ۲.۵۶میلیارد دلار بود. هرچند که متوسط ارزش هر سفارش در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۲۸ دلار اعلام شد که این میزان در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۶۰دلار بود. البته تخفیفهای فروشگاههای آنلاین در این روز یکی از عواملی است که ارزش سفارشها کاهش مییابد. از طرفی علاوه بر کاهش ارزش سفارشهای آنلاین در این روز، درصد افرادی که به صورت آنلاین خرید میکنند نیز کاهش پیدا کرده است.
در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۰درصد امریکاییها خریدهای سال نو خود را در روز دوشنبه سایبری و به صورت آنلاین انجام دادند. این آمار در سال ۲۰۱۶ به ۶۳درصد رسید. هر چند که انتظار میرود، دوشنبه سایبری بیشتر مورد توجه علاقهمندان به تکنولوژی و فضای مجازی باشد، اما جالب است بدانید که در جمعه سیاه پیشنهادهای خرید بهتری در حوزه تکنولوژی ارائه میشود. پیشبینی میشود که در سال ۲۰۱۷ خریدهای فصل تعطیلات سال نو میلادی در روز جمعه سیاه به میزان قابل توجهی بیشتر از روز دوشنبه سایبری باشد.
گفته شده در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۱درصد از امریکاییها اعلام کردهاند که خریدهای سال نو خود را در روز دوشنبه سایبری انجام میدهند. این رقم نشان میدهد که خریدهای آنلاین در مقایسه با سالهای گذشته در این روز کاهش یافته است.
