تسریع فرآیند جذب سرمایه خارجی

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۷۰
تسریع فرآیند جذب سرمایه خارجی

وزیر صنعت: چارچوبی قانونی برای قراردادهای بین‌المللی مشخص می‌شود

گروه ایران  

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که یکی از ظرفیت‌های تاثیرگذار اقتصاد ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور است، رییس مجلس دهم بر سرعت بخشیدن به جذب سرمایه‌های خارجی در حوزه معدن تاکید می‌کند و می‌گوید: «استراتژی صادرات را باید به طور جدی دنبال کنیم.» اظهاراتی که علی لاریجانی آن را در نشست فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس با حضور وزیر صنعت مطرح کرده است.

رییس مجلس دهم در این دیدار با بیان اینکه بخش معدن در کشور جدی است، عنوان کرد: همه مسوولان ازجمله مقام معظم رهبری و مجلس به موضوع معدن توجه ویژه و تاکید دارند چراکه این بخش پیشران توسعه آینده کشور محسوب می‌شود بنابراین باید موانع و زمینه‌های توسعه آن مشخص و نظرات مشورتی در این زمینه دریافت شود.

در کنار اظهارنظرهای معدنی لاریجانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به تدوین الگوی جدید وزارت صنعت برای قراردادهای معدنی اعلام کرد که هر چند شرایط کلی برای توسعه پایدار بخش معدنی فراهم نیست اما دولت تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های کشور در بخش معدن، بستر لازم برای حضور صاحبان سرمایه در این بخش را فراهم کند.

 شریعتمداری از تهیه پیش‌نویسی از نقشه راه معدن و صنایع معدنی برای4سال آینده در 9فصل خبر داد که در اختیار کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم قرار گرفته است.  بعد از صحبت‌های لاریجانی و شریعتمداری نمایندگان عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس دهم نیز هر کدام بخشی از ملزومات مورد نیاز بخش معدن برای رسیدن به توسعه پایدار را تشریح کردند.

 سرعت بیشتر برای جذب سرمایه‌های خارجی

رییس مجلس دهم با بیان اینکه در این جلسه پیشنهادهای سازنده‌یی ارائه شد، گفت: باید در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی سرعت بیشتری ایجاد کرد تا از تکنولوژی بهره‌مند شویم، باید از ظرفیت رفع تحریم‌ها استفاده کرد و در راستای منافع کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام لازم انجام شود.

وی با اشاره به مدل جدید قراردادها اظهار کرد: مدل جدید برای قراردادها دردسرها را کم خواهد کرد باید هر چه زودتر روی این موضوع کار کنیم چراکه از این منظر به منافع کشور کمک خواهد شد و اگر لازم به حمایت و تسهیلات لازم بود، مجلس کمک خواهد کرد.  لاریجانی با اشاره به نگرانی‌های بخش خصوصی در زمینه بازرسی‌ها عنوان کرد: باید نگرانی در زمینه بازرسی‌ها روشن‌تر شود بنابراین باید به طور دقیق و مکتوب موضوع به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا یا به روش رفع موانع قانونی وارد عمل شویم یا جلساتی با سازمان بازرسی کشور برگزار شود تا براساس ملاحظات کشور در این زمینه اقدام کنیم.

وی همچنین به صندوق بیمه معادن اشاره کرد و گفت: برای صندوق بیمه معادن بودجه‌یی در نظر گرفته شده که باید به طور جدی به آن پرداخت. این صندوق می‌تواند حمایت‌کننده بخش‌های معدنی باشد بنابراین در بودجه امسال از طریق لایحه موضوع مطرح شود چراکه می‌تواند سنگر و پشتیبان خوبی برای معادن محسوب شود.

رییس مجلس دهم همچنین از بخش‌های خصوصی که در زمینه معادن فعالیت می‌کنند، خواست ایرادات قانونی را به مجلس ارائه کنند تا در فراکسیون یا کمیسیون موضوعات بررسی و اصلاحات آن در اولویت قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه توصیه‌یی برای بخش معدنی کشور دارد، گفت: اگر در زمینه صادرات کار نکنیم در کشور با مشکل مواجه می‌شویم بنابراین باید استراتژی صادرات را به طور جدی دنبال کنیم، این موضوع در معدن هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در صادرات دو نکته وجود دارد، اول اینکه شرکت‌های بزرگ برای صادرات در نظر گرفته شود و در ادامه باید رقابت‌ها در بخش‌های مختلف منفی نباشد بنابراین نیازمند ساماندهی رقابت‌های صادراتی هستیم.

رییس مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید مشوق‌های صادراتی مداوم شود، اظهار کرد: دولت تاکید دارد که برای پرداخت بودجه جاری مجبور است از بخش‌های دیگر برداشت کند بنابراین لازم است در قانون پیش‌بینی شود که 2درصد از صادرات را در صندوقی برای پشتیبانی از صادرکنندگان در نظر گرفته شود، پیشنهاد می‌کنم این موضوع به صورت دایمی انجام شود تا بخش‌های مختلف صادرات دغدغه عدم حضور در سال بعد را نداشته باشد.

 تعیین چارچوب برای قراردادهای بین‌المللی

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه تصریح کرد: شرایط برای توسعه معدنی مهیا نیست با این حال وزارتخانه برای اجرای دستور مجلس و تعیین اولویت‌های معدنی لیستی تهیه کرده است که اعتقاد داریم این لیست باید براساس سند آمایش سرزمینی تهیه می‌شد با این حال براساس اطلاعات ناقص خود تا حدودی لیستی از اولویت‌ها تهیه شده است.

شریعتمداری با اشاره به پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی عنوان کرد: دو هفته گذشته پیش‌نویسی از نقشه راه معدن و صنایع معدنی برای 4سال آینده در 9فصل به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه شد تا نظرات نمایندگان در این زمینه جمع‌آوری و نهایی شود.  این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه سند راهبردی صنایع معدنی تحت کتابی منتشر شده است، اظهار کرد: از آنجا که وفاق کامل در زمینه مطالب این کتاب وجود ندارد از ارائه اطلاعات آن در کمیسیون‌های متعدد مجلس خودداری کرده‌ایم با این حال تلاش شده با برگزاری جلسات مختلفی با بخش‌های متعدد صنایع و معادن کشور برگزار تا گزارش‌هایی از مشکلات دریافت کنیم.

شریعتمداری از بررسی لایحه‌یی در زمینه معادن و مغایرت‌های آن در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: لایحه مذکور به کمیسیون فرعی دولت ارجاع داده شد تا نظرات در آنجا جمع‌آوری و در نخستین فرصت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود اما انتظار داریم با همکاری مجلس تا پایان سال جاری این لایحه نهایی تا قانون معدن دارای مشخصات لازم باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در بخش اکتشاف باید کارهای بزرگی در کشور انجام شود تا شاهد ایجاد صنایع فولادی در بخش‌های مختلف کشور نباشیم بنابراین ابتدا لازم است، روش کار اکتشاف را تغییر دهیم بنابراین باید اکتشاف از حالت سنتی خارج شود و تولید برای صادرات انجام شود نه آنکه تنها با خام فروشی درآمدزایی کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: در نظر داریم، چارچوبی برای قراردادهای بین‌المللی مشخص کنیم تا بتوانیم در عرض 2ماه آینده سرمایه‌های خارجی را برای حضور در کشور حاضر کنیم و به نوعی می‌توانیم همان الگوی IPC را در زمینه معادن پیاده کنیم.  شریعتمداری با اشاره به وضعیت معادن کوچک در کشور گفت: باید وضعیت معادن کوچک اصلاح شود و تا آن زمان انتظار می‌رود که معادن بزرگ از این معادن مراقبت و به عبارتی پدری کنند، اخیرا با 70نفر از مسوولان برای برنامه داشتن در بخش معادن کوچک جلساتی داشتیم.  وی ادامه داد: 5 هزار و 900واحد فعال معدنی داریم، 4هزار و 200واحد معدنی درحال تجهیز یا رکود داریم همچنین مشخص شد تا در بخش ساختمانی رونق ایجاد نشود، نمی‌توانیم در زمینه صنایع و معادن رونقی ایجاد کنیم.

 

اظهارنظرهای نمایندگان عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس

 جایگزینی درآمدهای معدنی به‌جای درآمدهای نفتی

عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

باید معادن و صنایع معدنی جایگزین نفت شود اما در حال حاضر وضعیت قوانین و عدم تخصیص بودجه‌های در نظر گرفته شده مشکلاتی بر سر این مسیر ایجاد کرده است. البته موضوع عدم تخصیص بودجه‌ها را از محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه پیگیری کردیم، توضیح داده شد که بودجه‌ها صرف حقوق معلمان و بهزیستی می‌شود و دولت امکان پرداخت بودجه سایر بخش‌ها را ندارد.

 استخراج معادن در ایران از متوسط جهانی عقب‌تر است

داریوش اسماعیلی، رییس کمیته صنایع و معادن

تاکید مقام معظم رهبری در بخش معدن مغفول مانده، ایشان تاکید داشتند که باید معادن جایگزین درآمدهای نفتی شود، بنده به عنوان کارشناس اعتقاد دارم این کار شدنی است ولی اما و اگرهایی دارد.  خوشبختانه آقای شریعتمداری به خوبی این حوزه را می‌شناسد و اهمیت آن را می‌داند اما کار کردن در این بخش سختی‌های خاص خود را دارد با این حال مجلس با تشکیل فراکسیونی با حضور 113نماینده تلاش دارد در این حوزه کمک‌های لازم را به دولت ارائه کند.

 

 

ارسال نظر