تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۱۵

رشد کامودیتی‌ها در سال آینده میلادی: طبق پیش‌بینی موسسات خدمات مالی و بانک جهانی، قیمت فلزات و کامودیتی‌ها در سال 2018میلادی روند صعودی خواهد داشت. محمد نوربخش کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی قیمت کامودیتی‌ها و روند آتی بازارهای جهانی سخن گفت و اظهار داشت: آنچه به عنوان پیش‌بینی از سوی موسسات خدمات مالی و بانک جهانی منتشر شده است، حاکی از این است که روند معاملات کامودیتی‌ها در سال 2018 میلادی صعودی خواهد بود. وی در این خصوص ادامه داد: روند مثبت اقتصاد چین نشان‌دهنده این است که بازار کالاهای اساسی در سال آینده میلادی با وضعیت مناسبی همراه خواهد بود. به گزارش سنا، نوربخش در خصوص معاملات سنگ آهن در بازارهای جهانی اظهار داشت: تنها بازار سنگ آهن است که روند پیش‌بینی شده منفی دارد و به نظر می‌رسد، سال آینده میلادی نسبت به سایر بازارها روند ضعیف‌تری داشته باشد. وی در ادامه تاکید کرد: رییس کل بانک مرکزی چین در سخنرانی اخیر خود نسبت به آینده اقتصادی چین ابراز نگرانی کرد اما با این حال به نظر می‌رسد، روند حرکتی ساخت و ساز در این کشور و همچنین رشد اقتصادی مطلوب باشد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به پیچیدگی اوضاع سیاسی در خاورمیانه اشاره داشت و این اوضاع را بهانه‌یی برای نوسان در بازارها در روزهای آتی برشمرد. نوربخش در ادامه به قیمت نفت در روزهای اخیر اشاره داشته و خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس قیمت مس در سال آینده در میانگین 7هزار دلار در هر تن معامله می‌شود اما قیمت نفت که در سال جاری در محدوده 53 دلار در چرخش بوده است سال آینده محدوده گردشی 56دلار را به ثبت می‌رساند. وی گفت: به نظر می‌رسد، عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو موجب شود که عربستان طی تدابیر خاص قیمت نفت را افزایش دهد تا از این طریق بتواند سود بیشتری را کسب کند. اما بازار روی نیز با روند صعودی همراه خواهد بود با اینکه این روند صعودی شارپ نیست اما باز هم افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. در مقابل قیمت محصولات پتروشیمی در ابتدای سال 2018 میلادی صعودی خواهد بود در حالی که با اتمام فصل کشاورزی، متانول نیز روند صعودی خواهد داشت.

پربازده‌ترین و کم‌بازده‌ترین صنایع کدامند: صدرایی معتقد است از آنجا که سودآوری یکی از عوامل بسیار مهم و کلیدی در تعیین قیمت سهام به شمار می‌آید، انتظار بر این است که با حفظ شرایط کنونی، یک تغییر جهت بنیادی در بازار سرمایه رقم خورده و روند افزایشی کماکان ادامه داشته باشد. گزارش 6‌ماهه شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس و اوراق بهادار تهران منتشر شد و اخبار و سیگنال‌های خوبی را به فعالان بازار سرمایه مخابره کرد. محمد صدرایی مدیرعامل شرکت سبدگردان آسمان، سیگنال مثبت و باثبات از بازارهای جهانی به همراه رشد نرخ دلار را دو عامل مهمی می‌داند که منجر به رشد 35درصدی سود عملیاتی گزارش‌های 6ماهه امسال شرکت‌ها در مقایسه با سال گذشته شده است. وی افزود: پس از چندین فصل گزارش‌های نامساعد پیرامون وضعیت مالی و عملکرد شرکت‌ها در پی رکود حاکم بر کشور و بازارهای جهانی، بالاخره سمت‌وسوی گزارش‌های 6ماهه اول سال 96 در عمده شرکت‌ها حاکی از آن است که سود عملیاتی و سود خالص هر دو با رشدی قابل‌توجه نسبت به دوره مشابه سال 95 مواجه شده‌اند. صدرایی تشریح کرد: سود عملیاتی 6ماهه در مقایسه با سود عملیاتی 3ماهه سال جاری نشان‌دهنده رشد 8درصدی است؛ موضوعی که دلالت بر ثبات روند افزایشی دارد. صنایع فلزات اساسی، استخراج کانی‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب با 5.39، 3.37 و 2.24درصد بازدهی مثبت در 6ماهه اول سال 96 جزو بهترین صنایع بودند؛ در مقابل صنایع استخراج سایر معادن، استخراج نفت و گاز و ماشین‌آلات برقی به ترتیب با 7.31-، 9.23- و 2.11- جزو کم بازده‌ترین صنایع طبقه‌بندی شدند. مدیرعامل سبدگردان آسمان اظهار کرد: رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و در نتیجه تقاضا برای سهام گروه‌های کالایی در بورس تهران، بیشترین اثر را بر رشد عمومی قیمت سهام در 6ماهه اول سال جاری داشته است. گروه‌های فلزی – معدنی و پالایشی – پتروشیمی بیشترین نقش را در این رشد ایفا کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، سود عملیاتی و سود خالص شرکت‌های بورسی در 6 ماهه اول سال جاری نسبت به 3ماهه سال جاری به ترتیب با 8 و 7درصد رشد افزایش داشته‌اند. صنعت حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات با 36درصد افزایش در سود عملیاتی بیشترین نقش را در تغییر مثبت سود عملیاتی شرکت‌ها داشته است؛ در مجموع 42 درصد از بودجه عملیاتی شرکت‌ها در گزارش‌های 6 ماهه سال جاری پوشش داده ‌شده است. مدیرعامل شرکت سبدگردان آسمان در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت‌های «صادرات‌محور»  زیادی در بورس و اوراق بهادار تهران وجود داشته و وزن آنها نیز با اهمیت است، می‌توان انتظار داشت برآیند افزایش نرخ ارز به نفع بازار سرمایه باشد.

فصل جدید منطق‌گرایی در بازار سرمایه: این چشم‌انداز در بازار سرمایه متصور است که شاهد رشد پایدار قیمت سهام در بورس تهران باشیم و به تبع آن نسبت قیمت به درآمد نیز با روند صعودی همراه باشد. مهدی رباطی کارشناس بازار سهام در رابطه با افزایش تحلیل‌پذیری بازار سهام نسبت به ادوار گذشته گفت: مقایسه رشد فعلی شاخص کل در بازار سهام نسبت به ادوار گذشته حامل وجه تمایزهای قابل توجهی است. وی در ادامه بیان کرد: در سال‌های گذشته عمده رشد شاخص کل، مرهون رفتار هیجانی بسیای از سهامداران بود، رشدی که دلایل منطقی کمتری داشت اما این روزها، نمای کلی از رشد قیمت سهم‌ها حاکی از رشد قابل توجیه براساس دلایل بنیادی است.

 

ارسال نظر