برنامه وزیر اقتصاد برای تغییر مدیران عامل ۴ بانک

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۴۳

  شنیده‌ها حاکی است وزیر اقتصاد به دنبال تغییر مدیران عامل چهار بانک ملت، رفاه، تجارت و صادرات است.

به گزارش «تعادل» به نقل از فارس، آخرین شنیده‌ها نیز حاکی از وسیع‌تر بودن دامنه تغییر مدیران عامل بانک‌هاست.

برخی کارشناسان معتقدند که وزیر اقتصاد به دنبال تغییر مدیران عامل بانک‌های ملت، رفاه، تجارت و صادرات است و این تغییرات احتمالا با استفاده از مدیران فعلی و سابق سیستم بانکی انجام خواهد شد.

این کارشناسان می‌گویند که دلیل اصلی این تغییرات مدیریتی، عدم اجرای مصوبات دولت و شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سود بانکی است و در حال حاضر بانک‌های مختلف به شکل‌های مختلف در حال دور زدن مصوبات شورای پول و اعتبار هستند و همچنان نرخ‌های سود بالای 15درصد برای جذب سپرده‌ها اعمال می‌شود.

پیش از این، کرباسیان به شکل‌های مختلف از عملکرد بانک‌ها انتقاد کرده بود و در اوایل مهر ماه اعلام کرد که بانک‌های متخلف نقره داغ می‌شوند.

کرباسیان به دنبال آن است که از طریق کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، اصلاح نظام بانکی و کاهش هزینه‌های تولید به خروج از رکود و ایجاد رونق در اقتصاد کمک کند و براین اساس، از بانک‌ها انتظار دارد که سازوکارهایی را برای کاهش نرخ سود تسهیلات کمک به رونق و خروج از رکود ارائه دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با هشدار به بانک‌هایی که نرخ سود مصوب را رعایت نمی‌کنند، گفت: بانک‌هایی که اقدام به این کار کرده‌اند، باید مالیات بدهند، یک‌بار نقره‌داغ می‌شوند تا دفعه دیگر بفهمند که بخشنامه قابل اجراست.

کرباسیان در مورد اقدام برخی بانک‌ها برای دریافت سپرده از مردم با نرخ 23 درصد قبل از اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی گفت: این کار بانک‌ها حتماً مورد تایید دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست و این را به حساب زرنگی نگذارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اقدام بانک‌ها برای جذب سپرده بیش از نرخ مصوب بخشنامه بانک مرکزی از دو جنبه قابل بررسی است، یکی اینکه تخطی کردن آنها از بخشنامه حتماً در هیات انتظامی بانک مرکزی بررسی می‌شود و دیگر اینکه از نظر وزارت اقتصاد، اگر بانک‌ها نرخ مقرر پولی را به عنوان سپرده از مردم گرفته‌اند، از نظر ما جزو هزینه‌های قابل قبولشان منظور نمی‌شود.

کرباسیان اظهار داشت: مردم در این مورد مقصر نیستند، اما بانک‌هایی که اقدام به این کار کرده‌اند، باید مالیات بدهند، یک‌بار نقره‌داغ می‌شوند تا دفعه دیگر بفهمند که بخشنامه قابل اجرا است.  وی همچنین در مورد اقدامات دولت برای خروج از رکود گفت: یکی از بحث‌های مطرح شده در ابلاغیه‌ ریاست‌جمهوری برای وزارت امور اقتصاد و دارایی، اصلاح نظام بانکی در راستای توسعه تولید و اشتغال است. خوشبختانه لایحه اصلاح نظام بانکی تقدیم مجلس شده است و کمیسیون اقتصادی مجلس به سرعت در حال پیگیری آن است.

وی اظهار داشت: دومین اقدام در راستای خروج از رکود، بحث کاهش سود سپرده‌های بانکی است که این موضوع فضای خوبی را فراهم می‌کند تا بتوانیم سود تسهیلات بانکی را هم کاهش دهیم. فعال نمودن بازار سهام و بازار بورس از دیگر اقدامات است که به دنبال آن اجازه دادیم که اوراق در بازار ثانویه تبدیل شود و پیمانکاران بتوانند اوراق مشارکت را در بازار ثانویه عرضه کنند و با این اقدام، کمک موثری به آنها شده است.

عده‌یی از صاحب‌نظران نیز معتقدند که عدم ارائه به‌موقع صورت‌های مالی، بسته شدن نماد بانک‌ها و نارضایتی سهامداران، زیان‌ده شدن برخی بانک‌ها و... مسائلی است که فشار سنگینی را بر بانک‌های خصوصی شده وارد کرده و در نتیجه دولت به دنبال آن است که از طریق راهکارهای مختلف، عملکرد بانک‌های خصوصی شده بهتر از شرایط کنونی باشد. اما زیان‌ده شدن تعدادی از بانک‌های خصوصی شده متاثر از اصلاح صورت‌های مالی و فشار بانک مرکزی برای ارائه صورت‌های مالی جدید است و از آنجا که این اقدام در یکی دوسال اخیر با فشار بر بانک‌ها همراه بوده و منجر به زیان‌ده شدن بانک‌ها شده، در نتیجه ارائه صورت‌های مالی، برگزاری مجامع و باز شدن نماد بانک‌ها با تاخیر بسیار همراه شده و به وضعیتی منجرشده که با تغییر مدیران این بانک‌ها تنها می‌توان از نظر شکلی تحولاتی را ایجاد کرد و مثلا صورت‌های مالی را سریع‌تر از شرایط کنونی ارائه کرد. اما از زیان‌ده شدن برخی بانک‌ها نمی‌توان جلوگیری کرد.

 

 

ارسال نظر