«گرگ تنها» در نیویورک

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۱۰
«گرگ تنها» در نیویورک

گروه جهان

نیویورک بار دیگر شاهد عملیاتی تروریستی بود که در جریان آن 8نفر کشته و 12نفر مجروح شدند. سیف‌الله حبیب‌الله‌ویچ سایپف، ازبکستانی ۲۹ساله توسط پلیس هدف گلوله قرار گرفته و بازداشت شده است. مقامات امنیتی یادداشتی در خودرو او پیدا کرده‌اند که در آن ادعا شده این حمله را برای گروه تروریستی داعش انجام می‌دهد.

آخرین رویداد مشابه در نیویورک در ۱۸ماه مه گذشته هنگامی رخ داد که یک نظامی پیشین با خودرو خود وارد پیاده‌رو شد و یک زن جوان را کشت و ۲۲ نفر را زخمی کرد.

به گزارش رویترز، سیف‌الله حبیب‌الله‌ویچ سایپف در تاشکند پایتخت ازبکستان به ‌دنیا آمده و در سال ۲۰۱۰ وارد ایالات متحده شده است. او از فرودگاه جان اف کندی نیویورک خود را به امریکا رسانده ولی گرین کارتش را از ایالت فلوریدا دریافت کرده است. گفته شده، سایپف در بدو ورود به ایالات متحده زبان انگلیسی را فراگرفته و سپس به عنوان راننده کامیون مشغول به کار شده است.

وی پس از مدتی به نیوجرسی نقل مکان کرده و احتمالا از همان زمان کار خود را به عنوان راننده اوبر آغاز کرده است. یکی از مقامات شرکت اوبر اعلام کرده که برای ارائه جزئیاتی درباره پیشینه او با پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) تماس گرفته شده اما در پرونده مظنون حمله نیویورک هیچ گزارش امنیتی منفی وجود نداشته است.

جیمز اونیل رییس پلیس نیویورک گفته وانت اجاره‌یی مسیری طولانی را در خط دوچرخه‌سواران رانده و به دوچرخه سواران و عابران پیاده برخورد کرده است. راننده در نهایت خودرو را به یک اتوبوس مدرسه کوبیده و متوقف شده است. دو بزرگسال و دو کودک سرنشین اتوبوس مجروح شده‌اند. راننده کامیون اندکی بعد با اسلحه‌یی که معلوم شده غیرواقعی بوده، مجددا بیرون آمده که در همان زمان هدف تیراندازی پلیس قرار گرفته و دستگیر شده است. پنج شهروند آرژانتینی و یک شهروند بلژیکی در میان هشت قربانی حمله هستند. در پی این حادثه تمهیدات امنیتی در نیویورک تشدید شده و مقامات شهر اعلام کردند تدابیر ویژه‌یی برای برگزاری ماراتن که قرار است پنجم نوامبر برگزار شود، در نظر می‌گیرند.

یکی از همکاران سابق سایپف به نیویورک‌تایمز گفته است: «او مرد خیلی خوبی بود. همیشه خوشحال بود و طوری حرف می‌زد که گویی همه‌چیز بر وفق مراد است. او مثل تروریست‌ها به نظر نمی‌رسید ولی من درون او را نمی‌شناختم. »

مقام‌های امنیتی می‌گویند این مرد ازبک «گرگ تنها» است؛ نیروهای امنیتی از عبارت «گرگ تنها» برای تروریست‌هایی استفاده می‌کنند که به صورت انفرادی، بدون برنامه‌ریزی و طراحی توسط یک گروه مشخص و با الهام ‌گرفتن از عقاید یا عملکرد دیگران به اقدامات تروریستی دست می‌زنند.

حمله در منطقه مشهور منهتن در نزدیکی مرکز تجارت جهانی روی داده، منطقه‌یی که 11 سپتامبر 2001 شاهد دو حمله انتحاری توسط هواپیماهای مسافربری بود. این حمله توسط گروه القاعده انجام شده بود.

 واکنش‌های داخلی و خارجی

دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده در نخستین پیام توییتری خود در واکنش به این حادثه نوشته است: «حمله‌یی دیگر توسط فردی خبیث و بیمار صورت گرفته است. پلیس این حادثه را تحت نظر دارد. نباید اجازه بدهیم که داعش دوباره برگردد، یا اینکه به کشور ما وارد شود، پس از آنکه آن (داعش) را از خاور نزدیک رانده‌ایم. دیگر بس است. من از وزارت امنیت داخلی خواسته‌ام تا اقدامات ما در برنامه بررسی شدید پیشینه‌های مهاجران که در حال حاضر هم وجود دارد را افزایش دهد. سنجیده‌ حرکت کردن خوب است، اما نه برای این کار!» رییس‌جمهور ایالات متحده سپس به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته و وعده داده که شرایط ورود خارجی‌ها به این کشور را سخت‌تر خواهد کرد.

بیل دو بلاسیو شهردار نیویورک نیز این رویداد را حمله‌یی تروریستی و بزدلانه خوانده است. این مقام امریکایی گفته: «یک روز بسیار دردآور برای شهر ماست، اما ساکنان نیویورک بر اثر یک عملیات تروریستی تغییر نخواهند کرد.»

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز گفته است: «ما به تمام ساکنان شهر میزبانمان فکر می‌کنیم. امروز همه ما در مقر اصلی سازمان ملل نیویورکی هستیم.» ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا، صادق خان شهردار لندن، امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، و ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا نیز از نخستین کسانی بودند که به حمله نیویورک واکنش نشان داده و با شهروندان نیویورک ابراز همبستگی و همدلی کردند.

 تشدید قوانین ضدمهاجرتی

به اعتقاد ناظران با توجه به سیاست‌های مهاجرستیز کاخ‌سفید، احتمالا دونالد ترامپ از حمله تروریستی اخیر نیویورک به عنوان ابزاری برای تشدید سیاست‌های سخت‌گیرانه خود که واکنش‌های گسترده‌یی را در ایالات متحده داشته، استفاده خواهد کرد. دونالد ترامپ خود در نخستین واکنش‌هایش به حمله تروریستی سه‌شنبه وعده داده سخت‌گیری برای ورود مهاجران به ایالات متحده را تشدید خواهد کرد.

نیوزویک نوشته که مظنون حمله تروریستی نیویورک با استفاده از «لاتاری» یا همان «ویزای مهاجرتی گوناگونی» وارد خاک ایالات متحده شده است. دونالد ترامپ از مدت‌ها پیش تلاش کرده است در چارچوب محدود کردن مهاجرت به این کشور به این طرح پایان دهد. طبق اطلاعات اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده در چارچوب ویزای مهاجرتی گوناگونی سالانه به 55هزار نفر مجوز اقامت دایم (گرین کارت) در ایالات متحده اعطا می‌شود که اکثر آنها از کشورهای آفریقایی و اروپای شرقی هستند. از جمله شرایط پذیرش در لاتاری و کسب مجوز اقامت دایم، نداشتن سوءپیشینه، داشتن دیپلم دبیرستان و سابقه دو سال اشتغال به کار طی پنج‌سال پیش از آن است. فرآیند دریافت این ویزا و مجوز اقامت حدود دو سال به‌طول می‌انجامد.

 

 

ارسال نظر