ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۳۳

ساخت‌وساز با فروش امضای مهندسان متوفی

نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه تخلف امضافروشی شایع شده است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی با فروش امضای مهندسان متوفی هم ساخت و ساز انجام می‌شود.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: معضل امضافروشی به عنوان یکی از چالش‌های اصلی ساخت وساز سال‌هاست که رواج دارد که نظام سهمیه‌بندی از جمله دلایل دامن زدن به این مشکل است.

او افزود: البته این تخلفات صنفی صرفا مربوط به جامعه مهندسی نیست، بلکه در صنوف مختلف شاهد بروز چنین تخلفاتی هستیم. اما در قشر مهندسان با توجه به اینکه جزو اقشار تحصیلکرده محسوب می‌شوند بروز این نوع لغزش‌ها دور از انتظار است.

به گفته رهبر، شایع بودن امر تخلف امضافروشی قابل کتمان نیست و باید به دنبال فرآیندهایی باشیم که به‌طور سیستماتیک از بروز چنین تخلفاتی در پروسه ساخت‌وساز ممانعت کند. به عنوان مثال دیجیتالی شدن امضای مهندسان ناظر موجب ایجاد سازوکاری بازدارنده برای کاهش حجم پدیده امضافروشی است.

نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر اینکه معضلاتی نظیر مسائل نظارتی، چگونگی امر نظارت، انتخاب ناظر و... از جمله چالش‌های جدی و قدیمی صنعت ساختمان است، گفت: زمانی که شرایط ساخت‌وساز به گونه‌یی باشد که افراد فاقد تخصص وارد صنعت ساختمان شوند در نتیجه این امر سازندگان سودجو قادر خواهند بود که مقررات ساختمان و خدمات مهندسی جامعه مهندسی را در راستای منافع و سلایق شخصی خود نقض کنند.

او با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند فرهنگ‌سازی‌های لازم برای مقابله با پدیده امضافروشی انجام نشده است، تاکید کرد: برخلاف این تصور اتفاقا برای مقابله با این پدیده اقدامات فرهنگی زیادی صورت گرفته است که نمونه آن ترویج اخلاق حرفه‌یی طی این چند سال گذشته بوده است اما باید در نظر گرفت فقط ساماندهی فرآیند انجام خدمات مهندسی و سیستماتیک کردن این حوزه و ایجاد ساختار منطقی است که سبب حذف معضلات مربوط به تخلفات ساخت‌وساز می‌شود.

قیمت بلیت هوایی اربعین ۷ درصد افزایش یافت

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌های هوانوردی با اشاره به افزایش 7 درصدی قیمت بلیت اربعین گفت: به‌واسطه خاص بودن این ایام، شرکت‌های هواپیمایی همکاری لازم را انجام داده و یک قیمت‌گذاری متعادلی انجام شد. برهمین اساس این قیمت ‌جز مسیر مشهد مقدس که در سال گذشته یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان بوده به یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش مهر، علی‌اصغر باریکانی اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به همراه شرکت فرودگاه‌های کشور، انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی و معاون بازرگانی این شرکت تمهیدات لازم برای این موضوع را در نظر گرفتند. او با بیان اینکه اعزام و پذیرش زائران اربعین حسینی از طریق حمل‌ونقل هوایی از ۱۳ لغایت ۲۲ آبان‌ماه در نظر گرفته ‌شده است، افزود: بعد از دهه اول محرم اطلاع‌رسانی‌ها انجام‌شده و به شرکت‌های هواپیمایی بر اساس یک محدوده زمانی ۱۲روزه مجوزهای لازم برای پرواز در این زمینه داده شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی به سیاست قیمت‌گذاری بلیت این پروازها هم اشاره کرد و گفت: در پروازهای بین‌المللی هیچ‌گونه قیمت‌گذاری صورت نمی‌گیرد و این نرخ بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.  باریکانی با بیان اینکه هفته گذشته شاهد شایعاتی مبنی بر فروش بلیت 4میلیون و ۳۰۰هزارتومانی در مسیر مشهد به نجف بوده‌ایم، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده این موضوع کذب محض بود و اصلا با توجه به مسافت دو ساعت مشهد تا نجف منطقی نیست.

باریکانی با بیان اینکه اسامی تمام دفاتر به همراه آدرس در این سایت موجود است، تصریح کرد: در تهران حدود ۲۰مرکز فروش بلیت در نظر گرفته ‌شده که هموطنان می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.  

وی با تاکید بر خرید بلیت از مراکز تایید شده توسط زوار یادآور شد: زائران عزیز بلیت‌های خریداری ‌شده خود را از طریق سایت هواپیمایی کشوری راستی‌آزمایی کنند زیرا در سال‌های گذشته شاهد فروش بلیت‌های فیک و تقلبی بودیم.

 

ارسال نظر