ضربه بزرگ به مخالفان مادورو با کناره‌گیری کاپریلس

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۴۸

گروه جهان

مخالفان دولت ونزوئلا پس از شدت گرفتن اختلاف داخلی و جدا شدن انریکه کاپریلس، یکی از رهبران شناخته شده آنها، متحمل ضربه بزرگی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انریکه کاپریلس، کاندیدای پیشین در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا و از رهبران مخالفان دولت نیکلاس مادورو در واکنشی اعتراضی به تصمیم اخیر 4 نفر از فرمانداران مخالفان در بیعت با مجمع جدید موسسان(مجمع قانون اساسی) از گروه اپوزیسیون موسوم به «میزگردی برای دموکراسی» جدا شد. ائتلاف مخالفان دولت ونزوئلا از ابتدای امر با برنامه‌های مادورو در برگزاری انتخابات مجمع موسسان و تشکیل این مجمع مخالف بوده و این نهاد را غیرقانونی می‌داند. فرمانداران وابسته به این ائتلاف اخیرا به دنبال برگزاری یک انتخابات محلی در ونزوئلا در ماه جاری میلادی منصوب و از سوی دولت مجبور به ادای سوگند در برابر مجمع موسسان شدند. در این انتخابات که در 23 ایالت برگزار شد در 18 ایالت نامزدهای مورد حمایت دولت رای آوردند.

نتیجه این انتخابات و تاکید نیکولاس مادورو بر تسلیم شدن فرمانداران جدید در مقابل مجمع موسسان قانون اساسی، اختلافاتی را در میان اعضای ائتلاف مخالفان در پی داشت. کاپریلس در این باره گفت:«دیگر بخشی از ائتلاف میزگرد برای دموکراسی نخواهم بود چون این ائتلاف دیگر دیدگاهی بر مبنای مفهوم اتحاد ندارد.» وی افزود:«این ائتلاف اکنون متشکل از افرادی است که استخوان‌هایی که به سمتشان پرتاب می‌شود را به دندان می‌گیرند.» 5 فرماندار وابسته به ائتلاف مخالفان که توانسته‌اند کرسی‌هایی را به دست آورند، تصمیم گرفته بودند نشستی که در آن ۱۸ فرماندار وابسته به حزب حاکم سوسیالیست سوگند یاد کنند را تحریم کنند. با این حال 4 نفر از فرمانداران بعدا نظرشان عوض شد و تصمیم به بیعت با مجمع موسسان قانون اساسی گرفتند و موضع رسمی ائتلافشان را به چالش کشیدند. مادورو که نتایج این انتخابات را یک پیروزی برای خود دانسته، اعلام کرده بود، فرماندارانی که از ادای سوگند در مجمع موسسان سرباز بزنند، اجازه شروع به کار نخواهند داشت. این درحالی است که ائتلاف میزگرد برای دموکراسی اخیرا آنچه را مدارک وقوع تقلب در انتخابات اخیر خوانده، منتشر کرده است.

 

ارسال نظر