بین‌الملل

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۲۲

 عراق بی‌پول اما متمایل به همکاری نفتی با ایران

ایلنا  کریم ولید وادی معاون شرکت دولتی پروژه‌های نفت عراق، درخصوص فعالیت مشترک دو کشور گفت: ما دارای 12 میدان مشترک نفتی با ایران هستیم که نیمی از آنها فعال هستند. وی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین بخش همکاری دو کشور در حوزه نفت از لحاظ مالی و فنی است که ما می‌توانیم از تجربیات شرکت‌های ایرانی درخصوص پروژه‌های نفتی و گازی استفاده کنیم. معاون وزیر نفت عراق درخصوص مهم‌ترین مشکل شرکت‌های نفتی ایران در عراق گفت: الان واریز پول به حساب شرکت‌های ایرانی اصلی‌ترین مشکل برای ماست. از یک طرف ما نمی‌توانیم به دلار پول پرداخت کنیم و از طرف دیگر کاهش بودجه سبب شده که قدرت مالی ما کاهش پیدا کند البته مطابق مذاکراتی که با برخی شرکت‌های ایرانی کرده‌ایم قرار شده به‌صورت علی‌الحساب و در چند قسط هزینه پیمانکارهای ایرانی پرداخت شود. وی ادامه داد: پروژه پالایشگاه کربلا که ارزش آن 3میلیارد دلار است به‌دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است، درحالی‌ که پیش از این یک شرکت کره‌یی روی آن کار می‌کرد. اما امیدواریم از سال آینده میلادی یک کنسرسیوم ایرانی مدیریت آن را برعهده بگیرد. معاون شرکت دولتی نفت عراق در پایان تصریح کرد: دولت عراق تمایل دارد که شرکت‌های ایرانی در حوزه نفت سرمایه‌گذاری کنند اما آنها باید شرایط و تنگناهای مالی ما را نیز درک کنند و اگر بتوانیم بر سر پرداخت هزینه‌ها توافق کنیم، عراق پروژه‌های جذابی برای شرکت‌های نفتی ایران دارد.

 تفاهم برای سرمایه‌گذاری نروژ در انرژی خورشیدی و بادی

پاون  قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل طی 5 روز گذشته 2 نشست با 2 هیات نروژی داشته که براساس آن مقرر شده مقدمات سرمایه‌گذاری برای ساخت

380 مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی در کشور فراهم شود. علیرضا دایمی قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل عصر روز یک‌شنبه در مذاکره با شرکت «نورشک وند انرژی» نروژ برای ساخت یک نیروگاه 200 مگاواتی بادی در ایران، اظهار کرد: هفته گذشته نیز جلسه مشابهی با یک شرکت دیگر نروژی برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی 180 مگاواتی در کشور برگزار شد که امیدوارم درنهایت منتج به حضور فعال شرکت‌های این کشور در بازار انرژی ایران شود. وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توسعه انرژی‌ها نو و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه بوده و هست. وی تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه، ایران باید تا 5 سال آینده ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در کشور را به حدود 5000 مگاوات برساند که این امر بیانگر توجه ویژه کشور به حوزه انرژی‌های نو در چند سال آتی است. قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل اضافه کرد: مکانیسم‌های ساده و البته جذابی برای جذب این سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی شده که این می‌تواند در ورود شرکت‌های نروژی نیز موثر باشد.

 

ارسال نظر