بودجه 97 با 3 سناریو

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۵۸
بودجه 97 با 3 سناریو

3 بودجه پیش‌بینی  دولت: استمرار وضع موجود، شرایط بدبینانه و خوش‌بینانه

گروه ایران  مهدی بیک

«چرا بعضی‌ها سعی می‌کنند به دشمنان بیرون کشور گرا بدهند که خزانه ما خالی است؟ این در حالی است که ما در شرایط تحریم هم رشد منفی اقتصادی را مثبت کردیم، البته ما این قدرت را داریم که باز هم در برابر این زیاده‌خواهی‌ها بایستیم.» این عبارات، شاید مهم‌ترین بخش از اظهاراتی باشد که نوبخت روز گذشته با آن به استقبال پرسش‌هایی رفت که درباره رویکرد دولت نسبت به اظهارات ترامپ مطرح شده است.

 اظهاراتی که از منظر آقای سخنگو نه تنها خطری برای اقتصاد و معیشت ایرانی ایجاد نکرده و در ادامه نیز نمی‌کند، بلکه با افزایش مشارکت‌های مردمی و اتحاد مسوولان، سرعت حرکت کشور به سمت توسعه پایدار را نیز تسریع خواهد بخشید.  نوبخت با استفاده از آمارهای اقتصادی، منابع صندوق توسعه ملی و نحوه واکنش بازار پول و سرمایه ایرانیان نسبت به اظهارات ترامپ، تلاش می‌کرد تا ثبات اقتصادی حال حاضر کشور را نشان‌دهنده «توفیق دولت» و «همراهی مردم» عنوان کند و با تشریح دستاوردهای دولت در ایجاد ثبات پایدار در اقتصاد و معیشت، برنامه‌های آینده اقتصادی و معیشتی کشور را نیز تشریح کند.  ضرورت برنامه‌ریزی جامع اقتصادی برای مقابله با تلاش‌های امریکا موضوعی بود که خبرنگار تعادل در جریان گفت‌وگو با نوبخت تلاش کرد که ابعاد و زوایای گوناگون آن را جویا شود.   این موضوع که آیا دولت برای سال97 اقدام به ارائه بودجه‌های ویژه برای احتمالاتی که ممکن است در جریان بررسی برجام در کنگره امریکا به وجود بیاید، خواهد کرد یا اینکه بدون توجه به این لفاظی‌ها برنامه‌های خود را دنبال خواهد کرد. سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش «تعادل» و با تشریح راهکارهایی که دولت در صورت وقوع هر احتمالی در پیش خواهد گرفت به این نکته اشاره کرد: «ما در دولت سه بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی استمرار وضع موجود است و دیگری بودجه‌یی که برای شرایط بدبینانه آماده شده است و در نهایت هم بودجه‌یی که با رویکردهای خوش‌بینانه تنظیم شده است.» نوبخت در ادامه اظهاراتش اما به این نکته نیز اشاره می‌کند که در شرایط فعلی ضرورتی وجود ندارد که احتمالات بدبینانه در رسانه‌ها زیاد مطرح شود، چرا که ممکن است باعث التهاب در فضای اقتصادی کشور شود.

در کنار این موارد سخنگوی دولت درباره آمارهای مثبت رشد سرمایه‌گذاری و رشد بخش مسکن که برای نخستین بار در فضای اقتصادی کشور مثبت می‌شود در بهار96به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد؛ رشدی که به اعتقاد نوبخت مجموعه شاخص‌های اقتصادی کشور را در وضعیت متعادل و رو به رشد قرار داده است.  برنامه‌های دولت برای مهار آب‌های مرزی، مشکلات ساختاری ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، سفر موگرینی به امریکا برای حمایت از برجام، سفر سردار سلیمانی به اقلیم کردستان عراق و... از دیگر موضوعاتی بودند که در نشست روز گذشته مطرح و از سوی نوبخت به آنها پاسخ داده شد.

 اقدامات دولت برای ثبات اقتصادی

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش «تعادل» که در شرایط فعلی دولت برای مقابله با شوک‌های احتمالی اقتصادی چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است، گفت: درک درست مردم و فعالان اقتصادی در کنار اقدامات دولت منجر به قرار گرفتن در شرایط اقتصادی باثبات امروز است.  نوبخت افزود: برخی عوامل می‌توانستند مردم را تحریک کنند تا نقدینگی و تقاضا را به هر سمتی که بخواهند، ببرند چنین ثباتی به وجود نمی‌‌آمد و این شرایط نشان داد که مردم به درستی شرایط را می‌فهمند. در واقع مردم و فعالان اقتصادی فهمیدند که نباید تحت تاثیر قرار گیرند و همه این موضوعات سبب شد تا تصمیم عقلانی به جای احساسی از شوک‌های اقتصادی جلوگیری کند.

سخنگوی دولت در ادامه درباره آمادگی دولت برای وقوع هر احتمالی گفت: ما سه بودجه پیش‌بینی کردیم که یکی استمرار وضع موجود است و پس از آن شرایط بدبینانه و خوش‌بینانه.  نوبخت افزود: ما دقیقا می‌دانیم اولویت‌های اقتصادی کدام موارد هستند. مثلا اولویت‌هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و... شناسایی شده‌اند و مشخص شده کدام شرکت‌ها در چه وضعیتی می‌توانند فعال باشند. کاملا مشخص شده در عرصه‌های مختلف اولویت‌ها در کجا قرار دارد و برای همه سناریو‌های احتمالی برنامه و بودجه داریم. بنابراین مردم عزیز به هیچ عنوان نگران نباشند و مطمئن باشند که فرآیند باثبات فعلی ادامه پیدا می‌کند.»

 اختصاص 18هزار میلیارد تومان به مگاپروژه مهارآب‌های مرزی

 سخنگوی دولت در ابتدای صحبت‌هایش تاکید کرد: با اجازه رهبر معظم انقلاب اسلامی 6.3 میلیارد دلار معادل 18هزار میلیارد تومان از سال 93 تاکنون به مگاپروژه مهارآب‌های مرزی اختصاص یافته است. از نتایج این طرح بزرگ ذخیره 5میلیارد مترمکعب آب و بهره‌برداری از 27سد و آبگیری، 15سد و سامانه انتقال اصلی، 11هزار کیلومتر و 130 کیلومتر تونل به روش مکانیزه است.

نوبخت از دیگر نتایج آن را احداث 140هزار هکتار شبکه اصلی و تامین آب شرب 46شهر و هزار و 36 روستا بیان کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین اظهار کرد: از نتایج این طرح افزایش 370مگاواتی انرژی برق آبی است و در این پروژه 51هزار نفر مشغول به کار هستند که با بهره‌برداری کامل طرح 270هزار نفر مشغول به کار شدند.

نوبخت افزود: از سال 93 تاکنون جمعا 11.6میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای پنج طرح بزرگ زیربنایی آب اختصاص یافت.

وی ادامه داد: از این میزان 8میلیارد دلار به مهارآب‌های مرزی و 1.5میلیارد دلار برای احداث شبکه‌های احیای اراضی خوزستان و ایلام اختصاص یافت.  سخنگوی دولت تصریح کرد: از این میزان همچنین 800میلیون دلار برای آبیاری نوین و 500میلیون دلار برای آب‌های سیستان و بلوچستان و 1.2 میلیارد دلار است که در فرآیند تخصیص قرار دارند.  نوبخت همچنین گفت: این میزان تخصیص جز 42 هزار میلیارد تومان در سال گذشته و 30هزار میلیارد تومان در سال جاری برای طرح‌های عمرانی است.

 وضعیت مطلوب منابع صندوق توسعه ملی

سخنگوی دولت با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی و منابع کشور در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: اینکه امروز با قاطعیت در برابر حرف‌های پوچ رییس‌جمهوری امریکا ایستاده‌ایم و مقاوم‌تر از همیشه هستیم بنا بر اتکا به مردم بزرگ و فهیم و منابع کشور است. منابع کشور اجازه می‌دهد، مستقل روی پای خود بایستیم ضمن اینکه تعامل سازنده با جهان را به عنوان یک سیاست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد توجه داریم.

وی ادامه داد: امروز دیگر اینچنین نیست که دولت امریکا پرچمی را بلند کند و همه زیر آن پرچم قرار گیرند، چراکه سیاست منطقی ما این دولت را منزوی کرده است و ما تحت تاثیر حرف‌های پوچ و پرخاشگرانه ترامپ مواضع منطقی خود را ترک نمی‌کنیم.  سخنگوی دولت با بیان اینکه چرا عده‌یی می‌خواهند اینچنین القا کنند که منابع کشور کافی نیست، خاطرنشان کرد: دولت توانست قبل از اجرای برجام تورم را مهار کند که در شرایط تحریمی قرار داشت و رشد منفی اقتصادی را مثبت کرد بنابراین این توانایی وجود دارد و باید باور کنیم.

 دنیا مواضع ایران را تایید می‌کند

 سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: آنچه در مورد برجام در ذهن امریکاست و خوابی که ترامپ می‌بیند تعبیر درستی ندارد و دنیا مواضع ایران را تایید می‌کند.

نوبخت افزود: امروز در موضوع برجام یک طرف امریکا و طرف دیگر کشورهای جهان قرار دارند بنابراین اجازه ندهیم مباحث به گونه‌یی مطرح شود که خط‌کشی جدیدی به وجود آید و تلاش کنیم صف واحدی شکل نگیرد.

خبرنگاری از نوبخت پرسید: سه کشور اروپایی ضمن تاکید بر اجرای برجام دغدغه مشترک با امریکا نسبت به مسائل موشکی ایران دارند و خواستار مذاکره هستند، برنامه دولت در این زمینه چیست؟ سخنگوی دولت نیز پاسخ داد: در حال حاضر موضوع مهم برجام در سخنرانی ترامپ مطرح است که در این زمینه هم ترامپ تنهاست.

 حل مشکلات موسسات مالی

وی در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه‌یی برای حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی دارد، گفت: این پرونده به محاکم قضایی محول شده است و چگونگی برخورد بانک مرکزی نیز مشخص شده تا سقف‌های پولی تعیین شده به افراد و سپرده‌گذاران پرداخت شود و تلاش دولت بر این است که اندوخته‌های مردم از دست نرود و تا آخر به آنان پرداخت شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا کسری بودجه را تایید می‌کنید یا این عدم تحقق درآمد است، تصریح کرد: مساله عدم تحقق درآمد است نه کسری بودجه چراکه در شرایط موجود بودجه سال جاری را براساس نفت 30 دلار در هر بشکه تنظیم کردیم که 309 هزار میلیارد تومان شد.

نوبخت در پاسخ به اینکه گفته شده ممانعت از ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها به دلیل نبود زیرساخت‌ها بوده و از سوی دیگر حل این مساله در ایام انتخابات از سوی خانواده‌ها مطرح شد، دولت برای این موضوع چه برنامه‌یی دارد، گفت: منظور وجود نداشتن زیرساخت فیزیکی نیست بلکه منظور زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی است، اما ما تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌ها آماده شوند.

 

 

ارسال نظر