اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۹۲

اقتصاد مقاومتی، دکترین نظام در حوزه اقتصاد است

 هجدهمین همایش مشترک انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم، با عنوان همایش علمی-کاربردی اقتصاد مقاومتی در تاریخ 23 مهر سال 1396، در محل دانشگاه خاتم و با حضور استادان، اقتصاددانان، اعضای انجمن‌های علمی، اعضای انجمن مدیریت ایران، کارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

به گزارش روابط ‌عمومی بانک پاسارگاد، در این همایش محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درخصوص «نهادی‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» سخنرانی کرد.

وی در آغاز درخصوص نقش سیاست‌های کلی گفت: «سیاست‌های کلی» که از نظر جایگاه حقوقی، ذیل قانون اساسی و فوق قانون عادی تعریف می‌شوند، تعریف‌کننده چگونگی حرکت به سوی تحقق آرمان‌های عالیه نظام هستند.

این سیاست‌های کلی در یک ساز و کار منطقی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شوند. وی در ادامه در مورد فلسفه وجودی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد انفعالی نیست؛ بلکه یک جهت‌گیری رو به آینده است و در واقع پایه‌ریزی استمرار نظام‌سازی در حوزه اقتصاد مبتنی بر اصول و ارزش‌های انقلاب ‌اسلامی است.

نظام‌سازی سیاسی مبتنی بر حضور حداکثری و دین‌مدارانه مردم است که ما از آن با مردم‌سالاری دینی یاد می‌کنیم و نظام‌سازی اقتصادی هم مبتنی بر حضور حداکثری مردم است که با نام اقتصاد مقاومتی خوانده می‌شود.

وی افزود: همان‌گونه که در حوزه سیاسی با حضور واقعی و فعال مردم، ساخت سیاسی نظام بتن آرمه شده و به پایداری رسیده است، به‌گونه‌یی که فتنه‌سازی‌های بین‌المللی هم نمی‌تواند به آن آسیب بزند، در حوزه اقتصادی هم با حضور واقعی و فعال مردم، ساخت اقتصادی از آنچنان استحکامی برخوردار خواهد شد که نوسانات بین‌المللی و عدم اطمینان‌های محیطی، حرکت رو به جلوی آن را مخدوش نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک تاکتیک نیست که کوتاه‌مدت باشد و یک واکنش نیست که با تغییر شرایط محیطی مانند رفع تحریم‌ها فراموش شود؛ بلکه دکترین نظام در حوزه اقتصاد است.

 

ارتقاسهم بازار «بانک رفاه» در حوزه بین‌المللی

 عضو هیات‌مدیره بانک رفاه گفت: براساس گزارش بانک مرکزی، سهم بازار بانک رفاه در حوزه ارزی و بین‌المللی ارتقا یافته است.

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه، فرشید فرخ‌نژاد در دومین همایش سراسری مدیران صف و ستاد این بانک در سال جاری اقدامات صورت پذیرفته در حوزه بین‌الملل را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه بانک رفاه جزو بانک‌های موفق در حوزه فاینانس و ریفاینانس بوده و سهم بازار بانک در حوزه ارزی و بین‌المللی ارتقا یافته است.

فرخ‌نژاد با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به قوانین و استانداردهای بین‌المللی از جمله مقررات مربوط به ریسک و تطبیق گفت: باید به صورت متوازن، هماهنگ و همسو با قوانین و مقررات بین‌المللی به جلو گام ‌برداریم.

عضو هیات‌مدیره بانک رفاه اظهار کرد: با درک شرایط اقتصاد کلان و برنامه‌ریزی‌های دولت و الزامات موجود باید خدمات لازم طراحی شود و براساس رویکرد مشتری محوری رضایت بیش از پیش مشتریان را جلب کنیم.

 

ایجاد 2010 شغل مستقیم توسط بانک صنعت و معدن

  با تسهیلات بانک صنعت و معدن ظرفیت تولید بخش انرژی (برق) کشور افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، این بانک با تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی کشور توانسته 6 هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق کشور را تامین مالی نماید.

براساس این گزارش، آذرخش گلستان، مولد برق یزد، تولید برق خوزستان مپنا (بهبهان)، نیروگاه کرمانیان (سیرجان)، ماهتاب کهنوج و 6 طرح مقیاس کوچک با تسهیلات 1215 میلیون دلاری بانک صنعت و معدن به بهره‌برداری رسیده است و در کنار ایجاد اشتغال 1060 نفری، نقش ارزنده‌یی در تامین برق کشور داشته است.

همچنین طرح‌های مصوب راشد تربت‌حیدریه و  12 طرح نیروگاهی مقیاس کوچک با تسهیلات  375 میلیون دلاری این بانک مصوب شده که پس از بهره‌برداری ضمن تامین بخشی از نیاز برق کشور برای 250 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، طرح‌های جاری بانک صنعت و معدن که شامل تولید و گسترش برق امیرکبیر (نیروگاه رودشور)، تدبیرسازان سرآمد (نیروگاه ارومیه)، ساخت و بهره‌برداری انرژی نوین (نیروگاه کاشان)، توسعه انرژی شمال و جنوب (نیروگاه زنجان)، تولید نیروی جنوب شرق صبا (نیروگاه چابهار)، تولید انرژی گستر قشم، برق ماهتاب کاسپین و 6 طرح مقیاس کوچک است با

 1541 میلیون دلار تامین مالی، برای 700نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

براساس هماهنگی و همکاری وزارت نیرو و بانک صنعت و معدن، انتظار می‌رود در سال‌های آینده تامین مالی بخش انرژی و نیروگاهی کشور وارد مراحل جدیدی شود.

 

ارسال نظر