کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۴۷

 شروط اربیل برای حل بحران با دولت مرکزی

وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق برای حل مشکلات مالی و نفتی میان اربیل و بغداد 5 شرط را مطرح کرد. به گزارش العالم، وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اعلام کرده برای حل مشکلات مالی و نفتی میان بغداد و اربیل 5 شرط داریم که از قرار زیر است: شرط اول، پرداخت حقوق بخش‌های خدماتی دولت اقلیم، نیروهای پیشمرگ، پلیس، نیروهای آسایش و بازنشستگان از سوی دولت فدرال که ماهانه ۹۱۵میلیارد دینار عراقی می‌شود. شرط دوم، اختصاص ۱۷درصد از تولیدات نفتی عراق به اقلیم کردستان برای مصارف داخلی و نیروگاه‌های برق. شرط سوم، اختصاص ۱۷درصد از بودجه عمرانی علاوه بر بودجه مربوط به حقوق. شرط چهارم، ارائه تضمین‌هایی از سوی دولت عراق برای فراهم کردن نیازهای مالی شرکت‌های بین‌المللی که براساس قراردادهای منعقده در بخش نفت اقلیم سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرط پنجم، اینکه دولت مرکزی می‌تواند ۱۷درصد از کل تولیدات نفتی عراق را به اقلیم کردستان دهد که در این صورت اقلیم اجرای بندهای دیگر مربوط به مبالغ حقوق و بودجه را برعهده می‌گیرد.

 ابهام درباره حضور طالبان در مذاکرات صلح

درحالی که قرار است نمایندگان افغانستان، چین، پاکستان و امریکا در چند روز آینده در عمان برای احیای مذاکرات صلح با شبه‌نظامیان طالبان افغانستان مذاکره کنند، رهبران ارشد طالبان اعلام کردند هیچ قصدی برای حضور در مذاکرات صلح ندارند. به‌ گزارش اکسپرس، منابع طالبان گفته‌اند هنوز دعوت‌نامه‌یی برای حضور در مذاکرات در مسقط دریافت نکرده‌اند. نشست گروه هماهنگی 4جانبه با حضور افغانستان، چین، پاکستان و امریکا در راستای تسهیل مسیر مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان برگزار می‌شود اما تاکنون این گروه به موفقیت کمی دست یافته است. قرار است امین وقد، یکی از مشاوران نزدیک اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان و یکی از اعضای شورای عالی صلح این کشور در این مذاکرات شرکت کنند.

 سفر هیات امریکایی به ترکیه

هیاتی امریکایی به ریاست جاناتان کوهن، معاون وزارت خارجه امریکا ۱۶ اکتبر در راستای تلاش برای حل بحران اخیر دیپلماتیک میان آنکارا و واشنگتن به ترکیه سفر می‌کند. به ‌گزارش حریت، روابط نه چندان حسنه ترکیه و امریکا در چند هفته اخیر به ‌شدت متشنج شده به طوری که سفارت امریکا در ترکیه اعلام کرد به ‌دنبال بازداشت یک کارمند ترک‌تبار کنسولگری امریکا در استانبول صدور ویزاهای غیرمهاجرتی برای اتباع ترکیه را متوقف می‌کند. در اقدامی تلافی‌جویانه سفارت ترکیه نیز خدمات صدور ویزای غیرمهاجرتی برای اتباع امریکایی را به حالت تعلیق درآورد. پس از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه، آنکارا بارها از واشنگتن درخواست کرده تا فتح‌الله گولن روحانی در تبعید ترکیه‌یی که به گفته آنکارا مغز متفکر این کودتا بوده، مسترد کند اما امریکا نپذیرفته است. ترکیه همچنین از حمایت امریکا از کردهای سوریه به ‌شدت گله‌مند است.

 

ارسال نظر