پاسخ کوبنده بورس به ترامپ

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۳۳
پاسخ کوبنده بورس به ترامپ

گروه بورس  مسعود کریمی  

دونالد ترامپ رییس‌جمهور 71ساله ایالات متحده امریکا در تازه‌ترین و جنجالی‌‌ترین اظهاراتش به دنیا نشان داد که نه تنها در حوزه سیاست بلکه در تاریخ و جغرافیا هم سررشته‌یی ندارد. واکنش صریح فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صحبت‌های ترامپ مبنی بر اینکه هیچ رییس‌جمهور کشوری نمی‌تواند برجام را لغو کند هم در جای خود به دنیا ثابت کرد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار مستحکم‌تر از‌ آن چیزی است که رییس‌جمهور تازه‌کار امریکا و سایر متحدانش به آن می‌‌نگرند.

بر این اساس واکنش نخستین روز‌کاری بورس و اوراق بهادار تهران هم در جای خود جالب توجه بود چراکه علی‌رغم حجم کم معاملات، شاخص‌کل بازار سهام توانست 500واحد افزایش پیدا کند که این اتفاق پس از چند روز حرکت با احتیاط نماگر‌های اقتصادی می‌تواند بازگشت اقبال به بورس را نشان دهد. در سویی دیگر و با نگاهی به سایر بازار‌های مالی مشاهده می‌شود که قیمت دلار نسبت به آخرین روز معاملات با کاهش رو‌به‌رو شد و از روند هیجانی خود دست کشید.

 از همین‌رو «تعادل» در گفت‌وگو با فردین آقا‌بزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده و ابراهیم عنایت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه به تاثیر موضع‌گیری دونالد ترامپ در بورس، بررسی صنایع پیشرو در شرایط فعلی، چگونگی رفتار سهامداری، تاثیر تغییرات قیمت ارز در سهام و روند بورس تا پایان سال پرداخته است که آن را در ادامه می‌خوانید.

 خریداران فعلی؛ برندگان میان‌مدت

و بلندمدت

فردین آقا‌بزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص تاثیر موضع‌گیری ترامپ در بورس بیان کرد: ساختار اقتصاد کشور با فضای تحریم‌ها طی 15الی 20سال گذشته به‌طور کامل آشنا بوده است و در نتیجه اتفاق خاص و جدیدی نخواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که چنین موضوعی را برای اقتصاد به عنوان یک تهدید تلقی کنیم در نقطه مقابل فرصت‌‌هایی از این قبیل تهدید در بازار‌ سرمایه در راستای افزایش نرخ ارز‌ها و کاهش پول ملی که روند آن را هم طی چند وقت اخیر تجربه‌ کرده‌ایم، ایجاد می‌شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اذعان کرد: از همین‌رو، ارزش جایگزینی شرکت‌ها و صنایع افزایش پیدا خواهد کرد. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده افزود: در سویی دیگر به جهت مقایسه نرخ فروش محصولاتی که مشابه آن را در داخل تولید و مبنای قیمت‌گذاری آن نرخ‌ها خارج از کشور است به واسطه افزایش نرخ ارز‌ها، نرخ فروش محصولات هم ارتقا پیدا خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در نتیجه به دلیل اینکه حاشیه سود هم به نوعی ثابت است، تفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات باعث افزایش سود صنایع و شرکت‌ها می‌شود که در این حالت هم با افزایش قیمت سهام و سودآوری آن مواجه خواهیم بود.

فردین آقا‌بزرگی بیان کرد: نگرانی‌هایی در خصوص حفظ و نگهداشت ارزش پول و افزایش نرخ ارز‌ها در بازار وجود دارد که تاثیر این اتفاق در بازار سرمایه، افزایش تقاضا به جهت تبدیل وجوه نقد به دارایی (مالی- فیزیکی) است. بر این اساس، واکنش یا بازخورد این رفتار در بازار سرمایه به استثنای شوک مقطعی که ممکن است به واسطه آثار روانی چنین تصمیمات نابخردانه از جانب امریکا ایجاد شود، می‌تواند در مواردی هم باعث ایجاد فرصت در بورس شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ابراز کرد: صنایعی همانند پتروشیمی، پالایشگاهی، فرآورده‌های نفتی، صادرات محور‌ها و... که مواد اولیه تولید را از داخل کشور تهیه می‌کنند به دلیل افزایش نرخ ارز و نرخ فروش محصولات در خارج از کشور، چنین محصولاتی با توجه به وزن زیادشان در ارزش کل بازار با اقبال رو‌به‌رو خواهند شد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده اظهار کرد: با توجه به صحبت‌های ترامپ در صورت ادامه تحریم‌ها، سایه تاثیرات اقتصادی این امر را به صورت منفی همانند گذشته تجربه کرده‌ایم اما اختصاصا این اتفاق در مورد بازار سرمایه و بازار بورس بازتاب مثبت‌تری را (صرفا به جهت افزایش نرخ ارز‌ها و کاهش ارزش پول ملی) نسبت به آثار منفی‌ای که وجود دارد، شاهد خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در صورتی که روند افزایشی نرخ ارز‌ها ادامه پیدا کند به‌طور قطع افزایش خرید سهام و تقاضا را در بازار خواهیم داشت.

فردین آقا‌بزرگی گفت: خریداران در مقطع فعلی، برندگان در دوره میان‌مدت و بلندمدت خواهند بود.

وی به سهامداران توصیه کرد: از عرضه سهام خودداری کنید و بیشتر به فکر خرید سهام با استراتژی حفظ و نگهداری ارزش پول باشید.

 افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی

با توجه به تحولات اخیر و اظهارنظر‌های نابخردانه رییس‌جمهور ایالت متحده امریکا، ابراهیم عنایت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در خصوص این موضوع بیان کرد: واکنش خانم موگرینی نماینده اتحادیه ‌اروپا در راستای حمایت قاطع از برجام بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تایید و حمایت همه‌جانبه اکثر کشور‌های دنیا از ادامه برجام نشان از اثبات حقانیت ایران در سطح جهان دارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: طی چند وقت اخیر خبر‌هایی مبنی بر شروع مجدد همکاری بانک‌های اروپایی، فنلاندی و سایرکشور‌‌ها با ایران به گوش می‌رسد که این اتفاق نشان از افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی کشور با جهان دارد. ابراهیم عنایت ابراز کرد: سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌‌مند به حضور در بازار‌های مالی، نه فقط برای فعالیت‌های تجاری بلکه بیشتر در حوزه‌های سرمایه‌گذاری در داخل کشور هستند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه اذعان کرد: این نکات نشان‌دهنده این امر است که کشور‌های دنیا به خصوص اروپایی‌ها دیدگاه مثبتی به این موضوع دارند که امیدواریم مسوولان طوری مدیریت کنند که بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی ایران باشیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص روند بازار نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه مسائل خارجی تاثیر بسزایی در روند اقتصادی ایران دارند اما بیشتر موضوعات داخلی هستند. اقتصاد باید از حالت تجاری و دلالی فاصله بگیرد و به سمت اقتصاد مولد حرکت کند.

وی افزود: موضوع اقتصاد مولد را مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند، زیرا تا زمانی که اقتصاد مولد وجود نداشته باشد اشتغال، توسعه اقتصادی، رشد صنعتی و... پیش نخواهد رفت.

 این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه گفت: خرید جنس و فروش آن با یک قیمتی بالاتر، هیچ‌گونه ارزش افزوده واقعی در پی نخواهد داشت.  ابراهیم عنایت بیان کرد: باید شرکت‌های فعال در بورس تقویت شوند و در نقطه مقابل بورس هم به وظیفه اصلی خود که همان تامین مالی شرکت‌ها است، اهتمام بورزد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شرکت‌ها مجبورند با نرخ‌هایی زیاد از سیستم بانکی پول قرض کنند که در نهایت پس از یک یا دو سال این پول باید با بهره بالا پس داده شود که این اتفاق در نهایت از میزان توان شرکت‌ها در امر سرمایه‌گذاری می‌کاهد.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه اذعان کرد: شرکت‌ها دسترسی به منابع مالی با قیمت مناسب و باکیفیت بالا ندارند که این مهم در جای خود می‌تواند از بزرگ‌ترین مشکلات بازار محسوب شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: نبود چنین امکانی باعث می‌شود که متاسفانه شرکت‌ نتواند پول را در راستای سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصادی و رشد بورس مصرف کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: صنایع خودرو‌سازی با توجه به ارتباط با اروپا، همچنین صنایع صادرات محور، پالایشی، پتروشیمی، معدن و... که ارزش افزوده واقعی ایجاد می‌کنند و قابلیت صادرات دارند می‌توانند با اقبال رو‌به‌رو شوند.

وی به سهامداران توصیه کرد: به‌هیچ عنوان با توجه به موضوعاتی از جمله تکنیکال به داد‌و‌ستد سهام در بورس نپردازید. این در حالی است که بررسی صنایع با تجزیه و تحلیل بنیادی که کدام صنعت در چند سال آینده می‌تواند از رشد مناسبی برخوردار باشد را شناسایی و اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

 

ارسال نظر