کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۶۷

  آغاز استقرار نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه

کمتر از یک ماه پس از انتشار خبر طرح حضور ارتش ترکیه در شمال سوریه، ارتش این کشور جمعه در بیانیه‌یی از آغاز ایجاد پست‌های دیدبانی در استان ادلب خبر داد. به ‌گزارش رویترز، نیروهای ترکیه یک روز پیش‌تر ساخت پست‌های دیدبانی در استان ادلب در شمال سوریه را آغاز کرده‌اند. به ‌گفته ارتش ترکیه، این پست‌های دیدبانی در چارچوب توافق ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب برپا می‌شود. ارتش ترکیه در بیانیه رسمی خود تاکید کرده وظیفه خود را در راستای توافقی که با ایران و روسیه دارد انجام می‌دهد. نیروهای نظامی ترکیه سال گذشته وارد شرق ادلب شدند و در عملیات سپر فرات از مخالفان مسلح بشار اسد حمایت کردند که علیه گروه‌های جهادی و کردها می‌جنگند.

  رهایی خانواده امریکایی از بند طالبان در پاکستان

نیروهای پاکستانی یک خانواده پنج نفری امریکایی را که از سوی طالبان افغانستان به گروگان گرفته ‌شده بودند، آزاد کرده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، این خانواده در جریان عملیات در منطقه قبیله‌یی «کرم» پاکستان نزدیک به مرز افغانستان نجات داده شدند. ارتش پاکستان از این خانواده نام نبرده اما جوشوا بویل اهل کانادا و همسرش کایتلن کلمن از امریکا ۲۰۱۲ در افغانستان ربوده شده بودند. طالبان در ازای آزادی این خانواده، خواستار رهایی سه نفر از زندانیان‌شان در افغانستان بودند.

   افزایش اعدام‌ها در عربستان، کویت و بحرین

سازمان دموکراسی و حقوق بشر بحرین کاهش صدور حکم اعدام در عربستان، کویت و بحرین را خواستار شده است. به گزارش ایرنا، عربستان یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار اعدام را به خود اختصاص داده و در سه سال گذشته، سالانه بیش از 100 نفر را اعدام کرده است؛ این در حالی است که بحرین در ژانویه با لغو حکم توقف اعدام، سه نفر از زندانیان را پس از شکنجه اعدام کرد. در میان افراد اعدام شده از ماه ژوئن در عربستان چهار مخالف سیاسی که به‌دلیل مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز دستگیر شده بودند، وجود دارند که مقامات سعودی با شکنجه درصدد اعتراف‌گیری از آنها بودند. 18 زندانی دیگر به جرم شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز منتظر اجرای حکم اعدام هستند.

  تروریست‌ها در افغانستان سه‌برابر شده‌اند

مشاور امنیت ملی افغانستان گفته شمار تروریست‌ها در افغانستان در مدت هفت سال گذشته به سه‌برابر افزایش یافته‌ است. به گزارش بی‌بی‌سی، محمد حنیف اتمر گفته افغانستان تنها با تروریست‌های داخلی روبه‌رو نیست بلکه از هر چهار تروریست یک نفر از آنان خارجی است. به‌ گفته او، ترویست‌‌های خارجی در افغانستان یا با القاعده و داعش ارتباط دارند یا به شبکه‌های تروریستی منطقه‌یی و پاکستانی مانند لشکر طیبه، جیش محمد و تحریک طالبان پاکستان مرتبط هستند.

 

ارسال نظر