امریکا و اسراییل از یونسکو خارج می‌شوند

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۶۳

گروه جهان

 وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که این کشور به‌دلیل عضویت فلسطین در سازمان یونسکو از این سازمان خارج خواهد شد. گفته شده، امریکا ۳۱ دسامبر از یونسکو خارج می‌شود. علت این تصمیم‌گیری مواضع اخیر سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد علیه رژیم‌صهیونیستی بوده است.  به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است: «این تصمیم به سادگی اخذ نشده و نگرانی امریکا در رابطه با اشکالات فعالیت‌های یونسکو، مانند نیاز به اصلاحات و موضع‌گیری ضد اسراییلی این سازمان را منعکس می‌کند.» از سال ۲۰۱۱ که یونسکو فلسطین را به عنوان عضو کامل پذیرفت، امریکا و اسراییل اختلاف‌نظرهایی را با این سازمان ابراز کرده‌اند.

اسراییل نیز کمی پس از اعلام این تصمیم امریکا اعلام کرد که از یونسکو خارج می‌شود. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل تصمیم امریکا را «شجاعانه و اخلاقی» توصیف کرده است. رژیم‌صهیونیستی در چند سال اخیر یونسکو را متهم کرده است که «هویت یهودی» مناطقی مثل بیت‌المقدس و الخلیل را نادیده می‌گیرد.  این نخستین ‌باری نیست که امریکا از یونسکو خارج می‌شود. ایالات متحده در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان و در خلال جنگ سرد نیز از این سازمان خارج شده بود. امریکا زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز در اعتراض به پذیرفته شدن فلسطین به عنوان یکی از اعضای یونسکو، کمک‌های مالی خود به این سازمان را ۸۰میلیون دلار کاهش داد. در این حال رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا گفته است، این مرتبه این کشور همچنان به عنوان یک ناظر در سازمان یونسکو حضور داشته و به مشارکت خود ادامه می‌دهد.

یونسکو نیز در واکنش به این موضع‌گیری امریکا اعلام کرد: امریکا با این خروج ضربه بزرگی به کل سازمان ملل می‌زند. در همین حال، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از تصویب پیش‌نویس دو قطعنامه مربوط به فلسطین با عنوان «فلسطین اشغالی» و «موسسات فرهنگی و آموزشی» توسط نهاد علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) حمایت کرد. ریاض مالکی با صدور بیانیه‌ مطبوعاتی از کشورهایی که از این دو قطعنامه حمایت کرده‌اند نیز تقدیر و تشکر کرد و گفت: این دو قطعنامه حافظ میراث و آثار باستانی و مقدسات فلسطین هستند.

 

 

ارسال نظر