عدم توفیق در جایگزینی روش‌های غرقابی با آبیاری مدرن

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۸۱

گروه انرژی|

چندی پیش انتشار گزارشی از سوی وزارت نیرو مشخص کرد که سدهای حوزه کارون بزرگ در سال آبی گذشته بدترین وضعیت در میان سدهای ایران را داشته و سال آبی جدید را با مقدار اندکی حجم آب که معادل تنها 2.5میلیارد متر مکعب است، آغاز کرده‌اند. دیروز نیز اظهارات منتشر شده از سوی مدیرکل حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان حاکی از این مساله است که دولت‌ها نه تنها در توسعه روش‌های کشاروزی با آبیاری مدرن موفق نبوده‌اند بلکه استفاده از روش‌های غرقابی در مزارع افزایش نیز یافته است. اطلاعاتی که دوربین‌های ماهواره‌یی آن را به ثبت رسانده‌اند. به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو مدیرکل حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با تاکید بر اینکه استفاده از روش‌های آبیاری غرقابی در بالادست حوضه آبریز کرخه افزایش پیدا کرده است، گفت: بررسی اطلاعات به دست آمده حاکی از افزایش و توسعه سطح زیرکشت این منطقه با وجود محدودیت منابع آبی و ذخایر روان‌آب‌ها دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم ‌پیوسته حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌های حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در سال آبی گذشته(ابتدای مهر ماه 95 تا شهریور ماه 96) را 370میلی‌متر اعلام کرده و افزود: این رقم در مقایسه با بارش‌ 364میلی‌متری مدت مشابه سال آبی 94 رشد مثبت 2درصدی و نسبت به متوسط بلندمدت 48ساله افزایش 3درصدی را نشان می‌دهد.

هاشمی حداکثر میزان بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان را با 898 میلی‌متر برای استان لرستان و کمترین آن را با 84 میلی‌متر برای اهواز برشمرد و گفت: در این بین حوضه آبریز کارون بزرگ با 496میلی‌متر بارش در سال آبی گذشته افت 20درصدی بارش‌ها نسبت به سال آّبی 95-94 و کاهش 23درصدی نسبت به متوسط بلندمدت 48ساله را نشان می‌دهد.

هاشمی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: حوضه آبریز زهره و جراحی نیز به مراتب وضعیت مساعدتری نسبت به 3حوضه قبلی این بخش نداشته است و با ثبت بارش 280میلی‌متری کاهش 23درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و افت 31درصدی نسبت به متوسط بلندمدت را به ثبت رسانده است. در این بین حتی حله رود نیز با وجود بارش‌ 264میلی‌متری، کاهش 11درصدی نسبت به متوسط بلندمدت 48ساله داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی اعداد و ارقام سایر حوضه‌های آبریز خلیج فارس و عمان حکایت از شرایط به مراتب متفاوت‌تری نسبت به دیگر موارد اشاره شده دارد به طوری که تنها در زیر حوضه بلوچستان جنوبی با ثبت بارش 111میلی‌متری شاهد افزایش 171درصدی ریزش‌های جوی این منطقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد 23درصدی در مقایسه با مدت مشابه متوسط بلندمدت بوده‌ایم.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم‌ پیوسته حوضه‌های آبریز خلیج فارس گفت: با توجه به خشکسالی‌های متوالی این حوضه آبریز متاسفانه از نظر روان‌آب‌ها و اثربخشی آنها در شرایط مساعدی قرار نداریم و غالبا در حوضه با کاهش روان‌آب‌ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به استفاده از تصاویر ماهواره‌یی برای تعیین سطح زیرکشت حوضه آبریز کرخه عنوان کرد: بررسی اطلاعات به دست آمده حاکی از افزایش و توسعه سطح زیرکشت این منطقه با وجود محدودیت منابع آبی و ذخایر روان‌آب‌ها دارد.

هاشمی بر لزوم افزایش پایش‌های صحرایی و میدانی در این بخش تاکید کرد و گفت: در بخش دیگری از این اطلاعات به دست آمده، مشخص شده است که پمپ‌های منصوبه در زیرحوضه آبریز فزونی یافته و نه تنها شاهد عدم استفاده از شیوه‌های آبیاری مدرن برای افزایش اثربخشی و راندمان کشاورزی این منطقه بوده‌ایم بلکه استفاده از روش‌های آبیاری غرقابی مزارع در بالادست نیز افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم ‌پیوسته حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: متاسفانه رقابت مصرف آب در بخش‌های مختلف این حوضه آبریز افزایش یافته است تا افراد بتوانند سهم بیشتری از منابع آبی این بخش را به خود اختصاص دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم ‌پیوسته حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان با تاکید بر اینکه شاهد مصرف آب فاقد اثرگذاری لازم در حوضه هستیم، بیان کرد: مصرف‌ها معمولا به صورت نقطه‌یی انجام می‌شود و مطمئنا اگر چنین روندی اصلاح شود بسیاری از چالش‌های این بخش سامان خواهد یافت.

 

ارسال نظر