فرعون‌هایی در زیر خیابان‌های مصر

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۳۲
فرعون‌هایی در زیر خیابان‌های مصر

 باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود موفق به کشف بخشی از مجسمه «آخناتون» فرعون مصر باستان شدند.

گروهی از باستان‌شناسان بریتانیایی-مصری از دانشگاه کمبریج در ماموریت کاوش‌ خود در سایت بزرگ باستان‌شناسی «عمارنِه» در شرق رودخانه نیل موفق به کشف سر مجسمه «آخناتونژ»، فرعون مصر باستان شدند که دوران حکومت آن بر سرزمین مصر به سال ۱۳۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا به نقل از اهرام آنلاین، «مصطفی وزیری»، دبیرکل شورای عالی آثار تاریخی مصر در این باره گفت: این مجسمه که بخشی از یک مجسمه بزرگ‌تر بوده از سنگ گچ ساخته شده و دارای ارتفاع ۹سانتی‌متری، طول، 13.5سانتی‌متر و عرض ۸سانتی‌متر است. این اکتشاف از اهمیت بالایی برخوردار است، به دلیل آنکه شواهدی درباره پایتخت مصر باستان در زمان آخناتونژ دهمین فرعون دودمان هجدهم مصر در اختیار محققان قرار می‌دهد چرا که دوران حکومت آخناتون یکی از جنجالی‌ترین دوره‌ها در تاریخ مصر باستان است.

سایت باستان‌شناسی عمارنه در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر منیا قرار دارد که شامل بقایای شهری است که توسط آخناتون و همسرش نفرتیتی است که شامل معابد، کاخ‌ها و گورستان‌های باستانی فوق‌العاده‌یی است.

این نخستین‌بار نیست که در قاهره یک مجسمه باستانی یافت می‌شود. پیش از این نیز، در اسفند 95، باستان شناسان مصری و آلمانی از شناسایی و بیرون کشیدن یک مجسمه ۸متری از زیر خیابان‌های منطقه المطریه در قاهره پایتخت مصر خبر داده بودند. وزارت آثار باستانی مصر می‌گوید تا به حال نیم تنه این مجسمه و بخش پایینی سر آن را یافته است و اگر تلاش‌ها برای یافتن بقیه بدنه این مجسمه به نتیجه برسد، امکان نصب آن در موزه بزرگ مصر برای بازدید عموم از سال آینده میلادی فراهم می‌شود. همچنین باستان شناسان در سال ۲۰۰۶ هم موفق به شناسایی یک مجسمه چهار تنی از رامسس دوم شدند.

 

ارسال نظر