اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۹۳

رشد نرخ دلار و ثبات سکه در بازار

قیمت انواع سکه در بازار تهران تغییر محسوسی نسبت به روز دوشنبه نداشت اما نرخ دلار افزایش یافت.

به گزارش «تعادل»، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه‌شنبه در بازار تهران با ۱۰۰تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه یک میلیون و ۲۴۷هزار و ۹۰۰تومان داد و ستد شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۸۰۰تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه یک‌میلیون و ۲۱۶هزار و ۳۰۰تومان ارزش‌گذاری شده بود. از سویی دیگر نیم سکه بهار آزادی شاهد افت ۲۰۰تومانی بود و ۶۴۶هزار و ۷۰۰تومان معامله شد. ربع سکه بهار آزادی نیز با رشد ۵۰۰تومانی نسبت به روز دوشنبه ۳۶۹هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی نیز با ۴۰۰تومان کاهش، ۲۵۰هزار و ۵۰۰تومان بود. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز دیروز در بازار آزاد با ۶۹تومان رشد ۱۲۰هزار و ۵۸۱ تومان ارزش‌گذاری شده بود. صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۱۴تومان رشد ۳هزار و ۹۱۸تومان فروختند. همچنین هر یورو را با ۹تومان کاهش ۴هزار و ۶۸۱تومان و هر پوند با ۱۰تومان افت ۵هزار و ۲۵۳تومان بود.

بانک‌ها ملزم به درج نرخ سود سپرده‌های بلندمدت شدند

بانک‌ها و موسسات اعتباری به تازگی موظف به درج نرخ سود سپرده‌های بلندمدت شده‌اند. براساس بخشنامه‌یی که به تازگی به شبکه بانکی ارسال شده است، بانک مرکزی از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواسته است که نرخ سود سپرده‌های بلندمدت را الزاما روی برگه‌های سپرده درج کنند.

به گزارش ایرنا، پیش از این بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به دلیل دور زدن نرخ‌های سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری از درج نرخ سود سپرده‌ها روی برگه‌های سپرده اجتناب می‌کردند. براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که به تازگی به شبکه بانکی ابلاغ شده است، بانک‌ها باید روی برگه‌های سپرده، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری را درج کنند. هم‌اکنون حداکثر نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ۱۵درصد است. البته به نظر می‌رسد با وجود تاکید بانک مرکزی درج نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری روی برگه‌های سپرده به صورت سیستمی انجام نشده و کاربران بانک‌ها نرخ‌ها را به صورت دست‌نویس درج می‌‌کنند.

 

شروط بازگشایی نماد بانک‌ها اعلام شد

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام شروط بازگشایی نماد بانک‌ها گفت: فرآیند اخذ گزارش حسابرسی و ارائه به بانک مرکزی برای دریافت مجوز مجمع درحال انجام است و در صورت صدور مجوز، بانک‌ها مشکلی برای برگزاری مجمع ندارند. سعیدمحمد علیزاده با اشاره بازگشایی نماد بانک‌ها به شرط انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده، برگزاری مجمع سالانه و رعایت کامل مفاد دستورالعمل افشای اطلاعات درخصوص مشکلات نظام بانکداری به دلیل تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات طی یک سال گذشته به سنا گفت: با توجه به اهمیت بحث شفاف‌سازی بیشتر بازار سرمایه، ارائه اطلاعات به موقع توسط ناشران یکی از الزامات هیات‌مدیره شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس است و بانک‌ها نیز از این امر مستثنا نیستند.

با عنایت به تفاهمنامه منعقد شده اخیر بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی درخصوص حل و فصل موضوع، بانک‌ها موظف به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده به بانک مرکزی و اخذ مجوز برگزاری مجمع هستند. به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، فرآیند اخذ گزارش حسابرس نسبت به صورت‌های مالی بانک‌ها و ارائه این صورت‌ها به بانک مرکزی درحال انجام است و در صورت اخذ مجوز برگزاری مجمع از بانک مرکزی مشکلی برای برگزاری مجمع وجود ندارد. علیزاده با بیان اینکه توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی براساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق تهران و فرابورس ایران صورت می‌پذیرد، گفت: برای رعایت یکسان حقوق سهامداران فعلی و آتی، بازگشایی نماد‌های معاملاتی منوط به انتشار و افشای کامل اطلاعات مطابق مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان است.  موضوع تخلفات احتمالی نقض مفاد قانون و دستورالعمل‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار توسط هیات‌مدیره شرکت‌های مذکور از طریق طرح در کمیته پیگیری تخلفات سازمان درحال پیگیری است. طی چند ماه گذشته بررسی‌های وسیعی برای بازنگری دستورالعمل‌های توقف و بازگشایی نماد‌ها با هدف کاهش زمان توقف انجام شده و با کسب نظر از فعالان و متخصصان بازار، اصلاحات وسیعی در دستورالعمل‌ها انجام شده که به تصویب هیات‌مدیره سازمان رسیده است.

بانک‌های اروپایی آماده همکاری با ایران هستند

مدیر بخش خدمات مالی بانک آلمانیKPMG در مجمع ایران و اروپا گفت: ایران گام‌های مهمی در مسیر جذب فاینانس و منابع مالی خارجی برداشته و بانک‌های بسیاری در اروپا آماده همکاری با ایران هستند.

به گزارش ایرنا، «اولریش فان زانتیر» مدیر بخش خدمات مالی بانک KPMG آلمان گفت: پس از برداشته شدن تحریم‌ها، اقدامات خوبی در مسیر بهبود اقتصادی ایران انجام شده هر چند هنوز انتظارات به طور کامل محقق نشده و کارهای بیشتری باید انجام شود. فان زانتیر در این سخنرانی با موضوع «رسیدن به استانداردهای جهانی در بانکداری» به ارائه توضیحاتی درباره مسائل مربوط به داد و ستدهای بانکی و مالی با ایران پرداخت و گفت: فاینانس و جذب اعتبار خارجی از چالش‌های مهم بوده و ایران گام‌های خوبی در این مسیر برداشته اما لازم است که اقدامات بیشتری انجام شود. توصیه ما به شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی این است که جلو بروید و با ایران کار کنید؛ اگر شرکت‌ها جلو بروند به تبع آنها دولت‌ها نیز خود را تطبیق خواهند داد زیرا کار با ایران منافع زیادی برای تجارت بین‌المللی دارد. این مدیر بانکی آلمانی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درخصوص موضوع خطر«بازگشت تحریم‌ها» (snap back) گفت: من سیاستمدار نیستم اما برداشت من این است که خارج از امریکا همه خواستار کار با ایران هستند. اروپایی‌ها خواستار بازگشت تحریم‌ها نیستند. وی افزود: من خوشبین هستم؛ هر چند موضوع بازگشت تحریم‌ها یک نگرانی است و موجب اکراه برخی شرکت‌ها از کار با ایران می‌شود اما با اطمینان می‌گویم که هزاران بانک و شرکت متوسط و کوچک و شماری از شرکت‌های بزرگ آماده کار با ایران هستند.

 

ارسال نظر