اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۷۷

 برگزاری آیین خیمه‌سوزان عصر عاشورا در خراسان رضوی

مشهد|آیین سنتی خیمه‌سوزان روز عاشورا عصر دیروز در مناطق مختلف خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد برگزار شد.این مراسم بخشی از مراسم تعزیه‌خوانی است که در آن تعزیه‌خوانان به یاد خیمه‌های برگزاری آیین سنتی خیمه‌سوزان عصر عاشورا در خراسان رضوی پس از شهادت امام حسین(ع)، خیمه‌های برافراشته شده در طول دهه اول محرم را آتش می‌زنند. مردم نیز با حضور در این مراسم به یاد اسرای کربلا و آتش گرفتن خیمه‌های خاندان امام حسین(ع) عزاداری و سوگواری می‌کنند.

 اهدای 2هزار و 380کیسه خون در آذربایجان‌شرقی

تبریز| مردم نوعدوست آذربایجان‌شرقی از روز تاسوعای حسینی تا ظهر عاشورا در 5 پایگاه خون‌گیری استان 2هزار و 380کیسه خون اهدا کردند. مدیر کل انتقال خون استان گفت: در این دو روز یک هزار و 661 نفر در پایگاه‌های تبریز، 493نفر در پایگاه مراغه و 226نفر نیز در پایگاه میانه خون خود را اهدا کرده‌اند. دکتر مثمر افزود: خون‌گیری از داوطلبان اهدای خون ادامه دارد و پایگاه‌های آخونی و مسجد کبود به همراه دو پایگاه ثابت مراغه و میانه آماده دریافت خون از عزاداران امام حسین علیه السلام هستند.

 اقامه نماز ظهر عاشورا در سراسر فارس

شیراز| نماز ظهر عاشورا با حضور عزاداران حسینی در سراسر استان فارس و بیش از 500 بقعه متبرکه این استان اقامه شد. عزاداران حسینی که در دهمین روز محرم در تعزیت شهادت امام حسین(ع) و یارانش در کربلا از صبح در قالب هیات‌هایی به عزاداری مشغول بودند، نماز ظهر را در تبعیت از سیدالشهدا (ع) به جماعت اقامه کردند. عزاداران در شیراز با حضور در حرم‌های مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) و سید علاءالدین حسین(ع) در نماز جماعت ظهر عاشورا شرکت کردند.

 توزیع 44هزار وعده غذای نذری در گیلان

رشت| 44هزار وعده غذای نذری در روز عاشورای حسینی بین عزاداران شهرستان‌های فومن، ماسال و تالش توزیع شد. خیران فومن دیروز 20هزار وعده غذای نذری بین عزاداران عاشورا توزیع کردند. در ماسال هم خیران این شهرستان در رسمی دیرین 4 هزار وعده غذای نذری میان عزاداران حسینی توزیع کردند. خیر تالشی هم دیروز بر اساس سنتی 20ساله، 20هزار وعده آش دوغ بین عزاداران توزیع کرد. برای پخت 25دیگ‌ آش دوغ به وزن 4هزار و 500 کیلوگرم در تالش، 3تن دوغ، 250کیلوگرم سبزی، 500کیلوگرم برنج هاشمی و 750کیلوگرم انواع حبوبات، تخم‌مرغ، کره و ادویه مصرف شد. این خیر برای پخت این آش 120میلیون ریال هزینه کرد.

 شرکت گردشگران اروپایی در عزاداری دیهوک

بیرجند| 9نفر از گردشگران اروپایی در عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دیهوک خراسان جنوبی شرکت کردند. پنج نفر خانم و سه نفر آقا از کشور سوییس که قصد عزیمت به کویر مصر به وسیله شرکت گردشگران اروپایی را داشتند در مراسم عاشورای حسینی دیهوک شرکت کردند. این افراد که از مشهد عازم اصفهان بودند همچنین از بافت‌های قدیمی شهر دیهوک بازدید کردند.

 سمنان نهمین استان سالمند کشور

سمنان| استان سمنان با داشتن بیش از ۷۰هزار نفر سالمند، نهمین استان سالمند کشور است. علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اعلام این خبر گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد بانوان سالمند از آقایان بیشتر است. به گفته وی، ۳۵ هزار و ۵۰۴ نفر از سالمندان استان سمنان از خانم‌ها و ۳۴ هزار و ۵۷۵ از آقایان سالمند هستند. مدیرکل بهزیستی استان سمنان از تاسیس مراکز دولتی نگهداری از سالمندان در این استان خبر داد و گفت: چهار مرکز روزانه و چهار مرکز شبانه‌روزی ویژه سالمندان به صورت خصوصی در استان سمنان فعالیت می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: معاینه در منزل و نگهداری شبانه‌روزی در مراکز سالمندان از جمله فعالیت‌های بهزیستی در حمایت از سالمندان است.

 کاهش 13درصدی بارندگی در همدان

همدان| سرپرست شرکت آب منطقه‌یی همدان با بیان اینکه در سال آبی 96-95، 406میلیمتر برف و باران در همدان باریده است، گفت: بارش‌ها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال آبی 95-94، 13درصد کاهش داشته است. منصور ستوده با اشاره به اینکه بارش استان در مدت مشابه سال 95-94، 465میلیمتر و متوسط بلندمدت 353میلیمتر بوده است، اظهار کرد: بارش‌ها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال آبی 95-94، 13 درصد کاهش و در مقایسه با متوسط بلندمدت 15 درصد افزایش داشته است. وی خاطرنشان کرد: در محدوده مطالعاتی همدان ـ بهار ایستگاه سد اکباتان 401میلیمتر بارندگی رخ داده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 441 میلیمتر بوده است که 9درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 ۱۴هزار زائر پاکستانی وارد سیستان و بلوچستان شدند

زاهدان| مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌یی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۱۴هزار زائر پاکستانی عتبات عالیات از ۲۴شهریورماه تاکنون از طریق پایانه مرزی میرجاوه استان سیستان و بلوچستان وارد خاک ایران شده‌اند. علی خانقایی اظهار داشت: بیش از 14هزار زائر و 200زائر پاکستانی عتبات عالیات از 24 شهریورماه تاکنون از طریق پایانه مرزی میرجاوه استان سیستان و بلوچستان وارد خاک ایران شده‌اند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌یی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ورود این زائران پاکستانی به خاک ایران در این مدت با اتوبوس و پای پیاده انجام شده، افزود: 7هزار و 700زائر با 175 دستگاه اتوبوس پاکستانی و 6هزار و 502زائر به صورت پیاده در این مدت از مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شده‌اند.

 

ارسال نظر