یک هفته با ساختمان آجری

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۷۰

بورس کالا در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مذاکره وزارت نفت با بورس کالا برای تامین خوراک صنایع پایین‌دستی، لزوم تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، و بورسی شدن پسته دامغان در مهر ماه از مهم‌ترین آنها بود.

 تامین خوراک صنایع پایین‌دستی: به گفته وزیر نفت، تامین نیاز تولیدکنندگان کوچک باید تسهیل شود که برای این موضوع با بورس مذاکراتی صورت گرفته و راه‌حل‌هایی نیز در دستور کار قرار دارد. بیژن زنگنه گفت: حرکت توسعه‌یی صنایع بالادستی پتروشیمی ادامه دارد و با توجه به این موضوع، خوراک کافی و ارزان برای توسعه بالادست این صنعت موجود است. وی ادامه داد: با تکمیل زنجیره طرح‌های پتروشیمی، فرصت بزرگی برای ایران برای افزایش ارزش افزوده و دستیابی به تکنولوژی به وجود می‌آید. برای دستیابی به جایگاه واقعی ایران در صنعت پتروشیمی، باید تولید محصولات با ارزش افزوده پایین را از دستور کار خود دور کنیم.  

 ثبات بازار پتروشیمی: معاون وزیر نفت گفت: همگام با سیاست‌های دولت، توسعه متوازن مناطق کشور با تلاش سیاست‌گذاران پتروشیمی از طریق ثبات در بورس کالا و کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی و همچنین تولید گریدهای جدید پلیمری در کشور انجام خواهد شد. مرضیه شاهدایی تصریح کرد: این جهش موتور محرک صنعتی و اقتصادی در صنایع پایین‌دستی به شمار می‌آید و در این دوران توانستیم مذاکراتی را با شرکت‌های بین‌المللی داشته باشیم که به امضای تفاهمنامه‌هایی ختم شد. وی افزود: از سرگیری حضور در بازارهای جهانی و همچنین دسترسی به منابع مالی، از جمله دستاوردهای پسابرجام در صنعت پتروشیمی است وهمه مسوولان و دست‌اندرکاران کشور باید با استفاده از ابزارهای مناسب زمینه لازم را برای جذب سرمایه‌های خارجی فراهم کنند.

 گره‌گشایی از تامین مالی بنگاه ها: رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به لزوم استمرار و منظم بودن عرضه محصولات در بورس کالای ایران، گفت: کشف واقعی قیمت‌ها، جلوگیری از انحصار و شفافیت در روند دادوستدها از ثمرات معامله محصولات متنوع با روش‌های نوین معاملاتی در بورس کالای ایران است. مهدی کرباسیان افزود: بورس کالای ایران از نهادهای با اهمیت در اقتصاد کشور به شمار می‌رود که با ایجاد شفافیت و سلامت در فعالیت‌های اقتصادی و حفظ منابع تولید‌کننده و مصرف‌کننده، نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بدیهی است که پیشرفت بورس کالا طی سال‌های اخیر به عوامل مختلفی بستگی داشته و دارد که یکی از این مسیرهای پیشرفت، شفافیت بالای بازارهای معاملاتی بوده است که همواره نظاره‌گر آن هستیم. در این میان بحث عرضه و تقاضا و از سویی تعادل در قیمت‌ها به این سیستم معاملاتی کمک کرده تا اهدافش را در مسیر درست هدایت کند. به گفته کرباسیان، خوشبختانه با سیاست‌هایی که دولت دوازدهم در پیش گرفته است، اقتصاد کشور به سمت شفافیت، مبارزه با فساد، ایجاد رونق و اشتغال حرکت می‌کند و این نشان می‌دهد که بازاری همچون بورس کالای ایران نیز در این دولت از جایگاه مناسبی برخوردار خواهد بود.

 پیش‌بینی‌پذیری بازار برای ٣ گروه: یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص پیش‌بینی‌پذیری بازارها در دنیا و مزایای آن اظهار داشت: در دنیا بازارهای آتی، آپشن و حتی سلف در بورس‌های کالایی جهت پیش‌بینی‌پذیری بازارها بسیار مفید است و ضمن پوشش ریسک سرمایه‌گذاری برای خریداران و فروشندگان با استفاده از این ابزارها، می‌توان از آنها برای کاهش نوسانات کاذب و التهاب قیمت‌ها در بازار کمک گرفت.

مصطفی صفاری به بازیگران و استفاده‌کنندگان از ابزارهای مالی موجود در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین گروهی که از این ابزارها بهره می‌گیرند، خریداران و فروشندگان واقعی کالاها هستند که تمایل دارند همزمان با دادوستد یک کالا در بورس، پیش‌بینی واقع‌بینانه‌یی از روند آتی قیمت‌ها در اختیار داشته باشند. دومین گروه نیز سفته‌بازان نام دارند که انتظارات را با واقعیت‌ها انطباق می‌دهند و به کمک این ابزارها، از شتاب قیمت‌ها چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی بازدهی کسب کرده و بهره می‌برند. صفاری در توصیف ویژگی‌های گروه سوم نیز گفت: بازیگران دسته سوم افرادی هستند که کالا را در اختیار داشته و می‌خواهند خود را در مقابل نوسانات آتی قیمت‌ها بیمه کرده و ریسک خود را پوشش دهند. صفاری با بیان اینکه بورس کالا ابزاری مناسب برای پیش‌بینی‌پذیر کردن کالاها در بازار است، خاطرنشان کرد: استفاده از ابزارهای بورس کالا همچون معاملات آتی، سلف و آپشن‌ها این امکان را فراهم می‌سازد که خریدار و فروشنده کالاها تضمین لازم را برای تامین و در اختیار گرفتن کالای موردنظر یا برنامه‌ریزی برای تولید و فروش آن داشته باشند.  

 تامین منافع جوجه یک روزه: یک پرورش‌دهنده جوجه یک روزه به مزایای عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: حذف واسطه‌ها و کشف قیمت شفاف در بورس کالا از مهم‌ترین مزایای عرضه جوجه یک روزه در این بازار است.

ضمن اینکه فرآیند فروش این کالا در بورس آسان‌تر از بازار خرده فروشی است. مهدی سبحانی افزود: همچنین وصول سریع‌تر پول مجتمع‌های پرورش‌دهنده جوجه یک روزه آن هم به صورت نقدی و در مدت چند روز مزیت دیگری است که مجموعه‌های فعال در این حوزه را به سمت عرضه در بورس کالا ترغیب می‌کند. سبحانی ضمن تاکید بر ایجاد ثبات قیمت‌ها در بازار با عرضه گسترده در بورس کالا، عنوان کرد: عرضه در بورس کالا ضمن ایجاد منافع برای عرضه‌کننده، در کاهش هزینه‌ها به خریداران نیز کمک می‌کند.

 افت و خیز کامودیتی‌ها: کامودیتی در هفته گذشته کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روند متفاوتی را تجربه کردند و با فراز و فرود مواجه شدند. در هفته گذشته بازار انرژی شاهد سقوط قیمت نفت به علت انتشار اطلاعات اقتصادی مختلف مراه با کاهش میزان سرمایه‌گذاری بود این در حالی است که بلاهای طبیعی هم چنان به بالا ماندن قیمت گاز طبیعی کمک می‌کند و مشکلات در صنعت زغال سنگ نیز ممکن است به سایر شرکت‌های انرژی نیز برسد.  در بازار فلزات شرایط چندان امیدوار‌کننده نبود و کمبود میزان تقاضا و افزایش قیمت دلار سبب سقوط قیمت‌های مس و طلا شد و قیمت فولاد به علت افت تولید روند نزولی داشت. در بازار کشاورزی نیز با افزایش دمای هوا در جهان، قیمت گندم افزایش یافت و انبوه تولیدات ذرت سبب افت قیمت این کالای کشاورزی شد.

 

ارسال نظر