ضربه سنگین حذف ارز مبادله‌ای به صنعت دام و طیور

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۴۹

مجید موافق‌قدیری رییس انجمن خوراک دام و درباره قیمت نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: اکنون بنادر کشور به دلیل حجم بالای واردات سرشار از جو و کنجاله است که همین امر موجب شد تا قیمت نهاده‌ها در بازار کاهش یابد.

وی افزود: اگرچه در تامین مواد اولیه مشکلی در بازار وجود ندارد اما در یک ماه اخیر به سبب نوسان قیمت محصولات پروتئینی شاهد تنش قیمت نهاده‌های دامی نظیر جو و ذرت در بازار بودیم.

موافق‌قدیری از کاهش قیمت جو و ذرت در بازار خبر داد و گفت: اکنون قیمت هر کیلو جو و ذرت به سبب حجم بالای واردات و نبود نقدینگی با کاهش 100 تومانی به‌طور میانگین 880 و ذرت 850تومان در بازار

عرضه می‌شود.

رییس انجمن خوراک دام و طیور ادامه داد: قیمت نهاده‌ها در مبادی شمالی نسبت به مبادی جنوبی به سبب حجم واردات و دسترسی به مراکز پرورشی دام و طیور به‌طور میانگین با تفاوت 20تومانی در هر کیلو روبه‌روست.

این مقام مسوول میزان واردات نهاده‌های دامی را پیش‌بینی کرد و گفت: همانند سال گذشته میزان واردات جو به دلیل فراوانی تولید داخل کاهش خواهد یافت در حالی که میزان واردات ذرت و سویا تغییری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 590هزارتن کنجاله سویا وارد شده است، گفت: این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 200 هزارتن بوده که این امر بیانگر شرایط مساعد تولید است.

موافق‌قدیری با اشاره به تاثیر حذف ارز مبادله‌یی انواع کنجاله در بازار محصولات پروتئینی اظهار کرد: حذف ارز مبادله‌یی افزایش حداقل 20درصدی محصولات پروتئینی را به همراه دارد که با رایزنی‌های صورت گرفته حذف آن اکنون منتفی شده است.

رییس انجمن خوراک دام و طیور ادامه داد: طبق قانون بهبود محیط کسب و کار انتظار می‌رود که دولت در مسائل کلان بخش خصوصی را در جریان تصمیم‌های خود قرار دهد تا تنش‌های بازار و تولید به حداقل برسد.

وی درباه پیش‌بینی بازار نهاده‌های دامی در ماه‌های آینده یادآور شد: با توجه به حجم بالای واردات، نبود نقدینگی و کاهش تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت نهاده‌های اصلی با روند نزولی در بازار پیش رود.

 

ارسال نظر