رییس‌جمهور موضوع کم‌آبی را صریح به مردم اطلاع بدهد

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۱۱
رییس‌جمهور موضوع کم‌آبی را صریح به مردم اطلاع بدهد

پاون   

روز سه‌شنبه ستار محمودی سرپرست وزارت نیرو و علی لاریجانی نماینده قم و رییس مجلس شورای اسلامی برای افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های آبرسانی روستایی قم به این استان سفر کردند. در این سفر یک‌روزه، مجتمع آبرسانی بالادست شهر کهک با هدف آبرسانی به روستاهای میم و قبادبزن افتتاح شدند.

این پروژه با اعتباری بالغ بر 55 میلیارد ریال دارای 9 کیلومتر خط انتقال، یک مخزن ذخیره به ظرفیت 500 مترمکعب و یک ایستگاه پمپاژ است. دیروز سرپرست وزارت نیرو در ادامه سفر خود به استان قم مجتمع آبرسانی شهدای فردو را نیز کلنگ‌زنی کرد. این مجتمع برای آبرسانی به روستاهای دستگرد، تیره، ویریچ، خاوه و فردو استان قم راه‌اندازی خواهد شد. اعتبار این طرح بالغ بر 137 میلیارد ریال و دارای20کیلومتر خط انتقال، 3 مخزن ذخیره به ظرفیت 950مترمکعب و 4 ایستگاه پمپاژ خواهد بود.

در آیین افتتاح این طرح‌ها علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با ذکر اهمیت بحران آب در کشور از لزوم دیالوگ مسوولان ارشد کشور با مردم در این زمینه سخن گفت. وی اظهار کرد: «موضوع آب موضوع ملی در کشور است و وزارت نیرو باید نحوه استفاده درست از آب را طراحی کند و طرح درازمدتی برای صیانت از آب داشته باشد.

به نظر می‌رسد، ریاست محترم جمهور و همچنین مسوولان ارشد باید وضعیت کم آبی در کشور را با صراحت با مردم در میان بگذارند تا مردم نیز نسبت به شرایط موجود آگاه شده و در استفاده از آب صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند.

نماینده قم با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی بر لزوم تدوین هرچه سریع‌تر سند جامع الگوی کشت در کشور تاکید و بیان داشت: «۹۰ درصد مصرف آب در کشور مربوط به بخش کشاورزی است که باید نوع محصولات زیر کشت از یک سند کارشناسی پیروی کند.»

لاریجانی ادامه داد: هر سال برای آب منابعی اختصاص داده می‌شود و این نشان‌دهنده آن است که آب مساله حیاتی برای کشور است و باید تلاش کرد تا شریان حیاتی در کشور باقی بماند.

وی اظهار داشت: امید است با کمک مسوولان و همچنین مشارکت مردم، روستاهایی که در استان قم آب آشامیدنی پایدار ندارند تا دو سال آینده از این نعمت بهره‌مند شود.

 منابع آب روستایی در جای دیگر استفاده نشود

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: «در سال‌های گذشته با تدابیر رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی استفاده شده و این منابعی که برای آب‌رسانی برای روستاییان اختصاص یافته است نباید در جای دیگری استفاده شود تا نگرانی آب شرب در روستاها را نداشته باشیم. روستاییان عزیز نیز باید استفاده درستی از آب داشته باشند.»

وی با بیان اینکه اقدام مهمی که امسال انجام شد ارائه لایحه توسعه روستاها بود، افزود: تا زمانی که وضعیت اقتصادی در روستاها درست نشود، جوانان نمی‌توانند در روستا ماندگار شوند و این لایحه در حقیقت تقویت کسب و کار در روستاها را دنبال می‌کند.

لاریجانی بیان داشت: فرمانداران، بخشداران و روستاییان باید به مساله رونق و گسترش روستا اهتمام داشته باشند که اگر کسی در روستاها امکاناتی ایحاد کرد که ارزش افزوده به همراه داشت، از تسهیلات خوبی نیز برخوردار خواهد شد.

رییس مجلس افزود: تخلیه روستاها در ایران نسبت به متوسط جهانی بیشتر است و امروز ۲۵درصد مردم در ایران روستانشین هستند. اما به دلیل فراهم نبودن شرایط اقتصادی مناسب مردم از روستاها به سمت حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند که این امر مشکلات اجتماعی زیادی ایجاد خواهد کرد. باید سرمایه‌گذاری‌هایی در عرصه‌های مختلف صورت گیرد و زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در روستاها فراهم شود و کشاورزی و دامپروری مدرن را در روستاها توسعه داد.

لاریجانی تاکید کرد: روستاییان باید از این مزایای لایحه توسعه روستاها استفاده کرده و در راستای احیا و رونق روستا تلاش کنند و امروز بسیاری از روستاها این ظرفیت را دارند که تولید و اشتغال در آنجا ایجاد شود.

 

 سال سخت وزارت نیرو در تامین آب و برق

در این مراسم، ستار محمودی سرپرست وزارت نیرو نیز گفت: توسعه و آبادانی در کشور بدون توسعه زیرساخت‌های آب و برق امکان‌پذیر نخواهد بود. ستار محمودی با توجه به طرح آبرسانی به ۱۰ روستای بالادست بخش کهک در استان قم طی سخنانی اظهار داشت: دولت هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را پیرامون بخش آب و برق و توسعه زیرساخت‌ها در این بخش قرار داده است، چرا که توسعه کشور بدون آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: در همین زمینه مجلس نیز به خوبی از طرح‌های آب و برق حمایت کرده و طرح‌های زیادی به ویژه در مناطق محروم طی این سال‌ها اجرا شده است؛ از جمله اختصاص 500میلیون دلار به طرح‌های آبرسانی روستایی که نقش بسیاری در خدمات رسانی و کاهش مهاجرت از روستاها ایفا کرد.

محمودی با بیان اینکه امسال سال بسیار سختی از نظر تامین آب و برق مورد نیاز مردم بود، ادامه داد: خوشبختانه به اجرای به‌موقع طرح‌ها و همچنین همکاری هموطنان که دعوت خدمتگزاران خود را پذیرفتند و در این راه کمک کردند، توانستیم پیک مصرف را به خوبی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به طرح‌های اجرایی در استان قم ادامه داد: «خوشبختانه هم‌اکنون آب شرب باکیفیت و پایدار در شبکه آب شهر قم جریان دارد و در ادامه باید تامین آب روستاهای استان نیز به وضعیت مطلوب برسد.»

سرپرست وزارت نیرو در پایان گفت: امیدواریم با یاری دولت و مجلس تا پایان دولت دوازدهم بتوانیم تمام روستاهای استان قم را تحت پوشش آبرسانی روستایی قرار دهیم.

 

 

ارسال نظر